Zločinecký supermarket

Vďaka stovkám kníh a filmov vieme presne, ako má vyzerať pravý sicílsky mafián. Kalifornská bezpečnostná firma Finjan minulý týždeň ukázala, ako vyzerá štruktúra bossov a kápov na webe spomedzi dvestotisíc študentov z celého sveta.

Koľko stojí neobmedzené nakupovanie z jednej cudzej kreditky? Okolo 800 korún.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

Dobrý deň, chcel by som si kúpiť ukradnuté údaje z kreditných kariet.“

„Z akej krajiny?“ „USA alebo Veľká Británia.“ „Dobre, tu je náš cenník: bežná karta štyridsať dolárov za kus, Gold za šesťdesiat a karta Platinum jeden kus za sto dolárov.“ „Čo ak už niektoré karty nebudú fungovať?“ „Do 48 hodín vám dáme údaje ­k iným“.

Dialóg medzi zlodejom, ktorý sa snaží vybieliť bankové účty nič netušiacich používateľov, a predávajúcim, členom organizovanej cyberzločineckej skupiny, na prvý pohľad pripomína bežnú konverzáciu v potravinách a skutočne – podľa kalifornskej bezpečnostnej firmy Finjan je už aj v internetovom zločine samozrejmosťou ochotný prístup k zákazníkom, firemná webová stránka a záruka vrátenia peňazí, ak tovar – v tomto prípade kradnuté kreditky – nie je kvalitný.

Článok pokračuje pod video reklamou

Experti minulý týždeň zverejnili výsledky niekoľkomesačného bádania v internetových fórach, v ktorých pod skrytou identitou hovorili priamo s ľuďmi, ktorí sa na webe venujú kradnutiu osobných údajov z napadnutých počítačov a ich predaju. „Bez poplatkov akceptujeme len platby z niektorých bánk, minimálna objednávka je tristo dolárov,“ odpísal mu cez ICQ jeden z obchodníkov, keď sa pýtal, ako môže zaplatiť za prístup do cudzích účtov.

Štúdia dokazuje, že cyberzlodeji už nie sú len chamtiví jednotlivci, ale veľmi dobre organizované profesionálne skupiny. Okrem bossa či hackera v nich nechýbajú ani funkcie ako „manažér kampane“ alebo „obchodník“.

Každý robí svoje
Na webových fórach alebo ICQ ponúka „obchodník“ tisícky kompletných údajov o bankových účtoch obetí z celého sveta – zabalené sú do rôznych balíkov podľa bonity a dôležitosti, ako aj účelu, na ktorý ich chce nákupca použiť. Ochotne odpovedá na otázky a rieši sťažnosti, sám žiadnu z kreditiek nezneužije a ani sa nepodieľa na ich kradnutí.

Špinavú robotu robia hackeri a tvorcovia škodlivých kódov, ktorých si „boss“ – šéf podniku prenajíma. Aj tí sú združení vo vlastných sieťach a mikropodnikoch, z ktorých sa každý orientuje na iný druh útoku na počítač obete – cez infikované súbory v mailoch, chyby v prehliadači a operačnom systéme, alebo jednoducho nalákaním na stiahnutie pekného šetriča obrazovky, alebo obrázkov nahej celebrity. Platení sú podľa počtu napadnutých počítačov.

Na konkrétne ťaženia dohliada „šéf kampane“ – určuje, v ktorej krajine aký útok použiť, alebo nastavuje cielenie útokov na konkrétny typ používateľov. Zodpovedá sa „bossovi“, ako aj jeho pravej ruke - „under-bossovi“. Všetky dáta z napadnutých počítačov sú posielané na jeden hlavný počítač, z ktorého sa potom zákazníkom predávajú.

Krutá konkurencia
„Je to ako keď si kúpite výrobok a niečo na ňom nie je v poriadku – vrátite sa do obchodu a dáte si ho vymeniť,“ hovorí Yuval Ben-Itzhak, technologický riaditeľ spoločnosti Finjan, o tom, čo mala spoločnosť možnosť vidieť počas výskumu. „Kyberkriminalita sa zmenila na bežnú ekonomiku, ktorá sa riadi pravidlami trhu a logikou, ktorá až príliš pripomína svet biznisu,“ povedal pre Guardian.

Výskumníkov zaujal aj iný fakt – cena za jednu kreditku sa za veľmi krátky čas znížila – zo sto dolárov na štyridsať. „Naznačuje to, že už hovoríme o veľmi konkurenčnom prostredí,“ tvrdí Ben-Itzhak. „Aj preto si zrejme potrebujú jednotlivé skupiny budovať reputáciu, ukázať nakupujúcim, že poskytujú vysokokvalitné dáta, takže nie je dôvod nevrátiť sa aj neskôr a nekúpiť ďalšie informácie od nich namiesto od konkurencie,“ povedal v rozhovore pre Guardian.

V balíčkoch „služieb“ zločincov sa začali objavovať aj rôzne zľavy, či prémiové služby – napríklad zdravotné záznamy používateľa, ktoré možno využiť na poistné podvody, alebo nezákonné objednanie a predaj liekov. „K ďalším prémiovým službám patria napríklad interné firemné súbory, e-maily, alebo zmluvy,“ tvrdí Ben-Itzhak.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 980
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 255
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 654
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 062
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 831
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 370
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 054
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 512
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 786
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 681