Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Týždeň VO VEDE

(10. - 16. 7. 2008)

FOTOFOTO

Lidia Oskina z Postupimskej univerzity (Nemecko) s kolegami objavila Spitzerovým kozmickým ďalekohľadom a ďalekohľadmi na zemskom povrchu druhú najžiarivejšiu hviezdu Mliečnej cesty. Leží v hmlovine Peony (na snímke NASA/JPL-Caltech/Potsdam Univ. je v krúžku), má svietivosť 3,2 milióna svietivostí Slnka a vznikla s hmotnosťou 150 - 200 hmotností Slnka. Žiarivý primát patrí hviezde eta Carinae so svietivosťou 4,7 milióna svietivostí Slnka.

Zdroj: Astronomy and Astrophysics)

Steven Sturgeon a Robert Creaser z Albertskej univerzity v Edmontone (Kanada) zistili, že masívny únik kyslíka z morí pred asi 94 miliónmi rokov, tzv. jav OAE2, ktorý vyhubil časť vtedajšieho morského života, spôsobil rozsiahly vulkanizmus. Dokladá to obsah osmia vo vzorkách z miest vzdialených 5 500 kilometrov, od pobrežia Brazílie a zo stredného Talianska (na snímke S. Turgeona je nálezisko v stredotalianskom lome Contessa). Zdroj: Nature

Tím Karine Gibbsovej z Washingtonskej univerzity v Seattle (USA) odhalil, že baktéria druhu Proteus mirabilis (jej jedince sa zhlukujú a vytvárajú teritóriá) má až šesť génov, ktoré ovládajú rozpoznávanie "vlastných" a "cudzích". Zdroj: Science

Bart de Strooper z Katolíckej univerzity v Leuvene (Belgicko) s kolegami zistil, že nedostatok enzýmu Aph1B/C-gama-sekretázy, ktorý "strihá" do správneho tvaru bielkovinu neuregulín-1 (Nrg-1), vyvoláva u myší príznaky schizofrénie. Nrg-1 hrá dôležitú úlohu vo vývoji a funkcii nervového systému. Už skôr sa zistilo, že pri schizofrénii sú narušené biochemické signály, súvisiace s touto bielkovinou. Schizofrénia postihuje asi percento ľudí. Zdroj: PNAS

Tím Yolandy Lópezovej-Vidalovej z Národnej autonómnej univerzity v hlavnom meste Mexika našiel v žalúdku múmií dvoch pôvodných Američanov (jedna je na snímke Y. Lópezovej-Vidalovej a G. Castilla-Rojasa) približne z roku 1350 DNA baktérie Heliobacter pylori, príčiny vredov a iných ochorení tráviacej sústavy vrátane rakoviny. Zdroj: BMC Microbiology

FOTO

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Rok 2020 dosiahol remízu. Bol takmer najteplejší

Musíme sa pripraviť na ďalšie rekordy.

Rok 2020 sa začal nezvyčajne silným obdobím požiarov v Austrálii.

Raketa Virgin Orbit sa prvýkrát dostala do vesmíru

Raketa bola vypustená nad Tichým oceánom z krídla upraveného Boeingu 747-400.

Raketa pri štarte z lietadla na únik z gravitácie spotrebuje menej paliva.
Nálezy zo Sakkáry.