Spoločnosť Vivid, jeden z najväčších výrobcov erotických filmov, donedávna zarábala ročne osemdesiat miliónov dolárov na predaji DVD.
Minulý rok však záujem o ne začal rapídne klesať: kým v roku 2006 tvorili osemdesiat percent zisku spoločnosti, minulý rok to bolo už iba tridsať.
Dôvod poklesu záujmu o kupovanie kaziet, DVD a multimediálnych súborov so šteklivým obsahom je podľa Stevena Hirscha, spoluzakladateľa spoločnosti Vivid, prozaický: ľudia si filmy radšej nájdu zadarmo na internete, ako by mali za ne platiť.
Web je totiž zaplavený nielen pirátskymi erotickými videami, ale aj amatérskymi snímkami, ktoré tisícky ľudí nakrúcajú doma – nákladom na takúto výrobu nemôžu tradiční filmári konkurovať.
Erotický YouTube sa vypláca
Erotický obsah, zadarmo a jednoducho prehrávateľný priamo vo webovom prehliadači, možno dnes nájsť na desiatkach stránok – viaceré z nich ako napríklad PornTube.com, XTube.com alebo RedTube.com nielen názvom, ale aj funkciami kopírujú YouTube.com, obľúbenú stránku s amatérskymi neerotickými videami.
Amatéri, alebo filmové spoločnosti vložia na server svoje vlastné video, ktoré potom môže vidieť každý. Rozdiel je iba v tom, že tu neplatia pravidla o nevhodnom obsahu ako na YouTube a videá sprevádza možnosť zakúpiť si celý film a vo vyššej kvalite.
Server XTube.com obsahuje dvestotisíc takýchto videí, podľa autorov však len približne jedno percento návštevníkov prejaví po pozretí videa záujem kúpiť si aj jeho kompletnú verziu.
„Väčšina ziskov plynie z reklamy,“ povedal Curtis Potec, riaditeľ firmy prevádzkujúcej server. Tá stačí na to, aby stránka zarobila ročne rádovo milióny dolárov. „Veľké množstvo ľudí nám hovorí, že toto je budúcnosť pornopriemyslu,“ hovorí.
Krátke klipy
Viaceré štúdia, v snahe zachrániť svoje zárobky, začali do stránok s voľným obsahom pridávať svoje vlastné krátke videá. Záujemcov majú nalákať, aby si kúpili celé filmy.
Podľa Gariona Halla z austrálskej spoločnosti Abbywinters.com však táto stratégia nie je veľmi úspešná. „Iba jeden z päťsto ľudí, ktorí si pozrú krátky klip, nakoniec klikne na našu stránku a len jeden z päťdesiatich, ktorí si kliknú, si video aj kúpia,“ povedal Hall pre Reuters.
Podľa Jaya Grdinu, prezidenta divízie ClubJenna časopisu Playboy, uverejňovanie bezplatných klipov nie je pre pornoproducentov šťastné riešenie: „Zabíjame sa vlastným mečom,“ povedal.
Východisko vidí skôr v hľadaní nových distribučných kanálov – napríklad predávaním videí pre mobilné telefóny alebo zariadenia ako iPod.