Streda, 29. september, 2021 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky

Týždeň VO VEDE

(10. - 16. 7. 2008)

FOTOFOTO

Lidia Oskina z Postupimskej univerzity (Nemecko) s kolegami objavila Spitzerovým kozmickým ďalekohľadom a ďalekohľadmi na zemskom povrchu druhú najžiarivejšiu hviezdu Mliečnej cesty. Leží v hmlovine Peony (na snímke NASA/JPL-Caltech/Potsdam Univ. je v krúžku), má svietivosť 3,2 milióna svietivostí Slnka a vznikla s hmotnosťou 150 - 200 hmotností Slnka. Žiarivý primát patrí hviezde eta Carinae so svietivosťou 4,7 milióna svietivostí Slnka.

Zdroj: Astronomy and Astrophysics)

Steven Sturgeon a Robert Creaser z Albertskej univerzity v Edmontone (Kanada) zistili, že masívny únik kyslíka z morí pred asi 94 miliónmi rokov, tzv. jav OAE2, ktorý vyhubil časť vtedajšieho morského života, spôsobil rozsiahly vulkanizmus. Dokladá to obsah osmia vo vzorkách z miest vzdialených 5 500 kilometrov, od pobrežia Brazílie a zo stredného Talianska (na snímke S. Turgeona je nálezisko v stredotalianskom lome Contessa). Zdroj: Nature

Tím Karine Gibbsovej z Washingtonskej univerzity v Seattle (USA) odhalil, že baktéria druhu Proteus mirabilis (jej jedince sa zhlukujú a vytvárajú teritóriá) má až šesť génov, ktoré ovládajú rozpoznávanie "vlastných" a "cudzích". Zdroj: Science

Bart de Strooper z Katolíckej univerzity v Leuvene (Belgicko) s kolegami zistil, že nedostatok enzýmu Aph1B/C-gama-sekretázy, ktorý "strihá" do správneho tvaru bielkovinu neuregulín-1 (Nrg-1), vyvoláva u myší príznaky schizofrénie. Nrg-1 hrá dôležitú úlohu vo vývoji a funkcii nervového systému. Už skôr sa zistilo, že pri schizofrénii sú narušené biochemické signály, súvisiace s touto bielkovinou. Schizofrénia postihuje asi percento ľudí. Zdroj: PNAS

Tím Yolandy Lópezovej-Vidalovej z Národnej autonómnej univerzity v hlavnom meste Mexika našiel v žalúdku múmií dvoch pôvodných Američanov (jedna je na snímke Y. Lópezovej-Vidalovej a G. Castilla-Rojasa) približne z roku 1350 DNA baktérie Heliobacter pylori, príčiny vredov a iných ochorení tráviacej sústavy vrátane rakoviny. Zdroj: BMC Microbiology

FOTO

Prezidentka Zuzana Čaputová vystúpila so správou o stave republiky.

Spravodlivosť a právny štát boli súčasťou jej druhej správy o stave republiky.

Čo nám o Slovensku povedala správa o stave republiky.

a 2 ďalší 57m

O stredovekej teórii transcendentálií.

Mikroskopický záber buniek (zelená), ktoré sú infikované vírusom SARS-CoV-2 (fialová). Záber je vo falošných farbách pre lepšie rozoznanie častíc vírusu.

Ako sa vírus dostal do Číny, nie je jasné.

Odkedy Yersinia pestis sprevádza ľudstvo?

a 1 ďalší 27. sep