
slovenského mobilu s roamingom.
Číslo môžu rovnako využívať aj na Slovensku," informoval dnes TASR Roman Schoenwiesner zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Európska komisia spustila od dnešného dňa aj webovú stránku o linke 112. Na webovej stránke ec.europa.eu/112 sa ľudia dozvedia, ako používať núdzovú linku 112 a čo od nej očakávať, najmä ak cestujú v rámci EÚ. Na tejto stránke je zároveň opísané fungovanie čísla 112 v jednotlivých členských štátoch, teda, ako rýchlo operátori zareagujú a v ktorých jazykoch.
"Vďaka smernici EÚ si od Fínska po Maltu či Portugalsko stačí v prípade úrazu, nehody či akútneho problému pamätať jediné telefónne číslo 112. Volajúci dokáže bezplatne a rýchlo privolať potrebnú pomoc takmer v celej EÚ. Preto by som chcela dať slovenským občanom pred dovolenkovým obdobím číslo 112 do pozornosti," uviedla vedúca Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrea Elscheková - Matisová.
Na základe výsledkov prieskumu, podľa ktorého iba 22 percent občanov EÚ vie, že v Európe sa dá v núdzovom prípade zavolať na linku 112, komisia vo februári tohto roku požiadala vnútroštátne orgány, aby zlepšili informovanosť verejnosti o linke 112.
Prax ukázala, že najmenej 97 percent volaní na linku 112 je zodpovedaných do 20 sekúnd v Českej republike, Španielsku a v Spojenom kráľovstve a aspoň 71 percent volaní do 10 sekúnd v Holandsku a Fínsku. Sedemnásť krajín je v súčasnosti schopných reagovať na volania na číslo 112 v cudzích jazykoch EÚ. V 16 krajinách sú centrály núdzového volania na linku 112 schopné bežne komunikovať v angličtine, sedem krajín uviedlo, že ich centrály sú schopné reagovať v jazyku susedného členského štátu.
V niekoľkých krajinách existuje osobitný režim, ktorý umožňuje centrálam vybavovať hovory v iných cudzích jazykoch, ako napríklad prepojením na iné centrály s pracovníkmi s príslušnými jazykovými kompetenciami alebo na centrály so zabezpečenými tlmočníckymi službami.
Linka 112 stále nie je v plnej miere dostupná v Bulharsku, a preto prebieha konanie o porušení právnych predpisov. Linka 112 je údajne dostupná v regióne Sofie, nedá sa však využívať v celej krajine.
Šesť krajín, medzi ktorými je aj Slovensko, čelí konaniu o porušení právnych predpisov a to z dôvodu nemožnosti lokalizácie volajúcich na linku 112 z mobilného telefónu.
Európske číslo núdzového volania 112 sa zaviedlo v roku 1991, aby popri vnútroštátnych núdzových číslach existovalo jednotné číslo pre núdzové volania vo všetkých členských štátoch EÚ, ktoré by zvýšilo dostupnosť záchranných služieb najmä pre osoby na cestách. Od roku 1998 na základe pravidiel EÚ sú členské štáty povinné zabezpečiť, aby všetci užívatelia pevných liniek a mobilných telefónov mohli bezplatne volať na číslo 112. Od roku 2003 musia telekomunikační operátori poskytovať záchranným službám informácie o polohe volajúceho, aby sa mohli rýchlo nájsť obete nehôd. Členské štáty musia zároveň zvyšovať informovanosť občanov o čísle 112.