Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Týždeň vo vede

(22. - 28. 5. 2008)

FOTOFOTO

Naša Mliečna cesta riadne "schudla", takmer na polovicu. Aspoň podľa medzinárodného tímu Xiang-xianga Xuea z Národných astronomických observatórií v Pekingu (Čína) a Ústavu Maxa Plancka pre astronómiu v Heidelbergu (Nemecko). Presnejšia hviezdna štatistika totiž ukázala, že jej hmotnosť je čosi nad jeden bilión hmotností Slnka, predtým vychádzali približne dva bilióny hmotností Slnka.

Zdroj: The Astrophysical Journal

Podľa tímu Michaela Lamba z Kalifornskej univerzity v Berkeley (USA) vznikol kaňon Box v americkom štáte Idaho (na foto M. P. Lamba jeho záver) pred asi 45-tisíc rokmi podobnou megapovodňou, azda pri topení ľadovca, ako obrovské kaňony na Marse.

Zdroj: Science

Nicolas Vereecken a Florian Schiestl zo Zürišskej univerzity (Švajčiarsko) zistili, že niektoré orchidey lákajú samce osamelo žijúcich včiel vylučovaním látok, ktoré pripomínajú feromóny samíc toho istého druhu (na foto N. J. Vereeckena je samec druhu Colletes cunicularis, ako sa pokúša kopulovať s časťou kvetu sexuálne klamúcej orchidey druhu Ophhrys exaltata). No látky vylučované orchideami nie sú celkom totožné s včelími feromónmi - práve v tom je ich sila, lebo o to účinnejšie lákajú k opeľovaniu samce, túžiace po pestrosti.

Zdroj: PNAS

Dennis Kasper z Harvardskej lekárskej školy v Bostone (USA) s kolegami zistil pokusmi na myšiach, že jediná molekula látky vylučovanej "dobrou" typickou črevnou baktériou Bacteroides fragilis, polysacharidu A (PSA) výrazne zmierňuje zápalové ochorenie čriev, spôsobované "zlou" črevnou baktériou Helicobacter hepaticus. PSA aktivuje protizápalový činiteľ interleukín-10, ktorý "vypína" imunitné bunky.

Zdroj: Nature

Joergen Dissing z Kodanskej univerzity (Dánsko) s kolegami izoloval DNA zo zubov Vikinga, pochovaného okolo roku 1000 n. l. v rámci predkresťanského pohrebiska na dánskom ostrove Funen. Tím skúmal desať vikinských kostier a získal nekontaminovanú DNA.

Zdroj: PloS ONE

FOTO

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.
Minister školstva Branislav Gröhling a minister hospodárstva, prvý podpredseda vlády pre ekonomiku Richard Sulík (obaja SaS).

Koronavírus na Slovensku: Vakcína od Moderny fungovala pri ťažkom Covide na sto percent (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili celkovo viac ako 105-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 839 obetí.