BRATISLAVA. Stavať kamenné pobočky je pre banky nákladnejšie ako sprístupniť klientom svoje služby cez elektronické kanály.
Elektronická komunikácia s bankou šetrí čas, peniaze a životné prostredie. Rastúcu obľúbenosť elektronickej komunikácie s finančnými ústavmi potvrdzuje aj skutočnosť, že na náš trh vstúpila v minulom roku špecializovaná banka, ktorá ponúka svoje služby cez elektronické kanály - mBank.
Klienti bánk by vo vlastnom záujme mali zlepšovať svoju počítačovú gramotnosť. Základné operácie na bankových účtoch sa pomocou elektronického bankovníctva vykonávajú jednoducho a hlavne lacnejšie. Na Slovenskom trhu ponúkaju banky niekoľko typov elektronických bankových služieb.
Internetbanking
Internetbanking je najpoužívanejšia služba elektronického bankovníctva. Pomocou počítača pripojeného na internet sa vďaka internetbankingu môže klient kdekoľvek na svete spojiť so svojou bankou a realizovať všetky najbežnejšie operácie s účtami.
Aby mohol klient využívať internetbanking, musí mať prístup k počítaču pripojenému do siete internet s internetovým prehliadačom podporujúcim SSL protokol a JavaScripting.
Verejnú komunikačnú sieť internetu využíva aj služba mailbanking. Jej cieľom je poskytnúť klientovi promptné informácie o operáciách zrealizovaných na jeho účte v elektronickej forme.
Homebanking
Táto služba umožňuje prácu s bankovým účtom z ľubovolného miesta s telefónnou prípojkou alebo s pripojením na internet.
V počítači je nainštalovaná aplikácia, ktorá vykonáva komunikáciu s bankou - zabezpečuje dodržiavanie dohodnutých pravidiel a obmedzení, digitálne podpisovanie dát, overovanie digitálnych podpisov a šifrovanie komunikácie prebiehajúcej medzi klientom a bankou.
Svojou filozofiou je táto služba určená najmä pre podnikateľov, ktorým pomáha získať kontrolu nad účtami v reálnom čase, s možnosťou komfortného spracovania dát v elektronickej forme a prepojenie s informačným systémom klienta.
Platba za tovar v internetových obchodoch
Služba, ktorá umožňuje kupujúcemu platiť za objednaný tovar alebo služby poskytované internetovým obchodníkom prostredníctvom služby internetbanking príslušnej banky. Klient banky využívajúci službu internetbanking získava väčšinou automaticky, bez ďalších poplatkov možnosť zaplatiť za objednaný tovar alebo službu priamo zo stránky internetového obchodníka, na ktorej sa nachádza odkaz na službu.
Telephonebanking
Pomocou telefónneho aparátu s tónovou voľbou môže klient zistiť všeobecné bankové informácie, aktuálne informácie o jeho účte a zrealizovať tuzemské platobné príkazy v rámci banky.
Väčšina bánk má už zriadené v rámci služby telephonebanking tzv. call centrá, ktoré sú klientom k dispozícii 24 hodín denne. Klient môže získavať informácie o svojom účte a vykonávať bankové operácie pomocou služby telephonebanking a operátorov v call centrách.
Mobilbanking
Mobilbanking funguje na princípe zasielania SMS správ medzi klientom a bankou. SMS správa od klienta obsahuje výzvu na server banky, ktorý spracuje požiadavku a odpoveď je opäť vo forme SMS správy odoslaná klientovi.
Túto službu poskytujú banky väčšinou k bežným účtom. Súčasťou služby mobilbanking je aj služba SMS-banking. Ide o službu založenú na princípe prijímania SMS správ na mobilný telefón klienta s informáciou o zmenách na bankovom účte.
MultiCash
Služba MultiCash je svojou filozofiou podobná homebankingu. Tento multibankový systém sprístupňuje klientom komunikáciu s viacerými bankami z jednej klientskej aplikácie.
MultiCash je určený pre spoločnosti a podnikateľov s veľkým množstvom dát, ktorí zároveň využívajú služby viacerých bánk. Umožňuje prácu s účtom z ľubovolného miesta s pripojením do internetovej siete alebo s telefónnou prípojkou.
V počítači je nainštalovaná aplikácia, ktorá vykonáva komunikáciu s bankou - zabezpečuje dodržiavanie dohodnutých pravidiel a obmedzení, digitálne podpisovanie dát a overovanie digitálnych podpisov a šifrovanie komunikácie prebiehajúcej medzi klientom a bankou.
Databanking
Nadstavbová služba pre užívateľov služby internetbanking a je určená najmä pre malé a stredné podniky. Umožňuje integrovať elektronické bankovníctvo do ekonomického systému firmy.
Prístup zabezpečuje štandardizované rozhranie, ktoré poskytuje bezpečnú a automatizovanú výmenu dát. Automatizácia obmedzuje riziká výskytu chýb spojenú s manuálnymi export/import operáciami, ktoré sú nutné pri službách internetbanking alebo homebanking. Zároveň redukuje prevádzkové náklady súvisiace so správou týchto služieb.
Pomocou počítača pripojeného na internet sa vďaka internetbankingu môže klient kdekoľvek na svete spojiť so svojou bankou a realizovať všetky najbežnejšie operácie s účtami.
Autor: vb