V krajine bez vojnových konfliktov sa len sotva stane, že v nej behom sekundy zmiznú všetky potraviny, a potom sa zrazu o niekoľko hodín objavia. Vo webovom svete sa rovnako ako na chlieb milióny ľudí spoliehajú na jednu zo svojich obľúbených megalomanských značiek. Google, Amazon alebo Yahoo – je jedno, na ktorej z ich služieb lipnete, všetky dokážu, keď dôjde k dlhodobejšiemu výpadku, spôsobiť hystériu – presne rovnako ako počas vojny.
Internetový server CNET News zverejnil rebríček desiatich najnešťastnejších výpadkov veľkých webových služieb počas prvého polroka 2008. Takých, pri ktorých „používatelia kolektívne zatínali päste“, a firmy stratili viac ako len priazeň svojich používateľov.
Gmail efekt a návrat k práci
Veľký výpadok napríklad zaznamenala pred dvoma týždňami firma Google, keď na niekoľko hodín prestala fungovať webmailová služba Gmail.
Kým u nás výpadok používateľov zastihol vo večerných a nočných hodinách, v USA služba skolabovala počas pracovnej doby. Ľudia sa nevedeli dostať ku svojim e–mailom a tak sa na službe Twitter státisíce z nich potrebovali v jednom momente jeden druhého opýtať, či „to“ nejde aj jemu.
Server Twitter od záplavy skoro padol tiež. Slovné spojenia týkajúce sa výpadku v rebríčkoch vyhľadávanosti v momente predbehli všetky ostatné témy. Blogy, ktoré o výpadku informovali, si späťnásobili svoju návštevnosť. „Je to Gmail efekt,“ napísal bloger na stránke kdmurray.net a pyšne pripojil graf návštevnosti svojho webu.
V júni na väčšiu časť dňa prestal fungovať aj jeden z najväčších internetových obchodov Amazon.com. Server podľa odhadov prišiel každú minútu výpadku o 16-tisíc dolárov. „A milióny používateľov sa museli jednoducho vrátiť k práci,“ napísal s úškrnom CNET News.
Podobný, ale oveľa vážnejší prípad zaznamenala firma vo februári, keď výpadok z inej z jej služieb zasiahol okrem nej aj webstránky desiatok tisícov firiem, ktoré ju využívali. Tie potom prišli o svoje zisky. Šéf Amazonu im musel vo vyhlásení vysvetľovať, prečo je stále lepšie spoliehať sa na Amazon než na seba.
Nešťastné štarty
Autori Firefoxu chceli vyvolať masový záujem o tretiu verziu webového prehliadača aj tým, že sa pokúsili o zápis do Guinnessovej knihy rekordov v počte stiahnutí programu za jeden deň. Keď ho však používatelia chceli začať sťahovať, zistili, že to nefunguje.
Do rebríčka najväčších internetových pohrôm tohto roka autori zaradili okrem výpadkov služieb veľkých firiem aj nepodarené štarty iných, ktoré si sľubovali, že sa presadia na trhu. Ako napríklad predstaviteľov vyhľadávača Cuil.com, ktorý vyvinuli bývalí zamestnanci Google a sľubovali priniesť revolúciu vo vyhľadávaní. Tá sa však nekonala. Služba v momente spustenia väčšine používateľov buď nešla vôbec, alebo poskytovala irelevantné výsledky.
Podobne pochodil aj Apple, keď chcel s novým iPhonom 3G používateľom predstaviť novú dátovú službu mobileme. Tí, čo si ju predplatili, ju však nedokázali použiť, lebo nešla.
Firma im potom ponúkla ako satisfakciu mesiac používania zadarmo.
Zvykajte si
Ak čo len na chvíľu nejde niektorá z populárnych webových služieb, používatelia sú väčšinou veľmi nahnevaní.
Dokazuje to len, ako sme od tých niekoľkých veľkých služieb na internete závislí, myslí si Rafe Needleman zo CNET News.
„Rozpadá sa však internet? Nie, iba rastú naše očakávania a veľké firmy často samy na seba šijú bič, keď sľubujú viac, než dokážu splniť,“ napísal v článku a jedným dychom dodáva, „a to je ešte len august. Do konca roka je ešte dostatok času pre množstvo ďalších webových pohrôm.“
Autor: Tomáš Ulej