Keď sa prednedávnom dostali na verejnosť prvé informácie o tom, že sa pripravuje hra Battlefield Heroes, herní fanúšikovia jej hneď predpovedali veľký úspech. Táto akčná hra totiž nosí slávne meno – je tretím pokračovaním známej a obľúbenej série akčných hier Battlefield.
Ešte omnoho viac rozruchu však vyvolalo oznámenie jej výrobcu Electronic Arts, že hra bude úplne zadarmo. Namiesto hráčov ju totiž zaplatia firmy, ktorých reklama sa vám bude objavovať počas hrania.
20 miliárd
Electronic Arts neprišli s prevratným modelom distribúcie hier. Reklama v hrách sa objavuje už od začiatku deväťdesiatych rokov, hry zdarma sú na trhu už od herného praveku. Ich rozhodnutie ponúknuť zadarmo titul z úspešnej série však potvrdzuje smer, ktorým sa herný trh uberá.
Trend viac reklamy, viac hier zadarmo potvrdil aj prieskum americkej spoločnosti eMarketer, o ktorého výsledkoch začiatkom marca informoval server MediaWeek.com. Podľa eMarketer-u sa príjmy z reklamy v hrách v najbližších piatich rokoch zdvojnásobia. V roku 2012 takýmto spôsobom potečie do hier viac ako 20 miliárd korún.
Hry zdarma sa chystajú vydať aj konkurenti Electronic Arts. Sony tento rok plánuje titulom Free Realms zaujať celé rodiny. Disney Online už zadarmo vypustil hru Piráti Karibiku, jej úspech chce tentoraz zopakovať hrou Faeries.
Dynamická reklama
Za rozvojom reklamy v hrách vo výraznej miere stojí internet. Už dávno preč sú totiž časy, keď ste mohli hrať športový simulátor aj niekoľko mesiacov a na kraji ihriska ste stále videli tie isté reklamné slogany. Dnešné reklamy v hrách sú dynamické a je ich možné ľahko aktualizovať cez internet.
Firmám možnosť aktualizácie uvoľnila ruky a viac začali dôverovať hrám ako komunikačnému médiu, píše eMarketer. Bez obáv o zle investované peniaze môžu vkladať do hier aj reklamy typu „Akcia trvá do konca februára“. Tá sa bude zobrazovať len vo zvolenom období, potom sa automaticky vymení za inú.
Server AdvertisingAge.com pripomína aj ďalší spôsob reklamy v hrách, ktorý si treba všímať a má veľkú budúcnosť. Funguje na podobnom princípe, aký už poznáme z televízie: firmy rozdávajú svojim zákazníkom darčeky, ktoré sa priamo týkajú sponzorovanej relácie.
„Ponúknite hráčom, nech si stiahnu exkluzívnu trať alebo oblečenie pre svoju virtuálnu postavu,“ radí marketingovým špecialistom AdvertisingAge.com.
Nárast najmä na webe
Kde si budete môcť zahrať viac hier zdarma? Agentúra eMarketer asi viac poteší prívržencov webových hier ako tých, ktorí sa zabávajú radšej na svojich konzolách.
Podľa prieskumu totiž reklamné agentúry stavajú na istotu a viac chcú investovať na webe. Do tohto segmentu potečie v roku 2012 skoro o polovicu viac peňazí ako do klasických hier. „Web je lacnejší a zároveň je firmami chápaný ako prirodzenejšie prostredie pre hranie bezplatných hier,“ tvrdí správa eMarketer-u.
Aj keď nové typy konzol umožňujú pripojiť sa na internet a služby ako Xbox Live sa tešia čoraz väčšej obľube, online hier pre konzoly je stále málo. Podľa eMarketer-u práve nedostatok hier, v ktorých by sa mohla reklama meniť dynamicky, spomaľuje rast reklamných výdavkov v konzolách.
Druhú príčinu vidí výskumná spoločnosť v tom, že na rozdiel od webu pre konzoly neexistujú presné reklamné štandardy. Jednoducho povedané: ak by sme reklamu v hrách prirovnali k bilbordom, tak na webe už existuje zhoda, aké veľké majú byť a kde sa majú vylepovať, v prípade konzol je stále nejasné dokonca aj to, kto by mal zamestnať samotných lepičov. Medzi jednotlivými konzolami panuje rivalita a dohoda o spoločnom predajcovi reklamného priestoru sa ani zďaleka nečrtá.
Radšej reklamy ako platiť
Ak máte obavu, či vás reklama v hrách nebude priveľmi otravovať, zdieľa ju s vami aj agentúra eMarketer. Podľa jej výskumu je otázne, či sa reklama hodí do všetkých hier a pre všetky typy hráčov.
Podľa agentúry niektorí hráči, najmä stabilné tvrdé jadro, môžu mať s reklamou v hre výrazné problémy. A zároveň pochybuje, či nie je lepšie sa pri istom type hier reklame vyhnúť. „Napríklad v akčných a sci-fi hrách majú hráči tendenciu pozerať sa na prítomnosť korporátnych značiek s opovrhnutím,“ píše sa v správe.
Agentúra s touto otázkou oslovila aj Davea Wiliamsa z AddictingGame.com. Ten pochybnosti odmietol. „Aj tí zákazníci, ktorí hovoria, že nemajú radi reklamu, radšej vidia reklamu, ako by mali za hru zaplatiť,” odpovedal pre eMarketer.
Päť hier, ktoré môžete hrať zadarmo už dnes
Najskôr hraj, potom narukuj
Ako nalákať ľudí, aby išli do armády? Dajte im najskôr zastrieľať si nanečisto cez počítač. Taký je minimálne plán americkej armády, ktorá vytvorila hru America's Army a uverejnila ju zadarmo na internete. Ide o jednu z najkvalitnejších bezplatných 3D strieľačiek na webe.
www.americasarmy.com
Need for speed zadarmo
Chcete si zajazdiť na rýchlom športovom aute, ale nechcete platiť? Namiesto populárnej hry Need for speed môžete skúsiť graficky menej príťažlivú, ale bezplatnú hru TORCS Racing Board. Počet dostupných áut a tratí sa neustále rozširuje vďaka širokej komunite tvorcov.
www.berniw.org/trb/
Mimozemská invázia
Tremulous je úspešná 3D strieľačka s prvkami stratégie, v ktorej proti sebe bojujú ľudia s mimozemšťanmi. Používateľ si pritom môže vybrať, na ktorú stranu barikády sa postaví. Hra bola na internete uverejnená v marci 2006 a odvtedy si ju stiahlo takmer milión používateľov.
http://tremulous.net
Namiesto Wolfensteina
Namiesto hry Wolfenstein Enemy Territory si môžete na internete voľne stiahnuť jej remake – TrueCombat: Elite. Hra obsahuje množstvo používateľmi vytvorených máp, ktoré sa hodia na hranie po sieti. Oficiálne dodávané mapy sú replikou častí niektorých veľkomiest.
www.truecombatelite.net
Bezplatný Worms
Scorched 3D je trojdimenzionálna verzia dosovskej hry „Scorched Earth“, ktorá často nesie prívlastok „matka všetkých hier“. Jej princíp boja na diaľku inšpiroval napríklad aj legendárnu hru Worms. Hra je k dispozícii pre všetky platformy.
www.scorched3d.co.uk/
Zdroj: gamesuy.blogspot.com
(tu)