Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Týždeň vo vede ( 15. - 21. 5. 2008)

Satelity NASA Wind a Swift zachytili 25. apríla 2008 najjasnejšiu erupciu, aká sa pozorovala na hviezde inej ako naše Slnko. Ide o EV v súhvezdí Jašterice, málo svietivú a málo hmotnú červenú hviezdu najbežnejšieho typu. Energia erupcie zodpovedala tisícu "priemerných" na Slnku. Erupcia sa dala dve hodiny sledovať voľným okom, EV Jašterice je inak hlboko pod týmto prahom. Zdroj: NASA

Medzinárodné tímy Roberta Ducea z Texaskej A&M univerzity v College Station a Jamesa Gallowaya z Virgínskej univerzity v Charlottesville (USA) konštatovali, že ľudské činnosti zvýšili obsah reaktívneho dusíka v otvorených oceánoch o takmer polovicu nad normálnu hodnotu. Cez zmeny oceánskej biológie a obsahu rôznych plynov v oceánskej vode to negatívne ovplyvní klímu, produkciu potravín i ľudské zdravie.Zdroj: Science

Jason Anderson z Calgaryjskej univerzity (Kanada) s kolegami našiel v americkom Texase nezvyčajnú fosíliu zo záveru prvohôr (na umeleckej rekonštrukcii Michaela W. Skrepnicka), ktorú nazvali Gerobatrachus hottoni. Dosiaľ najlepšie ilustruje evolučný prechod od prvých obojživelníkov k ich dnešnýmzástupcom, ako sú žaby a salamandre. Zdroj: Nature

Tím Anne Schulpovej z Maastrichtského múzea prírodnej histórie (Holandsko) objavil prvé známe stopy dinosaurov na Arabskom polostrove, konkrétne v Jemene. Patria veľkému bylinožravému dvojnohému dinosaurovi (na foto Nancy Stevensovej) a čriede 11 sauropodných dinosaurov (dlhokrké štvornohé bylinožravce). Zdroj: PloS ONE

Jean-Antoine Girault z Univerzity Pierra a Marie Curieovcov v Paríži (Francúzsko) s kolegami objavil pokusmi na myšiach dosiaľ neznámy molekulárny mechanizmus, ktorý sa podieľa na reakciách mozgu na potravu a drogy ako kokaín. Ide o hromadenie bielkoviny DARP-32 v jadrách buniek mozgových odmeňovacích systémov. Ak sa naruší, trebárs mutáciou, myši menej vyhľadávajú potravu a návykové drogy. Zdroj: Nature

FOTO

Stanislav Mičev.

Historik hovorí o degradácii odkazu SNP.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Prečo šéf Sme rodina nástojí na silnom Žilinkovi?

Maďarskí fanúšikovia počas zápasu Maďarsko - Anglicko, kvalifikácia na MS vo futbale 2022.

Pre maďarskú federáciu ide už o druhý trest za sebou.

SITA 4 h

Noc výskumníkov 2021

Pozrite si s nami live stream z Noci výskumníkov.

Holandskí futbalisti oslavujú gól počas kvalifikácie na Majstrovstvá sveta.

Niektorí ľudia sa skôr rozširujú.

Ocenenie pre laureátov.

Galavečer bude 16. októbra.

Rozhovor s biblistom Davidom Cielontkom.