Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Týždeň vo vede

(18. - 24. 9. 2008)

Vysokú ekologickú prospešnosť prírodných požiarov savany doložili pozorovaním i pokusmi v Národnom parku Etoša na severe Namíbie (na foto Julia Zimmermann /UFZ), druhom najväčšom v Afrike, bádatelia z Helmholtzovho ústavu pre environmentálny výskum v Lipsku na čele s Juliou Zimmermannovou.

Zdroj: Journal of Ecology

Slnečný vietor je v období päťdesiatročného minima. Tím Dava McComasa z Juhozápadného výskumného ústavu v San Antoniu oznámil, že podľa údajov americko-európskej sondy Ulysses je teraz tok častíc zo Slnka, tzv. slnečný vietor, na najnižšej úrovni od začiatku presných meraní. To zoslabuje heliopauzu, prírodný štít, ktorý chráni slnečnú sústavu pred časťou žiarenia z vonkajšieho vesmíru.

Zdroj: Geophysical Research Letters

Opportunity, robotické prieskumné vozidlo na Marse, má nový cieľ. Koncom augusta sa tento, od pristátia v roku 2004 už osemnásťnásobne nadsluhujúci odolný stroj, vyškriabal z ani nie kilometrového kráteru Victoria, ktorý skúmal rok. Podľa šéfa tímu Stevena Squyresa z Cornellovej univerzity ho teraz vedci nasmerujú juhovýchodne k 12 kilometrov vzdialenému kráteru (na foto NASA/JPL/ASU) Endeavour. Má priemer asi 22 kilometrov a hĺbku okolo 300 metrov.

Zdroj: NASA

O evolučne najstarších prstoch sa podľa tímu Catherine Boisvertovej z Uppsalskej univerzity na počudovanie nedá hovoriť až pri sucho­zemských štvornožcoch, ale už pri plutvách ryby Panderichthys, ktorá žila pred 385 miliónmi rokov.

Zdroj: Nature

Zdomácňovanie rastlín sa začalo o desaťtisíc rokov skôr. Tím Robina Allabya z Warwickskej univerzity určil s pomocou počítačovej genetiky a archeologických nálezov, napríklad z lokality Ohalo II v Sýrii, až dobu pred 23-tisíc rokmi, paradoxne pred vrcholom doby ľadovej. Zdomácňovanie tiež prebiehalo pomalšie, ako sa myslí. Zdroje: PNAS, Biologist

Generálny riaditeľ Milan Veselý o minimálnych kompenzáciách vlády.

Norbert Gombos oslavuje výhru Slovenska nad Čile v Davisovom pohári 2021.

Slovensko zdolalo Čile 3:1, piaty zápas sa hrať nebude.

Do medzinárodného prieskumu Dunaja sa zapojilo 13 európskych krajín.

Z liečiv prúdiacich do tokov začínajú vodné živočíchy meniť svoje správanie.

Prečo dbať na zdravé triedy.

Richard Paksi 16. sep

Hrebeň Wdowiak.

Preprava stavebného materiálu na Mars by bola astronomicky drahá.

ČTK 11 h