Lost Odyssey - posledná japonská odysea

Po našom predstavení najočakávanejších RPG titulov tohto roku je určite každému čitateľovi zrejmé, že ani tento rok nebude na hry na hrdinov chudobný a môže toho ponúknuť hojne. Rozhodli sme sa vám predstaviť prvého vážneho kandidáta, ktorý sa čoskoro obj

Po našom predstavení najočakávanejších RPG titulov tohto roku je určite každému čitateľovi zrejmé, že ani tento rok nebude na hry na hrdinov chudobný a môže toho ponúknuť hojne. Rozhodli sme sa vám predstaviť prvého vážneho kandidáta, ktorý sa čoskoro objaví na hernom trhu. Reč je o konzolovom projekte Lost Odyssey od vývojárskeho tímu Mistwalker. Rovnako ako to bolo v prvom prípade (Blue Dragon), aj druhý titul vyvíjaný špeciálne pre Xbox 360 pochádza z typicky japonskej školy, po ktorej sme mnoho rokov volali. Blue Dragon napokon nesplnil všetky naše očakávania a Microsoft s ním na japonskom trhu príliš neprerazil, hoci práve Blue Dragon mal byť titulom, ktorý prinúti tamojších hráčov poobzerať sa po západnom next-gene. Nepodarilo sa, ale to nič nemení na tom, že boli mnohí spokojní. Posledná odysea japonského snílka Hironibu Sakugachiho však má tie najvyššie ciele, hoci vo svojej podstate neponúka nič prekvapujúco nové. Japonské RPG ako má byť, len v novom kabáte.

Nedá sa však povedať, že by práve to malo byť tým, čo zaručí hre nehynúcu slávu. Lost Odyssey sa určite nebude snažiť preraziť technológiou, hoci práve tá vyzerá až neskutočne nádherne. Unreal Engine 3 už v mnohých prípadoch dokázal, že jednou z najlepších technológií na vykreslenie úžasného sveta. Obrovské zalesnené exteriéry so slobodným pohybom síce neočakávame, ale skôr fantasticky detailné a rôznorodé prostredie. Lost Odyssey totiž spája viaceré svety, čo zaručuje mnohé zaujímavé lokácie. Stredoveké fantasy sa stretáva s technologicky vyspelou kultúrou, takže raz budeme bojovať proti tradičným nepriateľom, ktorí sú vyzbrojení zbraňami na blízko, inokedy nás zarazia dopravné prostriedky akoby zo začiatku minulého storočia alebo oplechovaným monštrám. Všetko to navyše sprevádzané úžasnými animovanými CG sekvenciami, ktoré dlhé roky patria medzi to najlepšie, čo medzi videami na hernej scéne vzniklo.


Všetky screenshoty nájdete v galérii hry


Je to jednoducho tradičná črta a ak pripomenieme, že Sakaguchi odišiel zo Squaresoftu po nie príliš podarenom celevečernom filme Final Fantasy: The Spirits Within, môžeme očakávať niekoľko minút trvajúce videá plné detailných záberov na postavy i tu. Navyše nám Unreal Engine 3 umožní sledovať celé dianie z pohľadu kamery umiestnenej za hrdinom. Dosť bolo staticky uložených kamier, pohľad v Lost Odyssey si môžeme sami meniť a užívať si tak okolité prostredie. O hudbu sa postará Nobuo Uematsu, ktorý je fanúšikom Final Fantasy známy už od siedmeho dielu. Možno si ešte niekto spomenie na skvelé melódie na piane, ktoré dali hre dušu a v mnohých prípadoch to bola práve hudba, ktorá dvíhala atmosféru a hráčov zo svojich stoličiek.

To všetko sú technologické fakty, s ktorými automaticky počítame, ide predsa o japonské RPG. K tomu neodmysliteľne patrí aj zamotaný príbeh plný pozoruhodných zvratov, takže sa neraz stane, že bude mať hráč slzu na krajíčku. Za dizajnom a zápletkou nestojí len samotný Sakugachi, pomocnú ruku mu podal Kiyoshi Shigematsu, ktorého výrazný rukopis hlavne uvidíme. Hra bude vyzerať jednoducho inak, typicky japonsky, čím západných hráčov dostane do úplne iného sveta, než sú v tradičných fantasy projektoch typu Oblivion zvyknutí. Príbeh taktiež nie je založený na jednom hrdinovi, ktorý má zachrániť svet pred záhubou a pokoriť tak odveké zlo, vracajúce sa uštedriť fiktívnej krajine posledný a zdrcujúci úder. Príbeh Kaima Argonara by sa dal prirovnať k večnému putovaniu Highlandera. Aj ten putuje stovky rokov s nesmrteľnou dušou po celom svete. Kaim žije tisíc rokov a počas svojho pôsobenia už zažil všetko možné – príjemné zážitky sú však príliš často negované skúsenosťami so stratou priateľstva či lásky, nejedno puto sa roztrhne po rokoch a chýbať nebude ani zrada. Kaim je tak typická postava, ktorá nemá čo stratiť, chce prísť na koreň všetkému, čo sa okolo neho deje, pretože vo vzduchu cítiť, že sa všetko zmení.

A tak sa vyberá spoločne s inými postavami prebrázdiť obrovskú hernú plochu, aby prišiel všetkému na koreň. Je to však omnoho náročnejšie. Z predošlých životov si toho mnoho nepamätá, takže sa nám priam núka prirovnanie k výbornému (a neprávom zabudnutému) RPG Planescape: Tornment. Ako však dej napreduje, sprevádzajú Kaima nepríjemné flashbacky a sny, ktoré mu otvárajú cestu do jeho minulosti a následne menia jeho rozhodnutia v budúcnosti. Spomienky však určite nebudú kladného charakteru a ako je každému jasné, často len rozšíria hlbokú ranu v srdci nesmrteľného hrdinu. Ten putuje v trojici s inými postavami a snaží sa zdieľať svoj osud spoločne s nimi. Prepojenie na citovú oblasť nebolo japonským tvorcom nikdy cudzie a aj tu môžeme očakávať postupné rozvíjanie sa vzťahov nielen medzi postavami, ktoré sledujú vaše kroky, ale aj s osobnosťami, ktoré stretnete a časom stratíte.


Inak je princíp japonských RPG zachovaný od prvého do posledného bodu. Máme tu obrovskú hernú plochu po ktorej voľne putujeme, stretávame priateľské charaktery, s ktorými sem tam pokecáme, aby sa príbeh posunul ďalej. Obrovské mestá ponúkajú nasatie atmosféry skutočne žijúcich zoskupení a napríklad prepletanie sa s postavami na preplnenom trhovisku vám zaručí, že úplne všetko stratené v tomto depresívnom svete ešte nie je. Súbojový systém je založený na náhodnom strete s nepriateľmi. Má to svoje klady, ale zároveň i zápory, pretože mnohí považujú tento systém za archaický a nepraktický. Je to žiaľ pravda, pretože hoci vás spočiatku tento spôsob vyvolania boja príliš otravovať nebude, neskôr môže prísť k stereotypu a stretávaniu totožných protivníkov. Či na to Lost Odyssey doplatí, zatiaľ netušíme, japonský magazín odmenil hru hodnotením 36/40, pričom všetci štyria recenzenti dali Lost Odyssey vysokú deviatku. Americký Gamespot bol o niečo prísnejší a ohodnotil Lost Odyssey ako mierne nadpriemerný titul - 7,5/10. Hre okrem spomenutého súbojového systému vyčítal taktiež dlhú nahrávaciu dobu a občasnú nudu a frustráciu.

Ďalšou príčinou, prečo nám nemusí Lost Odyssey sadnúť, je spôsob boja. V žiadnom JRPG totiž nesmú chýbať real-time súboje s možnosťou voľby – aký krok s danou postavou bude nasledovať. Výber sa spolieha na klasickú osmičku: útok holými rukami, útok zbraňou, kúzlenie (mágia je zastúpená taktiež klasickými štyrmi živlami: voda, zem, oheň a vietor), skill, vybavenie, útek, predmety a obrana. Voľba v skrolovacích menu nikoho neprekvapí. Navyše je do bojového systému zakomponovaný prvok rýchleho postrehu, na ktorom závisí úspešnosť vášho útoku. Pri ataku sa na obrazovke zjaví niektorý symbol (napríklad X) a vy v tej chvíli musíte dané tlačidlo čo najrýchlejšie stlačiť. Čím pomalšie budete reagovať, tým bude útok slabší a pre stopercentné využitie musíte nielen útočiť efektívne, ale mať zároveň aj rýchle prsty.


Ako vidíte, Lost Odyssey má vysoké ambície, ale môže ho paradoxne potopiť to, že sa snaží byť za každú cenu japonským RPG a drží sa tradícií. Pri dokonalom príbehu a prepletených vzťahoch by sme nezúfali, ale príliš zastaraný systém boja môže hre len a len uškodiť. Pri Blue Dragon to bolo spojenie s výraznou jednoduchosťou, a hoci fanúšikovia nespokojní neboli, hra sa nepredávala tak ako sa predpokladalo. Lost Odyssey je vo vývoji už dosť dlho (prvý dátum vydania bol naplánovaný spoločne s preniknutím X360 na herný trh) a druhý pokus preniknutia JRPG na západný trh môže byť aj labuťou piesňou Sakugachiho. Aj napriek týmto výhradám a obavám však veríme, že nás čaká nesmierne dlhé dobrodružstvo, od ktorého sa nebudeme vedieť odtrhnúť. Lost Odyssey by mohlo začať tento rok ako vynikajúce RPG, hoci je určené len pre platformu Xbox 360.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

ŽENA

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď

Prečo sú aj šťastní ľudia neverní?

Neprehliadnite tiež

Prečo hrá mozog džezového a klasického pianistu rovnakú skladbu inak

Mozgy džezových a klasických pianistov fungujú rozdielne. Dokonca aj vtedy, keď hrajú tú istú skladbu.

Spravili krok k včasnému odhaleniu rakoviny, krvný test má veľkú úspešnosť

Test dokázal určiť aj päť typov rakoviny, na ktoré doteraz neexistuje skríning.

TECH_FM

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

NASA testuje jadrový reaktor pre astronautov na Marse

Prvotné testy kompaktného reaktora v americkej Nevade boli úspešné.

Legendárna hra Age of Empires sa vráti v modernom prevedení vo februári

Hru museli v mnohých smeroch prepracovať, aby fungovala na moderných počítačoch.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 673
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 718
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 267
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 994
  5. Kam do tepla v januári? 1 758
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 392
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 336
  8. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 288
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 942
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 898