SME

Volania zlacneli, zisky neklesli

Ak sa telekomunikačný trh bude vyvíjať podobne ako minulý rok, operátorom zaplatíme znova viac,hoci služby budú lacnejšie.

BRATISLAVA. Priemerný majiteľ telefónneho čísla, respektíve SIM karty zaplatil minulý rok za služby Orange mesačne 655 korún, T-Mobile 593 korún. V oboch prípadoch táto suma medziročne klesla.

Tretí mobilný operátor O2 zatiaľ o výsledkoch minulého roka neinformoval. Podľa odhadu Slovak Telekomu by mali byť jeho výnosy na úrovni pol miliardy korún, čo by znamenalo priemerný mesačný výnos na klienta na úrovni pod sto korún.

Pokles výšky priemerného výnosu sa dá vysvetliť aj tým, že počet aktívnych SIM kariet rastie výrazne rýchlejšie ako počet ľudí, ktorí ich používajú. Tí, ktorí majú dve a viac SIM kariet, používajú zväčša jednu ako hlavnú a na nej majú aj vyšší účet. Na ostatných minú podstatne menej.

Viac voláme

Hoci platia v priemere klien­ti Orangeu aj T-Mobilu mesačne o niečo menej, využívajú svoj mobil viac. V T-Mobile prevolali klienti v priemere 102 minút mesačne, čo je o 11 minút viac ako v roku 2005. V priemere zaplatili zákazníci za jednu minútu hovoru približne 4,80 koruny a dá sa predpokladať, že v tomto roku bude stáť jedna minúta v priemere menej. V Orangei prevolal jeden klient mesačne 106 minút, čo je nárast oproti roku 2006 o 6 minút.

Operátorom výrazne rastú výnosy z dátových služieb a každý rok tvoria väčší podiel na celkových výnosoch spoločností. T-Mobilu zaplatili klienti vlani za tieto služby 2,8 miliardy korún, čo je o 400 miliónov viac ako v roku 2006. Táto suma zahŕňa aj výnosy z SMS správ, ktoré však nie sú rozhodujúce. V T-Mobile sa pod rast dátových služieb podpísali podľa predstaviteľov firmy najmä internet do mobilu a širokopásmové pripojenie do internetu cez technológiu Flash-OFDM.

Väčšie balíky

V tomto roku sa nedá očakávať plošné zlacňovanie služieb. Skôr budú operátori ponúkať viac za rovnaký mesačný poplatok. Znamenalo by to napríklad viac predplatených minút v paušáloch alebo viac predplatených megabajtov v dátových balíkoch. Klientom sa často oplatí zmeniť paušál aj počas viazanosti. Prejdú na novopredstavený paušál, ktorý stojí mesačne toľko ako ich starý, ale získajú viac minút na volania alebo balík SMS správ.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu