SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Lost Odyssey - posledná japonská odysea

Po našom predstavení najočakávanejších RPG titulov tohto roku je určite každému čitateľovi zrejmé, že ani tento rok nebude na hry na hrdinov chudobný a môže toho ponúknuť hojne. Rozhodli sme sa vám predstaviť prvého vážneho kandidáta, ktorý sa čoskoro obj

Po našom predstavení najočakávanejších RPG titulov tohto roku je určite každému čitateľovi zrejmé, že ani tento rok nebude na hry na hrdinov chudobný a môže toho ponúknuť hojne. Rozhodli sme sa vám predstaviť prvého vážneho kandidáta, ktorý sa čoskoro objaví na hernom trhu. Reč je o konzolovom projekte Lost Odyssey od vývojárskeho tímu Mistwalker. Rovnako ako to bolo v prvom prípade (Blue Dragon ), aj druhý titul vyvíjaný špeciálne pre Xbox 360 pochádza z typicky japonskej školy, po ktorej sme mnoho rokov volali. Blue Dragon napokon nesplnil všetky naše očakávania a Microsoft s ním na japonskom trhu príliš neprerazil, hoci práve Blue Dragon mal byť titulom, ktorý prinúti tamojších hráčov poobzerať sa po západnom next-gene. Nepodarilo sa, ale to nič nemení na tom, že boli mnohí spokojní. Posledná odysea japonského snílka Hironibu Sakugachiho však má tie najvyššie ciele, hoci vo svojej podstate neponúka nič prekvapujúco nové. Japonské RPG ako má byť, len v novom kabáte.

Skryť Vypnúť reklamu

Nedá sa však povedať, že by práve to malo byť tým, čo zaručí hre nehynúcu slávu. Lost Odyssey sa určite nebude snažiť preraziť technológiou, hoci práve tá vyzerá až neskutočne nádherne. Unreal Engine 3 už v mnohých prípadoch dokázal, že jednou z najlepších technológií na vykreslenie úžasného sveta. Obrovské zalesnené exteriéry so slobodným pohybom síce neočakávame, ale skôr fantasticky detailné a rôznorodé prostredie. Lost Odyssey totiž spája viaceré svety, čo zaručuje mnohé zaujímavé lokácie. Stredoveké fantasy sa stretáva s technologicky vyspelou kultúrou, takže raz budeme bojovať proti tradičným nepriateľom, ktorí sú vyzbrojení zbraňami na blízko, inokedy nás zarazia dopravné prostriedky akoby zo začiatku minulého storočia alebo oplechovaným monštrám. Všetko to navyše sprevádzané úžasnými animovanými CG sekvenciami, ktoré dlhé roky patria medzi to najlepšie, čo medzi videami na hernej scéne vzniklo.

Skryť Vypnúť reklamu


Všetky screenshoty nájdete v galérii hry


Je to jednoducho tradičná črta a ak pripomenieme, že Sakaguchi odišiel zo Squaresoftu po nie príliš podarenom celevečernom filme Final Fantasy: The Spirits Within , môžeme očakávať niekoľko minút trvajúce videá plné detailných záberov na postavy i tu. Navyše nám Unreal Engine 3 umožní sledovať celé dianie z pohľadu kamery umiestnenej za hrdinom. Dosť bolo staticky uložených kamier, pohľad v Lost Odyssey si môžeme sami meniť a užívať si tak okolité prostredie. O hudbu sa postará Nobuo Uematsu, ktorý je fanúšikom Final Fantasy známy už od siedmeho dielu. Možno si ešte niekto spomenie na skvelé melódie na piane, ktoré dali hre dušu a v mnohých prípadoch to bola práve hudba, ktorá dvíhala atmosféru a hráčov zo svojich stoličiek.

Skryť Vypnúť reklamu

To všetko sú technologické fakty, s ktorými automaticky počítame, ide predsa o japonské RPG. K tomu neodmysliteľne patrí aj zamotaný príbeh plný pozoruhodných zvratov, takže sa neraz stane, že bude mať hráč slzu na krajíčku. Za dizajnom a zápletkou nestojí len samotný Sakugachi, pomocnú ruku mu podal Kiyoshi Shigematsu, ktorého výrazný rukopis hlavne uvidíme. Hra bude vyzerať jednoducho inak, typicky japonsky, čím západných hráčov dostane do úplne iného sveta, než sú v tradičných fantasy projektoch typu Oblivion zvyknutí. Príbeh taktiež nie je založený na jednom hrdinovi, ktorý má zachrániť svet pred záhubou a pokoriť tak odveké zlo, vracajúce sa uštedriť fiktívnej krajine posledný a zdrcujúci úder. Príbeh Kaima Argonara by sa dal prirovnať k večnému putovaniu Highlandera. Aj ten putuje stovky rokov s nesmrteľnou dušou po celom svete. Kaim žije tisíc rokov a počas svojho pôsobenia už zažil všetko možné – príjemné zážitky sú však príliš často negované skúsenosťami so stratou priateľstva či lásky, nejedno puto sa roztrhne po rokoch a chýbať nebude ani zrada. Kaim je tak typická postava, ktorá nemá čo stratiť, chce prísť na koreň všetkému, čo sa okolo neho deje, pretože vo vzduchu cítiť, že sa všetko zmení.

Skryť Vypnúť reklamu

A tak sa vyberá spoločne s inými postavami prebrázdiť obrovskú hernú plochu, aby prišiel všetkému na koreň. Je to však omnoho náročnejšie. Z predošlých životov si toho mnoho nepamätá, takže sa nám priam núka prirovnanie k výbornému (a neprávom zabudnutému) RPG Planescape: Tornment. Ako však dej napreduje, sprevádzajú Kaima nepríjemné flashbacky a sny, ktoré mu otvárajú cestu do jeho minulosti a následne menia jeho rozhodnutia v budúcnosti. Spomienky však určite nebudú kladného charakteru a ako je každému jasné, často len rozšíria hlbokú ranu v srdci nesmrteľného hrdinu. Ten putuje v trojici s inými postavami a snaží sa zdieľať svoj osud spoločne s nimi. Prepojenie na citovú oblasť nebolo japonským tvorcom nikdy cudzie a aj tu môžeme očakávať postupné rozvíjanie sa vzťahov nielen medzi postavami, ktoré sledujú vaše kroky, ale aj s osobnosťami, ktoré stretnete a časom stratíte.

Skryť Vypnúť reklamu


Inak je princíp japonských RPG zachovaný od prvého do posledného bodu. Máme tu obrovskú hernú plochu po ktorej voľne putujeme, stretávame priateľské charaktery, s ktorými sem tam pokecáme, aby sa príbeh posunul ďalej. Obrovské mestá ponúkajú nasatie atmosféry skutočne žijúcich zoskupení a napríklad prepletanie sa s postavami na preplnenom trhovisku vám zaručí, že úplne všetko stratené v tomto depresívnom svete ešte nie je. Súbojový systém je založený na náhodnom strete s nepriateľmi. Má to svoje klady, ale zároveň i zápory, pretože mnohí považujú tento systém za archaický a nepraktický. Je to žiaľ pravda, pretože hoci vás spočiatku tento spôsob vyvolania boja príliš otravovať nebude, neskôr môže prísť k stereotypu a stretávaniu totožných protivníkov. Či na to Lost Odyssey doplatí, zatiaľ netušíme, japonský magazín odmenil hru hodnotením 36/40, pričom všetci štyria recenzenti dali Lost Odyssey vysokú deviatku. Americký Gamespot bol o niečo prísnejší a ohodnotil Lost Odyssey ako mierne nadpriemerný titul - 7,5/10. Hre okrem spomenutého súbojového systému vyčítal taktiež dlhú nahrávaciu dobu a občasnú nudu a frustráciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšou príčinou, prečo nám nemusí Lost Odyssey sadnúť, je spôsob boja. V žiadnom JRPG totiž nesmú chýbať real-time súboje s možnosťou voľby – aký krok s danou postavou bude nasledovať. Výber sa spolieha na klasickú osmičku: útok holými rukami, útok zbraňou, kúzlenie (mágia je zastúpená taktiež klasickými štyrmi živlami: voda, zem, oheň a vietor), skill, vybavenie, útek, predmety a obrana. Voľba v skrolovacích menu nikoho neprekvapí. Navyše je do bojového systému zakomponovaný prvok rýchleho postrehu, na ktorom závisí úspešnosť vášho útoku. Pri ataku sa na obrazovke zjaví niektorý symbol (napríklad X) a vy v tej chvíli musíte dané tlačidlo čo najrýchlejšie stlačiť. Čím pomalšie budete reagovať, tým bude útok slabší a pre stopercentné využitie musíte nielen útočiť efektívne, ale mať zároveň aj rýchle prsty.

Skryť Vypnúť reklamu


Ako vidíte, Lost Odyssey má vysoké ambície, ale môže ho paradoxne potopiť to, že sa snaží byť za každú cenu japonským RPG a drží sa tradícií. Pri dokonalom príbehu a prepletených vzťahoch by sme nezúfali, ale príliš zastaraný systém boja môže hre len a len uškodiť. Pri Blue Dragon to bolo spojenie s výraznou jednoduchosťou, a hoci fanúšikovia nespokojní neboli, hra sa nepredávala tak ako sa predpokladalo. Lost Odyssey je vo vývoji už dosť dlho (prvý dátum vydania bol naplánovaný spoločne s preniknutím X360 na herný trh) a druhý pokus preniknutia JRPG na západný trh môže byť aj labuťou piesňou Sakugachiho. Aj napriek týmto výhradám a obavám však veríme, že nás čaká nesmierne dlhé dobrodružstvo, od ktorého sa nebudeme vedieť odtrhnúť. Lost Odyssey by mohlo začať tento rok ako vynikajúce RPG, hoci je určené len pre platformu Xbox 360.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Vláda sa dohodla na celoplošnom skríningovom testovaní (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 222-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 417 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Robert Barca (1993) je slovenským factcheckerom medzinárodnej spravodajskej agentúry AFP, ktorá pre Facebook overuje informácie šíriace sa na sociálnej sieti. V roku 2019 ukončil štúdium medzinárodných vzťahov a medzinárodného rozvoja. Študoval v Česku, Holandsku, Dánsku a Číne. Pracoval ako novinár v slovenskom týždenníku .týždeň a v Denníku N, publikoval vo viacerých slovenských a českých médiách. Ako fotograf pracuje pre agentúru Getty Images. Pre AFP začal pracovať vo februári 2020.
Homáre nórske sa musia na európsky trh dostať do 24 hodín.
Moldava

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Zmazanie Trumpa je začiatok novej éry sociálnych sietí

Prehľad technologických správ.

Podcast Klik.
Podcast Tech_FM

Ukázali, ako by sa dala získavať energia z čiernej diery

Podcast o novinkách z vedy.

Samsung ukázal nové smartfóny, všetky s podporou 5G

Namiesto veľkých zmien prišla evolúcia.

V Indonézii objavili najstaršiu jaskynnú maľbu

Vek maľby prasaťa sa odhaduje minimálne na 45 500 rokov.

Jaskynná maľba prasaťa celebského na Sulawesi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 391
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 417
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 9 383
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 870
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 836
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 908
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 577
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 463
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 383
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 812