SME

O2 v počtoch nových klientov vodu veľmi nenamútila

Jedným z očakávaní od vstupu tretieho mobilného operátora na trh bolo aj to, že O2 pretiahne k sebe časť klientov Orangeu a T-Mobilu. Paradoxne však obaja operátori zaznamenali najnižší prirodzený odliv zákazníkov.

Vlaňajšok bol pre skupinu Slovak Telekom, ktorá zahŕňa okrem pevnolinkového operátora aj mobilného T-Mobile, z pohľadu čistého zisku úspešným rokom. V roku 2006 mala zisk na rovni 2,2 miliardy a vlani to bolo takmer o štyri miliardy viac. Podpísalo sa na tom viacero faktorov, jedným z nich je 27 percentný nárast čistého zisku dcérskeho T-Mobilu, ktorý zarobil vlani 3,1 miliardy korún. Okrem toho mohol Slovak Telekom po rozhodnutí súdu uvoľniť rezervu na pokutu vo výške 885 miliónov korún.

Asi 1,3 až 1,4 miliardy korún je čistý zisk z predaja Rádiokomunikácii. Telekom predal tento odštepný závod za zhruba 3,6 miliardy, no jeho účtovná hodnota bola zhruba 2,2 miliardy korún. Či a koľko dividend Slovak Telekom vyplatí sa rozhodne na Valnom zhromaždení.

Konkurenčný operátor Orange, po vzore materského France Telecomu, čistý zisk, ani zisk pred zdanením, amortizáciou a odpismi nezverejňuje. Týmpádom nie je možné porovnať ziskovosť trojice najväčších telekomunikačných firiem na Slovensku.

Klienti zaplatili na faktúrach najviac Orangeu, ktorý mal výnosy 25,1 miliardy korún. T-Mobile mal vlani výnosy 17,2 miliardy a mierne vlani svojho najväčšieho konkurenta dobehol. Orange mal totiž výnosy v porovnaní s rokom 2006 vyššie o päť percent, T-Mobile o osem. Pevnolinkový Slovak Telekom mal vlani výnosy 15,5 miliardy korún, čo je o necelé dve percentá menej, ako v roku 2006.

Za značku platí len Orange

Za používanie značky nadnárodnej spoločnosti na lokálnom trhu sa často platí tzv. licenčný poplatok. To znamená, že časť výnosov lokálnej pobočky smeruje do materskej firmy v krajine s iným zdaňovaním. Príkladom sú rýchle občerstvenia McDonalds.

Z veľkých telekomunikačných operátorov platí za licenciu na značku Orange. Konkurenčný T-Mobile používa značku bezplatne: „Nie sme prenajatá pobočka, ale sme firma vlastnená Deutsche Telekomom cez Slovak Telekom." Jediný akcionár T-Mobilu Slovak Telekom, ktorého 51 percent akcií vlastní Deutsche Telekom, sa odpovedi na otázku platenia za značku vyhol. „Všetky podmienky Licenčnej dohody uzavretej medzi Slovak Telekomom a Deutsche Telekom sú považované za dôverné."

Regulácia roamingu mala malý vplyv

Už pred začiatkom regulácie roamingových poplatkov, ktorú zaviedla Európska komisia ako odpoveď na ich privysokú úroveň, sa Orange a T-Mobile na Slovensku netajili tým, že im budú nižšie ceny vyhovovať. Vysoká cena za volanie v zahraničí totiž slovenských používateľov odrádzala od využívania roamingu. Naopak, na Slovensko nechodilo veľa turistov zo zahraničia, ktorí by tu telefonovali a slovenskí operátori nemuseli kvôli nim posilňovať sieť.

Príjmy Orangeu a T-Mobilu z roamingu netvorili veľké percento celkových príjmov a to najmä ak väčšia časť poplatku, ktorý klienti zaplatili, išla operátorovi v zahraničí. Tým, že klienti začali využívať mobil v zahraničí o niečo viac, sa vyrovnávalo zníženie ceny za jednu minútu.

O2 v počtoch klientov vodu nenamútila

O2 sa podarilo vlani získať na paušálne služby 63-tisíc klientov, napríklad konkurenčný T-Mobile ich získal vyše 200-tisíc. Podobne sa darilo aj Orangeu, ktorý získal vlani 250-tisíc nových faktúrovaných klientov. Obaja operátori pritom hlásia menší celkový prírastok klientov, čo znamená, že im ubudli používatelia predplatených kariet. Okrem toho, veľkú časť prírastku paušálnych klientov tvoria zrejme tí, ktorí vymenili predplatenú kartu za paušál.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu