TRETÍ OPERÁTOR BUDE NA TRHU UŽ DVA ROKY. AŽ TERAZ DAL PONUKU, KTORÁ JE NAOZAJ INÁ

O2 búra zvyk na mobily zadarmo

Najmenší operátor dramaticky mení štruktúru svojich služieb. Ruší dotovanie telefónov,ale aj viazanosť a vyrovnáva podmienky medzi predplatenými kartamia fakturovanými paušálmi.

Nové programy 02 prinášajú zrušenie viazanosti, jednoduchý cenník a zjednotenie ceny volaní. Mobil za korunu už O2 mať nebude.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – OLIVER FILAN)

BRATISLAVA. O2 Slovensko začala novú vlnu útoku proti lojalite zákazníkov konkurencie. Po letnej reklamnej kampani, ktorá mala upozorniť na nedostatky ponúk konkurenčných operátorov, spoločnosť od základov zmenila svoju ponuku a vylúčila z nej postupy, ktoré kritizuje u iných.

Rozbila pritom ustálený marketingový ťahák, ktorý na mobilnom trhu existuje už roky – telefóny za korunu a s nimi spojené fakturované paušály s viazanosťou na rok či dva. Najmenší operátor stavil na jednoduchú ponuku, ktorá sa opiera o jednotnú cenu za volania a SMS-ky do všetkých sietí v akomkoľvek čase.

Minúta, ktorú O2 fakturuje po sekundách, vyjde 4 koruny, textová správa 2 koruny. O2 tiež zrušilo viazanosti.

Podobný prelom urobil v minulom storočí Orange, keď ešte ako Globtel ponúkol dotovaný telefón a vtedajší EuroTel prekvapil zrušením platieb za prijímané hovory.

Chcú koniec telefónov zadarmo

Tretí operátor, ktorý má v súčasnosti približne päťpercentný podiel na mobilnom trhu, prestal dotovať telefóny vo svojej ponuke. Znamená to, že od O2 nedostanete mobil za korunu. Môžete si ho kúpiť buď za plnú cenu v hotovosti, alebo na splátky cez spoločnosť Quatro.

Davida Března, ktorý pôsobil ako konzultant pre slovenských mobilných operátorov v rámci medzinárodnej poradenskej spoločnosti, si myslí, že ústup dotovaných telefónov čaká z dlhodobého hľadiska viacerých operátorov. Veľkí si však môžu dovoliť čakať dlhšie, keďže majú väčšie rezervy.

Dodal, že stále ostane veľká časť ľudí, ktorí budú chcieť dotovaný telefón. „Ľudia potrebujú a chcú nové mať dotované telefóny. Cítime potrebu na trhu,“ potvrdzuje hovorca T-Mobile Andrej Gargulák. Dotované telefóny podľa neho pomáhajú trhu mobilov tým, že zrýchľujú výmenu nových modelov za staré.

Richard Fides zo spoločnosti Orange tvrdí, že dotované telefóny využíva 95 percent zákazníkov najväčšieho operátora.

Ľudia radi veci zadarmo

To, že ľudia môžu mať problém prijať nedotované telefóny, si myslí aj šéfredaktor časopisu Marketing & media Daniel Köppl. „Človek rieši operátora len dvakrát. Keď platí faktúru a keď dačo nefunguje,“ povedal. Telefón ostáva podľa neho hlavným ťahákom.

„Možno prichádzame s niečím, na čo nie je trh zvyknutý, ale aj pri zarátaní ceny za telefón vychádzame výhodnejšie,“ povedal hovorca O2 René Parák. Dodal, že telefón za korunu zaplatí zákazník vo vyšších cenách hovorov.

Útok na konkurenciu

Akcia O2 sa zameriava na získanie zákazníkov na úkor konkurencie. Svedčí o tom aj reklamná kampaň, ktorá upozorňovala na nedostatky v ponukách operátorov.

Najviac ponuka O2 osloví segment ľudí, ktorým končí viazanosť a už majú telefón, ktorý im vyhovuje. „Ak zavádzajú tarify, ktoré sú atraktívne samy osebe, môžu si dovoliť kompenzovať to, že nedotujú telefón dobrou správou, ktorú k nemu pribalia. Je to pomerne šikovný ťah,“ tvrdí Března. Prichádzajúci operátori v okolitých krajinách postupujú podľa neho rovnako.

„Marketingovo je kampaň namierená na myšlienku zmeny a férovosti. Je to taký gerila marketing namierený proti veľkým operátorom,“ dodáva.

Podľa Köppla prieskumy ukazujú, že približne 15 percent zákazníkov v Európe je pripravených zmeniť službu na základe lepšej ceny. Problém je ich udržať.

Telefóny s dvoma kartami nebudú masovými

Tretí mobilný operátor na Slovensku O2 chce zlepšiť svoju pozíciu na trhu aj predajom duálneho telefónu Samsung D880. Do tohto modelu sa dajú vložiť dve sim karty súčasne. Jeden telefón môže mať teda dve telefónne čísla. O2 tak reaguje na fakt, že hoci v niektorých parametroch ponúkajú lepšie služby ako konkurencia, na úplný odchod od Orangeu alebo T-Mobilu to nestačí. A ak chce O2 presvedčiť, aby mali dve telefónne čísla, musí vyhovieť požiadavke nemať vo vrecku aj dva telefóny.

Veľkí nemajú dôvod

Skúsenosti z iných trhov naznačujú, že napriek iniciatíve O2 sa telefóny s dvoma telefónnymi číslami ani na Slovensku nestanú masovo rozšírenými. Dôvodom je práve politika operátorov, ktorí napríklad podľa prieskumu spoločnosti NPD Group na americkom trhu rozhodujú o predaji viac ako deviatich z desiatich mobilných telefónov. Ak teda najväčším operátorom nevyhovuje riskovať predaj dotovaných duálnych telefónov, ich postavenie na trhu je nutne obmedzené.

Už pri predaji duálneho mobilného telefónu musí byť operátorovi jasné, že zákazník si bude do mobilu chcieť vložiť aj druhú sim kartu, ktorá patrí zrejme inému operátorovi. Užívateľ si teda bude môcť vybrať, komu dá pri najbližšom hovore zarobiť a komu nie.

Z provincie do provincie

Skupinou, ktorá naopak môže podnietiť vývoj duálnych telefónov, sú biznismeni. Tí telefóny s dvoma číslami už dlho očakávali. Mať minimálne jedno telefónne číslo firemné a druhé osobné je pre nich štandard. Problém je v tom, že kto dobre zarába, očakáva aj telefón hodný jeho statusu. Doteraz šírené modely duálnych telefónov svojím skromnejším výzorom neukazujú na silné zázemie svojho majiteľa.

Výnimkou je znova čínsky trh. Duálny telefón tam nie je žiadnou novinkou, na trhu je niekoľko desiatok typov. Ľudia ich využívajú hlavne preto, že pri cestovaní z provincie do provincie len sotva postačí signál jedného operátora.

(zh)

Ak zavádzajú tarify, ktoré sú atraktívne samy osebe, môžu si dovoliť kompenzovať to, že nedotujú telefón. Je to pomerne šikovný ťah.

David Března, analytik telekomunikačného trhu

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 752
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 797
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 042
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 687
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 134
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 007
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 646
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 583
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 344
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 762