Slovenský internet: v megalománii nezaostávame

Ak na sídlisku funguje jeden kvalitný obchodný dom, do ktorého ľudia radi chodia, je na dobrom mieste a majiteľ sa netají slušným ziskom, objaví sa pravdepodobne čoskoro viacero ďalších podnikateľov, ktorí by mu z koláča tržieb radi niečo odkrojili. Tí in

teligentnejší sa pokúsia konkurovať hoci sieťou menších obchodov, ktoré budú bližšie k zákazníkom, alebo špecializovanými predajňami s tým, čo sa už do obchodného domu nevošlo.

Medzi internetovými „podnikateľmi“ je však, ktovie prečo, rozšírený názor, že ak sa na tom istom sídlisku postaví tristo ďalších obchodných domov, ktoré budú navyše ponúkať o niečo horšie služby a vyššie ceny, všetky nové predajne dosiahnu minimálne rovnaký zisk, ako tá pôvodná.

A tak nám už aj na Slovensku utešene vznikajú portály, ktoré do jedného ponúkajú katalóg webových stránok, spravodajstvo (všetky to isté - agentúrne), predpoveď počasia, e-mailovú schránku, vtip dňa, prehľad kurzov cudzích mien, zasielanie SMS správ či televízny program. Plagiátorstvo však nie je zďaleka najväčším hriechom nových veľkolepých internetových projektov - napokon ...


Problémy veľkých

Každý odborník vie, že na internet nemožno automaticky prenášať zvyky papierovej žurnalistiky - napriek tomu Internetové noviny niekoľko mesiacov používajú nevhodnú papierovú stĺpcovú grafiku, úspešne ignorujú hypertextové odkazy a čitateľov odrádzajú mimoriadne pomalým načítavaním svojich stránok.

Každému začiatočníkovi vytvárajúcemu webové stránky je jasné, že web by mal byť v rámci možností čo najmenší, pretože množstvo ľudí sa na internet pripája cez pomalé telefónne linky a bohaté stránky si jednoducho nebudú môcť pozrieť. Napriek tomu spustí Eurotel „virtuálne mesto“ Sity, ktoré je zamorené množstvom náročných animácií, z ktorých je však len veľmi ťažké pochopiť, čo vlastne „mesto“ okrem promptného zaznamenania vašich osobných údajov ponúka.

Každý odborník vie, že najúčinnejšia reklama na internetové stránky je reklama vo forme internetových bannerov či iná propagácia priamo na internete. Napriek tomu majiteľ stránok ako auto.sk či mobil.sk vyhodí tisícky na prakticky zbytočnú billboardovú kampaň, pričom 80 % ľudí, ktorých kampaň zasiahne, vôbec nemá prístup na internet.

Všetky prieskumy hovoria o tom, že surferi len veľmi neochotne poskytujú svoje osobné informácie a na stránkach sa registrujú len vtedy, keď im to skutočne prinesie nejakú užitočnú službu. Napriek tomu nás nový Wanadoo portál Globtelu vyzýva k registrácii aj kvôli prístupu k informáciám, ktoré vám iné portály bez problémov poskytujú bez registrácie.

Všetky prieskumy hovoria, že na slovenskom internete sa pohybujú najmä mladí a vzdelaní ľudia, napriek tomu Markíza spustí „spravodajský“ a dokonca „portál“, ktorý pôsobí ako časopis pre teenagerov, prípadne pre ich „seriálovo“ orientované mamy. (Hoci táto stratégia sa môže ešte Markíze vyplatiť, keď sa začnú o niekoľko rokov na internet skutočne masovo pripájať jej diváci.)


Prečo nám to robia?

Prečo veľké firmy neustále prichádzajú so zlými projektami? Príčinou bude zrejme samotná motivácia, ktorá ich ženie na internet. Tou je totiž skôr snaha „byť in“, teda jednoducho mať svoju webovú stránku, než skutočná predstava o tom, čo by mohli internetistom ponúknuť. (Kedy sa konečne objaví prvá webová stránka povedzme výrobcu odevov, na ktorej bude len nápis „Venujeme sa výrobe odevov a nie webových stránok“?)

Internetový občasník www.sis.sk, ktorý pripravoval jeden človek popri svojom zamestnaní, bol oveľa úspešnejší, než gigantické Internetové noviny s množstvom redaktorov a silným finančným zázemím. Siskár totiž nefalšovane prezentoval názory zaujímavého človeka a zároveň ponúkal priestor na diskusiu o aktuálnych problémoch. Internetové noviny naopak svojim sterilným štýlom a akoby odtrhnutím od internetovej komunity vzbudzovali skôr negatívne reakcie.

Za megalomanskými servermi veľkých firiem je pritom v pozadí často možné čítať aj snahu napochytre pred koncom roka „upratať“ peniaze, ktoré sa vo veľkom napumpujú do webovej stránky.

Kadiaľ von

Úspech na internete už dnes nemožno dosiahnuť len kopírovaním osvedčených modelov - to sa podarilo napríklad Seznamu.cz i Zoznamu.sk, ktoré boli prvými miestnymi kópiami úspešného Yahoo, desiatky ich ďalších nasledovníkov však už musia o svoje prežitie tvrdo bojovať.

Návod na vytvorenie úspešného internetového portálu je vlastne úplne jednoduchý - nesnažiť sa surferov prilákať k tuctovým službám veľkými rečami o „novom rozmere internetu“ či „portále, ktorý je o krok vpred“, ale skutočne im ponúknuť služby, o ktoré majú záujem.

Od Globtelu ani Eurotelu nijaký surfista neočakáva, že budú na svojich stránkach ponúkať spravodajstvo alebo „virtuálne mesto“. Zato by určite každého potešila jednoduchá neobmedzená SMS brána, telefónny zoznam účastníkov danej siete či povedzme kalkulačka, pomocou ktorej by si mohol každý spočítať, ktorý program operátora bude pre neho pri určitých telefonických zvyklostiach najvýhodnejší. To by však bolo zrejme v rozpore s krátkozrakým, no úspešne uplatňovaným business-modelom „Money2Pocket@Fast“, ktorý velí neposkytovať zákazníkom zdarma nič, za čo sú inak ochotní dať peniaze.


Veľkopodnikatelia však zabúdajú na to, že úspešné internetové projekty nevyrastajú tam, kde sú peniaze, ale tam, kde sú nápady. Na neúspech je teda odsúdená väčšina projektov, ktoré vzniknú na zelenej lúke len z vôle ich financovateľa, ktorý si na prevádzku najme tím „profesionálov“. Naopak sa zväčša darí stránkam, ktoré vznikli na amatérskej báze a keď si ich užívatelia obľúbili, podarilo sa im získať investora, ktorý zabezpečil ďalší rozvoj. Tento vývoj však slovenský internet zrejme ešte len čaká.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje v Žiline mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom. Napriek obžalobe a hrozbe dlhoročného trestu má byť jeden z nich prvkom verejnej kontroly.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

SVET

Biely dom nepustil na tlačovku novinárov z hlavných médií

Trump opäť tvrdo kritizoval médiá.

Neprehliadnite tiež

TECH_FM

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.

RECENZIA

Nové Razer slúchadlá ocení milovník hudby aj náročný hráč

Razer Kraken Pro V2 sú dobré herné slúchadlá, ktoré môžete kedykoľvek vytiahnuť aj na cesty.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 468
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 138
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 227
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 191
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 186
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 305
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 106
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 524
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 649
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 526

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop