BRATISLAVA 25. júna (SITA) - "V investičnom pláne pre rok 2008 sa predpokladá realizácia 2. etapy pilotného projektu GSM-R v úseku Senec - Nové Zámky, vrátane uzlu Bratislava," informovala o plánoch na tento rok hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Finančné náklady na realizáciu sú 4,8 mil. eur, čo je približne 146 mil. Sk, pričom na technologickú časť predpokladajú ŽSR minúť 3 mil. eur a na infraštrukturálnu časť 1,8 mil. eur.
Centrála GSM-R, ktorá postačuje pre celú sieť ŽSR sa nachádza v priestoroch Železničnej stanice Bratislava Nové Mesto. Systém nie je v súčasnosti prepojený na žiadneho verejného operátora, nakoľko ide len o pilotný projekt. Pavliková však potvrdila, že v budúcnosti sa s prepojením na verejných operátorov uvažuje. Budovanie ďalších úsekov systému GSM-R sa uvažuje v rámci koridorových stavieb, pričom má nasledovať časť v úseku Košice - Liptovský Mikuláš.
Mobilná sieť GSM-R je výlučne privátnou sieťou železníc, ktorá bude po dobudovaní slúžiť na riadenie vlakovej dopravy v rámci systému ERTMS (European Railway Traffic Management System). Systém GSM-R má podľa Pavlikovej slúžiť na komunikáciu s idúcim vlakom. "V prvom rade ako transportný systém pre potreby zabezpečenia chodu vlakov, to jest pre potrebu prenosu informácií a povelov systému ETCS (European Train Control System) na idúci vlak a hlasovú komunikáciu s vodičom hnacieho dopravného vozidla a ostatného vlakového personálu," uviedla Pavliková.
Telekomunikačný úrad SR (TÚ) pridelil ŽSR frekvencie vo frekvenčnom pásme GSM-R (876-880 MHz/921-925 MHz) už v júni tohto roku. Ako úrad informoval uvedené frekvenčné pásmo je určené na poskytovanie neverejnej mobilnej siete pre účely železničnej dopravy. TÚ pridelil frekvencie železniciam na 10 rokov, pričom rozhodnutie o pridelení ešte nie je právoplatné.