Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Týždeň vo vede (12. - 18. 6. 2008)

(Zdroj: G. Zabowa a NIST/NIH)

Gary Zabow z Národného ústavu pre štandardy a technológiu v Boulderi (USA) s kolegami vyvinul mikroskopické magnety (foto hore ), ktoré po vstreknutí do ľudského tela injekciou bude možné využiť pri lekárskej diagnostike: zobrazovanie pomocou magnetickej rezonancie cez ne získa "farebnosť" (dosiaľ sa pri ňom využívajú iba odtiene sivej, čo obmedzuje vyšetrenie), čím bude presnejšie a lepšie zacielené. Zdroj: Nature

Tím Toma Stallarda z Leicesterskej univerzity objavil ďalekohľadom umiestneným na zemskom povrchu druhý ovál polárnej žiary planéty Saturn. Voči hlavnému má zhruba štvrtinovú jasnosť a pripomína hlavnú polárnu žiaru Jupitera. Zdroj: Nature

Podľa Matthewa Bettsa z Oregonskej štátnej univerzity v Corvallise (USA) s kolegami si niektoré sťahovavé spevavé vtáky (na foto Oregon State University je východoamerický horárik druhu Dendroica caerulescens) vyberajú miesto na hniezdenie po načúvaní spevu iných vtákov, ktorý obsahuje informáciu o tom, že spievajúce vtáky úspešne zahniezdili a vychovávajú mláďatá. Zdroj: Proceedings of the Royal Society London B

Tím Nicholasa Putnama zo Spojeného ústavu pre výskum genómov vo Walnut Creek (USA) opísal stavbu a génový obsah genómu morského kopijovca druhu Branchiostoma floridae prežívajúceho zástupcu dávnej línie chordátov, živočíšneho kmeňa, do ktorého patria stavovce a teda aj človek. Veľmi významné pre poznanie genetickej evolúcie stavovcov. Zdroj: Nature

Tím Ellen Vitettovej z Juhozápadného medicínskeho strediska Texaskej univerzity v Dallase úspešne vyskúšal nový spôsob boja proti rakovinovým bunkám. Využíva jednostenné uhlíkové nanotrubice zamerané na rakovinové bunky pomocou protilátok. Po prilipnutí k nim fungujú ako antény, premieňajúce infračervené žiarenie z vonkajšieho zdroja na teplo, ktorým sa potom "uvaria" iba predmetné rakovinové bunky bez vedľajších škôd. Zdroj: PNAS

Gröhling by mohol na revanš blokovať Matovičov plán, ale neurobí to

Do Vianoc otvoria aj školu, kam chodia Matovičove dcéry.

Lídri strán po rokovaní u prezidentky.

Dobré ráno: Lučanský mal brať úplatky. Kedy sa skončí zatýkanie?

Čo to vypovedá o štáte v ktorom sme žili?

Prokurátor Maroš Žilinka.

Sackboy: A Big Adventure je hra pre celú rodinu

Rodinná hra s vlnenou bábikou v hlavnej úlohe.

Kuracie kúsky z pestovaného mäsa od firmy Eat Just. Predaj kultivovaného mäsa schválil ako prvý Singapur.

Najvýznamnejšia vedkyňa, o ktorej ste asi nikdy nepočuli

Spoluzaklada významnú oblasť matematiky.