Po rokoch nepodarených pokusov skombinovať televízny prijímač s internetom prichádzajú so spoločnou koncepciou spojenia televízneho vysielania a webových kanálov spoločnosti Yahoo a Intel. Internetový gigant a najväčší výrobca čipov na svete spolupracujú na projekte, ktorý nazvali „Widget Channel“ – kanál zostavený z internetových mikroaplikácií, ktoré si budú môcť televízni diváci navoliť a pracovať s nimi. Budú sa zobrazovať ako malé okno v rohu obrazovky – podobne ako funguje obraz v obraze na pokrokovejších televízoroch. Mikroaplikácie majú divákom umožniť pomocou diaľkového ovládača četovať alebo písať e-maily, pozerať videá, sledovať vývoj na burze, prezerať športové výsledky, alebo si nechať zobraziť aktuálne spravodajstvo, či predpoveď počasia.
Prvé zariadenia: v polovici budúceho roka
Yahoo optimalizuje televízne mikroaplikácie na novú triedu čipov Intel, vyvíjaných do spotrebnej elektroniky – majú podporovať zobrazenie s vysokým rozlíšením (HD), ozvučenie s kvalitou domáceho kina, 3D grafiku a spojenie funkcionality televízie a internetového obsahu.
Podľa Intelu by sa prvé zariadenia s čipom CE3100 mali dostať na trh v prvej polovici roku 2009. Spoločnosť Comcast, najväčší americký poskytovateľ služieb káblovej televízie oznámil, že bude podporovať mikroaplikácie pre televízory a ostatné televízne zariadenia.
„Televízia zásadným spôsobom zmení to, akým spôsobom rozprávame a premýšľame o internete, ako aj náš zážitok z neho,“ povedal Eric Kim, senior viceprezident spoločnosti Intel v spoločnom komuniké s Yahoo.
Intel predstavil nový framework pre televízne prijímače a ich periférie s novými čipmi na výročnej konferencii vývojárov v San Francisku.
Televízne mikroaplikácie sa dajú personalizovať tak, aby zobrazovali informácie z populárnych internetových služieb, ku ktorým daný divák patrí, vrátane finančného či športového spravodajstva Yahoo, alebo dražby na stránke eBay. Používateľ si môže vybrať z plánovaných stoviek tisícov mikroaplikácií. Okrem iného medzi nimi nebude chýbať Twitter – služba, ktorá umožňuje posielať krátke informácie o svojom stave z mobilných zariadení.
Samsung i Toshiba
Poprední výrobcovia elektroniky, ktorí oznámili záujem o televízne mikroaplikácie, sú napríklad Samsung Electronics, Toshiba či Showtime.
„Toto je začiatok množstva distribučných oznamov, ktoré budú smerovať mimo výrobcov obsahu k výrobcom techniky,“ povedala hovorkyňa Yahoo May Petryová o zmluvách s výrobcami televízorov. Yahoo o nich bude informovať v nasledujúcich mesiacoch. Mikroaplikačný kanál pracuje na báze piatej generácie platformy Yahoo Widget Engine a programátori môžu vyvíjať mikroaplikácie v množstve populárnych vývojových prostredí, ako Javascript, XML, HTML či Adobe Flash.
Ťažký rozbeh
Yahoo oznámilo svoju ambíciu presiahnuť počítače a expandovať aj do televízie už dva a pol roka dozadu. Odvtedy divízia Yahoo Connected Life uzavrela množstvo zmlúv s mobilnými operátormi a výrobcami mobilných telefónov, aby pridali služby Yahoo do telefónov, čím Yahoo získalo stovky miliónov klientov na celom svete.
Prienik do televízneho segmentu však ide spoločnosti Yahoo nepomerne ťažšie. Už na začiatku tohto roka Yahoo oznamovalo, že plánuje uviesť svoje mikroaplikácie na televízoroch Sony Bravia s internetovou konektivitou a službu Flickr na publikovanie fotografií na televíznom softvéri spoločnosti Apple.
Autor: trn