Web 2.0, pojem, ktorým označujeme súčasnú internetovú éru, minulý týždeň hodnotili účastníci konferencie Web 2.0 Expo v San Franciscu. Najčastejšie skloňovaným výrazom bol mobil 2.0, teda pojem vystihujúci vývoj nových zariadení a aplikácií, ktoré by dokázali plnohodnotne prepojiť mobilné zariadenia a web.
„Mobilná platforma je dnes tam, kde bol internet v roku 1994,“ kriticky konštatoval Jonathan Zittrain, autor knihy Budúcnosť internetu a ako ju zastaviť. „Skoro tridsať rokov vývoja aplikácií pre počítače nás pri pohľade na mobily dostáva do pomykova – netušíme, čo ľudia chcú robiť so svojimi mobilmi,“ pridala Mitchell Bakerová z organizácie Mozilla Foundation, ktorá vyvíja prehliadač Firefox.
Miliardy mobilov, stovky platforiem
Agentúra Fling Media na konferencii publikovala štatistiku, podľa ktorej v súčasnosti mobily využívajú skoro tri miliardy obyvateľov planéty, do roku 2010 by mala mať celá polovica ľudstva mobily s prístupom na web. Viaceré príspevky sa preto venovali tomu, aké aplikácie treba vyvinúť pre mobily a v čom musia byť iné ako tie, ktoré sa teraz nachádzajú na webe.
Rečníci sa zhodli, že najviac potrebnou je jednotná platforma, na ktorej by sa mohli vyvíjať nové služby pre mobily. Len v USA totiž existuje viac ako 200 rôznych druhov mobilných zariadení a každé z nich vyžaduje osobitne napísané programy.
„Potrebujeme otvorenú platformu, ktorá umožní vyvíjať nové služby všade,“ tvrdí Bakerová z Mozilly. „U nás v Mozille si myslíme, že je ňou Firefox,“ povedala. Posledných šesť mesiacov vývojári Mozilly pracujú na browseri, ktorý bude fungovať na mobiloch. „Práve dokončujeme prvé skúšobné verzie,“ dodala.
Sociálne siete: už nie čet
Yahoo sa v San Franciscu pochválilo, že chystá kompletnú zmenu služieb na svojej stránke. Podobá sa pritom tým zmenám, ktoré tento mesiac predstavil Google. Obe sa chcú priblížiť pojmu sociálna sieť, nechcú sa však už orientovať na nové služby, ktoré by umožňovali nadväzovanie kontaktov, ale chcú vytvoriť kompletnú platformu na prepojenie služieb, ktoré už majú dnes. Používatelia tak budú môcť v rámci existujúcich služieb zdieľať vlastné nastavenia, rebríčky, poznámky a zároveň nové služby aj sami vytvárať. „Socializovať“ by sa malo napríklad aj vyhľadávanie.
Prípravy na krízu
Osadenstvo konferencie zosmutnelo, keď prišla na rad téma ekonomickej krízy.
Jennifer Pahlka, spoluorganizátorka konferencie hovorila o čase „prehodnocovania rozpočtov a veľmi znepokojujúcich správ“. Kým technologickým gigantom sa v súčasnosti stále viac darí, rečníci sa zhodli, že recesia sa dotkne najmä nových firiem.
„Najrozumnejšie bude, ak sa peniaze pre svoj biznis pokúsime získať už teraz,“ radil ostatným šéfom firiem Max Levchin, zakladateľ stránky Slide.com. „Recesia môže web zasiahnuť o päť rokov a nikto nevie, čo spôsobí,“ dodal.
Aký by mal byť mobil 2.0?
Čo musí mať mobil, aby sa dal použiť rovnako dobre ako počítač? Vedci Ben Bederson a John SanGiovanni na konferencii Web 2.0 Expo hovorili o tom, čo výrobcovia smartphonov doteraz podceňovali.
Pätnásť sekúnd na všetko – používatelia neznášajú čakanie, tvrdí Bederson. Na drvivú väčšinu úkonov musí stačiť pätnásť sekúnd – vytiahnuť mobil z vrecka, získať informácie a vrátiť ho späť. Veľa dnešných smartphonov toto nedokáže.
Koniec štyroch tlačidiel – koniec štyrom tlačidlám, pomocou ktorých ovládate mobil – cestu podľa SanGiovanniho ukázal iPhone od Apple – ovládanie dotykom, posunom prsta alebo tlačidlami.
Ovládanie iba jednou rukou – keď sme pri počítači, na získavanie informácií používame jednu ruku, ak informácie zadávame, používame obe ruky. Pri mobiloch však väčšinou informácie potrebujeme iba získať, preto by nás výrobcovia nemali nútiť používať dve ruky.
Vizuálna elegancia – podľa SanGiovanniho je jedným z najdôležitejších faktorov pri mobiloch to, ako ich navigácia vizuálne pôsobí. Výrobcovia by pri nej mali prestať šetriť na hardvérovom výkone zariadenia a ponúknuť používateľom pri práci dokonalý vizuálny zážitok.
Autor: tu