„Hip-hop.sk vznikol, lebo som cítil, že tu chýba web, na ktorom by mohli ľudia prezentovať svoju tvorbu a posúvať sa dopredu,“ hovorí o začiatkoch Ľuboš „Lumir“ Krupiczer, zakladateľ Hip-hop.sk.
Spočiatku Hip-hop.sk robil sám a doslova na kolene. Prvá verzia Hip-hop.sk vznikla v roku 2001 a denne ju navštívilo 50 ľudí.
Eminem a Kontrafakt
Návštevnosť spočiatku stúpala len pomaly. „Rast návštevnosti presne odzrkadlil to, ako sa mladí stavali k hip-hopu,“ hovorí Krupiczer.
Prelom prišiel v období, keď sa do kín dostal film 8 Mile s americkým raperom Eminemom v hlavnej úlohe a zároveň v slovenských televíziách bolo možné vidieť prvý videoklip Kontrafaktu. „Vtedy sa na hip-hop nabalilo najviac ľudí a odvtedy nám návštevnosť rastie.“
Dnes je Hip-hop.sk jedným z najčítanejších hudobných serverom na česko-slovenskom webe a jednotkou medzi tými, ktoré sa špecializujú výlučne na hip-hop.
Pomohli starí kamaráti
Krupiczer sa k hip-hopu dostal ešte v období, keď slovenských hip-hoperov bola len hŕstka a všetci sa navzájom poznali. „Väčšina z tých ľudí, ktorí sú teraz na vrchole, začínali tam, kde ja, chodili na tie isté párty a boli sme kamaráti.“ Práve vďaka starým kontaktom a dobrým vzťahom dokázal jednoducho získavať informácie. „Ak mali kapely nejakú novinku, tak mi volali. Dôverovali mi, že to zverejním bez toho, aby som niečo prekrútil.“
Minulý rok prešiel Hip-hop.sk redizajnom a rozšírili sa aj jeho možnosti. Okrem reportáží, rozhovorov, recenzií a noviniek z domácej aj zahraničnej hudobnej scény ponúka v multimediálnej sekcii voľne dostupné piesne prevažne od slovenských raperov, videoklipy či hitparádu.
Hip-hopová komunita
Od novembra 2007 je súčasťou webu aj komunitná služba My.hip-hop.sk. Krupiczer netají, že veľkou inšpiráciou vo funkcionalite im bol americký server Myspace. Rovnako ako Myspace, aj My.hip-hop.sk umožňuje užívateľom pridávať články, fotografie, vlastnú hudbu a video.
Krupiczer sa snaží, aby si na My.hip-hop.sk vytvorili stránky aj slovenské hip-hopové kapely, ktoré doteraz sídlili na Myspace. „Podľa mňa je len otázkou času, kedy si kapely uvedomia, že Myspace je super vec, čo sa týka vytvárania kontaktov so zahraničnými hudobníkmi, ale ak chcem komunikovať so svojimi fanúšikmi, tak na my.hip-hop.sk je najlepšie miesto,“ hovorí Krupiczer. Na službe My.hip-hop.sk je v súčasnosti zaregistrovaných viac ako šesťtisíc užívateľov.
Web a vydavateľstvo
Hip-hop.sk nie je len web, ale aj hudobné vydavateľstvo s desiatkou albumov na konte. Pod nimi vydali svoje albumy známe kapely ako H16, A.M.O alebo Lúza. „Ľudia si myslia, že hudobný biznis je na Slovensku ktovieako ziskový. Tí, ktorí sa v ňom vyznajú, vedia, že nie je.“
Web bol dlho sponzorom slovenského hip-hopu. Z príjmov z reklamy sa platili videoklipy kapiel, napríklad aj najdrahší slovenský videoklip v histórii Trasú sa mestá od A.M.O. „Vydavateľstvo je pre web v podstate imidžová záležitosť, vec prestíže, ale či sú z toho reálne peniaze? Skôr sme na tom prerobili, ako zarobili.“