SME

Autorizácia a autentifikácia – rôzne stupne ochrany

Používateľ internetbankingu musí myslieť na bezpečnosť. Táto je zaistená rôznymi stupňami autorizácie a autentifikácie.

BRATISLAVA. Nebezpečenstvo hroziace od internetových pirátov nie je zanedbateľné, ale nie sme bezradní. Dôležité je udržiavať počítač bez vírusov, trójskych koní alebo iných záškodníckych programov.

Kombinácia užívateľského mena a hesla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o najjednoduchší, ale zároveň aj najmenej bezpečný spôsobom autentifikácie a autorizácie. V súčasnosti sa preto takmer výhradne používa iba ako autentifikačný nástroj a možno sa ním prihlásiť iba do portálu internetového bankovníctva, ale nie je ním možné realizovať finančné operácie.

SkryťVypnúť reklamu

Užívateľské meno je prakticky statickým údajom a môže ním byť aj napríklad rodné číslo. Heslo je údaj, ktorý sa iba v malých časových intervaloch mení. V prípade, ak je počítač, z ktorého klient posiela peniaze pomocou internetbankingu, nakazený škodlivým kódom, je možné heslo i meno klientovi odcudziť a opakovane použiť pri trestnej činnosti.

Grid karta

Vyšší stupeň ochrany. Ide o tabuľku kódov, pričom patričný kód z daného riadku a stĺpca požaduje systém internetbankingu pri autorizácii platby.

V prípade grid karty ide opäť iba o statickú informáciu, náchylnú na vyššie spomínaný typ útoku, a preto ani tento mechanizmus nie je možné odporučiť pre väčšie finančné operácie.

Generátory OTP

Obľúbenými prostriedkami na autentifikáciu a autorizáciu platby sa stávajú generátory OTP (one-time-password).

SkryťVypnúť reklamu

Ide o zdokonalenie grid karty, presnejšie o zmenu statických údajov na dynamické. Približne každú minútu sa autorizačný kód mení. Klient zadáva aktuálne vygenerovaný kód. Teda ten, ktorý je zobrazený na displeji.

OTP generátor, ktorý dostane klient, nastavila banka a zosynchronizovala ho s ich serverom. Kód, ktorý zadá klient, banka porovná s aktuálnym kódom.

OTP generátor je možné doplniť o kalkulátor, kde výsledný kód závisí od zúčtovacích dát. Takýto kalkulátor ponúka napríklad Slovenská sporiteľňa.

SMS tokeny a SMS notifikácie

Výrazný posun v bezpečnosti služieb internetbankingu predstavuje zavedenie SMS tokenov a SMS notifikácií.

SMS token sa používa pri autorizácii platby, či iných finančných operácií. Jeho veľkou výhodou je, že sa realizuje na druhom informačnom kanále (GSM sieť) a prípadný útočník musí viesť útok aj na GSM sieť.

SkryťVypnúť reklamu

Pri SMS tokenoch je veľmi dôležité, aby si klient skontroloval zúčtovacie dáta, ktoré sú uvedené v SMS tokene a ktoré musia korešpondovať so zúčtovacími dátami na internetovom portále. Automatickým opísaním potvrdzovacieho kódu je možné, že klient potvrdí podvrhnuté dáta.

Generátor OTP je realizovaný na zariadení, ktoré klient dostane od banky. SMS token sa realizuje vo forme SMS a preto zákazník nepotrebuje ďalšie zariadenie. Predpokladá sa, že mobil má klient pri sebe stále, preto je táto forma autorizácie platby prenosnejšia.

Elektronický podpis

Elektronický podpis využíva princíp asymetrickej kryptografie. Pre klienta je podstatné, že privátny kľúč (jeho), ktorým sa autentifikuje (prihlasuje) do HTTPS stránok, a ktorým podpisuje zúčtovacie dáta, vlastní iba on.

SkryťVypnúť reklamu

Privátny kľúč je možné generovať priamo na bezpečnom zariadení (smartkarte/ USB tokene). Takto vygenerovaný privátny kľúč je v zariadení bezpečne „uväznený“ a operácie digitálneho podpisu sa realizujú priamo v zariadení.

Prakticky to znamená, že zúčtovacie dáta sú poslané do smartkarty a následne v nej sú digitálne podpísané. Privátny kľúč tak nikdy smartkartu neopúšťa a práca s ním je chránená PINom, prípade Passphrase.

Elektronický podpis používa napr.: VUB v službe Internetbanking Plus, Tatra banka v službe Internet Banking pre podnikateľov.

Pri tomto type autorizácie a autentifikácie je vhodné oboznámiť sa s kľúčovým hospodárstvom daného bankového domu, ktorý musí byť popísaný v certifikačnom poriadku.

Ak je to možné, je rozumné si overiť, či privátny kľúč bol skutočne vygenerovaný priamo na zariadení (smartkarte/ USB tokene) alebo bol vygenerovaný mimo zariadenia a do zariadenia len importovaný. V prípade importu je namieste vážna pochybnosť o jedinečnosti kľúča a samotnej vlastnosti nepopierateľnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: mr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 334
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 565
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 413
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 067
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 776
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 755
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 805
SkryťZatvoriť reklamu