Zamestnanci, ktorí počas práce debatujú s kolegami alebo klientmi cez chat, sú efektívnejší ako tí, ktorí instant messagingové programy nepoužívajú. Zistili to R. Kelly Garrett z univerzity v Ohiu a James N. Danzigera z Kalifornskej univerzity.
Čet vyrušuje menej
„V spoločnosti existuje mýtus, že četovanie pridáva k existujúcim druhom komunikácie ako telefonovanie alebo mailovanie ďalší podnet, ktorý ľudí vyrušuje pri práci. V skutočnosti však používanie IM programov tieto druhy komunikácie čiastočne nahrádza,“ tvrdí Garrett.
Vedci skúmali 912 zamestnancov, ktorí denne pracujú s počítačmi. Kým obe skupiny ľudí – tí, čo programy na četovanie používajú, ako aj tí, ktorí ich nepoužívajú – uvádzali rovnakú mieru vymieňania informácií s kolegami alebo klientmi, skupina komunikujúca pomocou IM programov sa cítila oveľa menej vyrušovaná počas práce.
„Naša štúdia ukazuje, že vplyv instant messagingu je pozitívny“ povedal pre magazín ScienceDaily.
Nechoď za kolegom, napíš mu do četu
Podľa autorov štúdie je tiež mýtom názor, že zamestnanci v práci čet využívajú na dlhé osobné rozhovory alebo riešenie pracovných problémov, ktoré by sa rýchlejšie dali vyriešiť osobným kontaktom. „Ľudia využívajú túto technológiu oveľa viac na riešenie drobných problémov alebo zodpovedanie jednoduchých otázok,“ povedal Gerrett pre ScienceDaily.
„Zamestnanci sa naučili používať instant messaging v práci strategicky: podľa statusu vedia určiť, či je kolega práve zaneprázdnený, skôr než ho oslovia,“ dodáva.
Kolega navyše nemusí na všetky otázky odpovedať hneď, ale až vtedy, keď má na ne čas. Napísať jednoduchú požiadavku do programu na komunikáciu je navyše rýchlejšie, ako za kolegom ísť, alebo mu zavolať. Aj osobné rozhovory trvajú na čete kratšie, ako keby k nim došlo telefonicky alebo tvárou v tvár.
Vypnúť zvuk!
V niektorých prípadoch však pôsobia krátke správy rušivo, zistili Garrett a Danziger. Je to vtedy, ak každú novú správu sprevádza zvukový signál, alebo sa správa automaticky otvorí v novom okne priamo pred vašimi očami.
Podľa vedcov je tiež chybou, ak používatelia nemenia svoje „statusy“ podľa toho, v akom sa nachádzajú stave, ale používajú slovo „prístupný“ aj vtedy, keď sú „zaneprázdnení“, alebo mimo počítača.
„Četovanie na pracovisku môže tiež spôsobiť situáciu, v ktorej ľudia naraz komunikujú s viacerými kolegami, čo môže významne znížiť sústredenie sa na problém, ktorý má pracovník práve v rukách,“ píšu vedci.