Zistil z nich napríklad, že v čase Dňa vďakyvzdania je v Amerike zvýšený dopyt po antidepresívach, alebo že záujem o porno sa za posledných desať rokov znížil na polovicu.
Sme predvídateľní
Tancer vo svojej publikácii „Klik: čo robia ľudia na internete a prečo nás to má zaujímať“ tvrdí, že analýza informácií z webových vyhľadávačov nevypovedá len o tom, čo sa deje na internete, ale ponúka i širší pohľad na spoločnosť a ľudské správanie vôbec.
„V používaní internetu sme veľmi predvídateľní. Máme istý vzorec, ktorý zvykneme pomerne presne opakovať – pri hľadaní diét, vyberaní šiat na ples, ale aj to, čo robíme, keď je dovolenkové obdobie,“ hovorí Tancer.
Porno ustupuje
Jednou z najviditeľnejších zmien v používaní internetu je pokles záujmu o pornografiu a ostatné stránky nevhodné pre deti a mládež, zistil Bill Tancer. Za poslednú dekádu kleslo vyhľadávanie takéhoto obsahu z pôvodných dvadsať na desať percent. Najvyhľadávanejšie sú dnes komunitné weby. „Návštevnosť pornostránok začala klesať, keď sa začala zvyšovať premávka na komunitných weboch,“ povedal Tancer a dodal, že to platí najmä pre vekovú skupinu 18- až 24-ročných. „Podľa mňa to znamená, že mladí používatelia trávia toľko času na komunitných weboch, že pozerať porno jednoducho nestíhajú,“ vraví Tancer.
Spoločnosť už kliká inak
Tancer tvrdí, že najvýraznejšou zmenou v spoločnosti za posledných päť rokov je spôsob, akým ľudia komunikujú. Pre marketing by mala byť táto informácia kľúčová, ak chcú naďalej udržať kontakt so svojou cieľovou skupinou.
Na základe analýzy dát a toho, čo ľudí zaujíma, možno podľa Tancera predpovedať napríklad výsledky televíznych reality šou.
„Všimol som si, že jednou z najvyhľadávanejších tém boli tropické búrky v USA,“ vraví Tancer.
„Pred katastrofou spôsobenou hurikánom Katrina nebolo vyhľadávanie informácií o tropických búrkach vôbec také bežné. Po Katrine sa ľudia začali o túto tému zaujímať oveľa viac.“
Tancer tvrdí, že súčasná posadnutosť ľudí celebritami sa odráža i na internete – webstránky celebrít sú navštevovanejšie ako stránky venované náboženstvu, politike, zdravému životu a diétam dokopy. Podľa Tencera ide o stály trend.
Používatelia potom pristupujú aj k politickým otázkam ako k bulváru – nehľadajú program Sary Palinovej, republikánskej kandidátky na viceprezidentku USA, ale jej fotografie.
„Záujem ľudí o kandidátov v prezidentských voľbách sa vo veľkej miere sústredí skôr na obrazovú stránku – napríklad aký je Barack Obama vysoký a ako vyzerá jeho rodina,“ hovorí Tancer. „Ak chcete vo vyhľadávaní nájsť stránku s nejakým skutočne podstatným obsahom, musíte si poriadne zalistovať.“
Dezinformácie
Tancer hovorí i o tom, že pre rýchlosť, ktorou sa informácie po internete šíria, sú dnes fakticky poslami nových správ najprv používatelia a až potom médiá. „Myslím si, že pri takejto explózii neoverených informácií na internete je otázkou času, kedy niekto príde s riešením, ktoré dokáže odfiltrovať najpodstatnejšie a najpravdivejšie informácie.“
„Napokon, možno najväčším hitom zajtrajška budú presné a pravdivé informácie,“ tvrdí Tancer.
Autor: trn