„Niekto má rád autá, my máme radi vlaky. O autách tu stránky boli, o vlakoch chýbali,“ vysvetľuje Ivan Wlachovský, šéfredaktor Vlaky.net, dôvod, prečo vznikol web pre fanúšikov železníc. Wlachovský nepatrí k pôvodným zakladateľom, Vlaky.net však objavil krátko po jeho vzniku v roku 2004 a odvtedy stránke venuje dve hodiny denne.
Pionierska kronika
„Každá stránka, ktorá vzniká o železnici, začína čiernou kronikou. Sú to totiž informácie, ktoré sa dajú veľmi ľahko zistiť,“ hovorí. Na rovnakom princípe spočiatku fungoval aj Vlaky.net. „Po čase sme sa dohodli, že budeme uverejňovať skôr odborno-technické správy a zaujímavosti.“
Dnes sa Vlaky.net profilujú ako spravodajský web o železnici, vďaka množstvu fotografií vlakov ich mnohí začali považovať aj za fotografický portál.
Web spravuje osem administrátorov. Tí na stránku prispievajú a zároveň pridávajú články od autorov z radov čitateľov. „Píšu nám deti aj seniori. Dostávame laické články o výletoch vlakom ale aj vysokoodborné príspevky. Všetko to treba upraviť,“ hovorí jeden z administrátorov Marián Šimo. „Niekedy sú to články ako z pionierskych táborov, ale snažíme sa, aby títo ľudia písali ďalej a nezanevreli na to,“ dodáva.
Zberači bodov
Vlaky.net svojich užívateľov bodujú. Za každé kliknutie na stránke dostane registrovaný užívateľ jeden bod. Diskusný príspevok ohodnocujú Vlaky.net piatimi bodmi. „Motivuje to užívateľov, aby čítali a prispievali,“ hovorí Wlachovský. A Šimo dodáva: „Ľudom sa to páči. Sú aj takí, ktorí sú na stránke len pre body.“
Občas sa vyskytnú aj prípady, keď to užívatelia preženú a umelým klikaním nazbierajú v krátkej dobe obrovské množstvo bodov. Jeden z takýchto „zberačov“ naklikal 200-tisíc bodov. Administrátori mu ich zmazali. „Neskôr sme zistili, že ide o invalidného dôchodcu, ktorý celé dni sedel za počítačom a klikal,“ hovorí Šimo. Dnes je jedným z administrátorov.
Polovojenská anonymita
Na Vlaky.net je registrovaných viac ako šesťtisíc užívateľov. Denne web navštívi sedemtisíc ľudí. Vlaky.net majú však svojich čitateľov aj z Nemecka, Poľska alebo Maďarska.
Podľa Wlachovského približne každý desiaty návštevník pracuje na železnici. Títo ľudia na Vlaky.net oceňujú anonymitu. „Železnica je polovojenská organizácia. Tu sa jednoducho najprv plnia rozkazy a potom debatuje. Vlaky.net sú ale diskusný klub. Chodí tu veľa vysokopostavených ľudí zo železníc, ktorí využívajú anonymitu a medzi sebou sa hádajú o tom, čo v práci nemôžu. Smejem sa na tom,“ hovorí Wlachovský, ktorý sám pracuje pre železnice.
Narodeniny vo vlaku
Vlaky.net neobsahujú žiadne platené reklamy. Na prevádzku si zarábajú predajom vlastných DVD filmov o železnici a tričiek. „Robíme to zadarmo. Zarábame akurát na prevádzku servera a narodeninové jazdy,“ hovorí Wlachovský.
Vlaky.net na svoje narodeniny organizujú pre užívateľov stránky jazdu historickým vlakom. Najbližšie plánujú 3. mája osláviť štvrté narodeniny servera. Historický motoráčik pôjde z Košíc do Slavošoviec. „Bude aj guláš,“ dodáva Šimo.