Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Týždeň vo vede (19. - 25. 6. 2008)

Podľa Catie Dominguesovej z CSIRO (Austrália) s kolegami sa oceány v posledných štyroch dekádach 20. storočia, presnejšie v rokoch 1961 až 2003, otepľovali a ich hladina stúpala o polovicu rýchlejšie, ako uvádza správa Medzinárodného panelu o klimatickej zmene (IPCC) z roku 2007. Vyplýva to z priamych meraní na mori a zo satelitov, zohľadnenia príspevku topenia polárnych ľadovcov, ako aj z porovnania s klimatickými modelmi citovanými v správe IPCC - takto je súlad dát s modelmi oveľa lepší. Zdroj - Nature

Čierne diery sú rovnaké, veľké či malé. Aspoň prejavmi hltania hmoty. Ukázali to röntgenové pozorovania galaxie satelitom NASA Chandra, ktoré získal tím Sery Markoffovej z Amsterdamskej univerzity M81 (na fotomontáži NASA z viacerých oblastí žiarenia je vo výreze jej stred, kde sa skrýva čierna diera s hmotnosťou 70 miliónov hmotností Slnka). Čierna "superdiera" v M81 sa správa tak ako čierna diera s hviezdnou hmotnosťou, ibaže vo väčšej mierke. To ladí s Einsteinovým pohľadom na gravitáciu.
Zdroj - The Astrophysical Journal

Ochranári z organizácie Conservation International vypustili v spolupráci s kambodžskými kolegami v zoo Phnom Tamau pri metropole krajiny Phnom Penh do rozsiahleho prírodného výbehu jedinú známu v zajatí chovanú vydru druhu Lutra sumatrana (na snímke CI). Podľa IUCN je to najvzácnejší a najmenej známy vydrí druh na svete. Mladý samec Dara, čo po khmérsky značí hviezda alebo vzácny, sa ocitol v zajatí ako mláďa, keď jeho matku zabil rybár. Teraz dostal pri vstupe do nového domova aj požehnanie budhistických mníchov. Pobyt v novom výbehu má Daru pripraviť na vypustenie do chystanej vydrej rezervácie, tvorenej sezónne zaplavovaným pralesom.
Zdroj - CI

James Hays a Alexei Efros z Carnegieovej Mellonovej univerzity v Pittsburghu (USA) vyvinuli počítačový algoritmus IM2GPS, využívajúci online fotodatabázu Flickr, ktorá môže pomôcť, ak dovolenkár zabudne, kde presne vyfotografoval tú či onú scenériu. Zdroj - CMU

FOTO

Rozprávky SME

Či za dobré sa treba dobrým odmeniť (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.

Jankovská povedala len toľko, čo musela

S týmto sa vyšetrovatelia neuspokoja.

Mads Mikkelsen.