Výbuch hviezdy v priamom prenose

Medzinárodnému tímu astronómov sa s dávkou vesmírneho šťastia podarilo unikátne zachytiť osudový výbuch hviezdy ešte predtým, ako sa rozžiarila v bežnom svetle.

Supernova SN 2007uy v röntgenovom (vľavo) a bežnom svetle, dolu(Zdroj: NASA/Swift Team; Princeton University.)

BRATISLAVA. Náhoda praje pripravenému. Osvedčilo sa to aj 9. januára tohto roku, keď bádatelia sledovali na monitore výstup z detektoru satelitu NASA Swift, pozorujúceho oblohu v röntgenovom žiarení. Zaujímalo ich žiarenie hviezdneho výbuchu z kategórie supernov, katastrofického zániku hviezdy. Dostal označenie SN 2007uy.

Namiesto parády šmuha

Supernova bola objavená o mesiac skôr. Miesto: špirálová galaxia NGC 2770, pripomínajúca vesmírny domov Slnka, Mliečnu cestu. Z nášho pohľadu sa premieta do súhvezdia Rysa (Lynx) a leží vo vzdialenosti asi 90 miliónov svetelných rokov (1 svetelný rok = 9,46 bilióna kilometrov). Napriek grandióznosti javu videli na monitore len fádnu šmuhu. Naraz sa však pred ich užasnutými očami v tej istej galaxii, ibaže v inom úseku, na päť minút röntgenovo "rozsvietil" ako veľmi jasná škvrna nový hviezdny výbuch. Sťaby vyskočil z oblohy. Také čosi sa astronómom stáva raz za život. A aj na to treba mať šťastie.

Nečakaný okamih

V typickej galaxii sa vyskytne zopár supernov za storočie. V NGC 2770 však vybuchli s mesačným odstupom dve. Navyše štandardne sa pozorujú inak.

"Za starých čias - teda ešte vlani - ľudia supernovu najprv zachytili v bežnom svetle, a potom ju začali skúmať aj v inom, aby poznali, aká hviezda vybuchla, a našli mechanizmus, ktorý to spôsobil," povedal astronóm Robert Kirshner z Harvardovej univerzity (USA). U nás je známy z českého vydania populárnej knihy Výstredný vesmír. Skúmanie sa vždy začalo až niekoľko dní po samotnom výbuchu, keď naň vedci zamerali gama, röntgenové a ultrafialové detektory satelitov. Tieto druhy vysokoenergetického žiarenia, našťastie pre pozemský život vrátane človeka, totiž ovzdušie našej planéty neprepúšťa.

Teraz sa to prvý raz obrátilo. Supernovu vedci najprv zachytili v röntgene (Swift nesie detektory gama, röntgenového a ultrafialového žiarenia.) Nazreli tak do fáz krátko - iba hodiny po jej výbuchu. Jav dostal označenie SN 2008D. Následne ho začali skúmať aj v bežnom svetle ďalekohľadmi z povrchu Zeme aj z orbity okolo nej. Vrátane najväčšieho na havajskom observatóriu Mauna Kea a Hubblovho kozmického ďalekohľadu.

Teória, ktorá zafungovala

V podobe SN 2008D astronómovia prvý raz priamo sledovali úvodnú fázu výbuchu masívnej hviezdy ako supernovy. Nastane vtedy, keď hviezde s hmotnosťou vyše ôsmich hmotností Slnka v stredovej oblasti vyhorí palivo pre termojadrové reakcie, ktoré sú zdrojom jej žiarenia. Preváži vlastná gravitácia hviezdy, ktorá ju začne zmršťovať, až kým sa jej vnútorné oblasti nepremenia na superhustú neutrónovú hviezdu. Po tom nasleduje spätný odraz v podobe rázovej vlny. Tá smeruje von cez redšie podpovrchové vrstvy a povrch pôvodného hviezdneho telesa, ktoré roztrhá. Do vesmírneho okolia sa tým rozptýli niekoľko hmotností Slnka hviezdneho materiálu rýchlosťou až desaťtisíc kilometrov za sekundu.

V úvodnej fáze by mal podľa astrofyzikálnych teoretikov vzniknúť silný záblesk röntgenového žiarenia. Teraz ho skutočne zachytil satelit Swift. Dosiaľ boli astronómovia odkázaní na pozorovanie neskoršej fázy výbuchu, dni až týždne po jeho začiatku, keď rázová vlna dosiahla širšie okolie hviezdy. Konkrétne vtedy, keď sa röntgenovo rozžiaril materiál, pred tým vyvrhovaný z hviezdy dlhý čas, do ktorého narazil materiál rýchlo vyvrhnutý pri výbuchu supernovy a začal sa rádioaktívne rozpadať.

V najnovšom čísle časopisu Nature to napísala objaviteľka SN 2008D Alicia Soderbergová z Princetonskej univerzity s početným tímom kolegov z USA, Veľkej Británie, Číny, Izraela, Kanady, JAR, Taiwanu, Nemecka a Holandska. Spomínaný Kirshner bol jej učiteľom a ako vtipne poznamenal, vždy zosobňovala energetický jav.

Alicia Soderbergová pred zrkadlovým objektívom ďalekohľadu, ktorým jej tím pozoroval SN 2008D.

6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 957
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 874
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 772
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 397
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 152
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 493
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 237

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Morský koník ako zberač odpadu a smutný osud tigra. Pozrite si finalistov o najlepšieho fotky prírody

Wildlife Photographer of the Year organizuje Prírodopisné múzeum v Londýne.

Cesty na zmenu klímy nie sú pripravené, asfalty nevyhovujú

Na plánované fungovanie ciest je dnes už príliš teplo.

YouTube končí s platenými kanálmi, ľudí nezaujali

Výpadky príjmov majú tvorcom obsahu nahradiť nové projekty.