Ešte pred desiatimi rokmi sa objavovali vízie, že v budúcnosti budeme všetci pracovať cez telefón a internet z domu. Potom sociológovia zistili, že teleworkeri trpia nedostatkom informácií o situácii na pracovisku, chýbajú im neformálne kontakty a majú pri rovnakom výkone menšie šance na povýšenie.
Najnovšia štúdia Rensselaerského polytechnického inštitútu k negatívam pridáva ešte jedno ďalšie negatívum: teleworking síce zvyšuje pracovnú morálku zamestnanca a znižuje jeho stres, ale presne opačný účinok má na jeho kolegov, ktorí ostali v kancelárii.
Pribudne práce
Ľudia, ktorí pracujú na diaľku, sú podľa prieskumov okrem iného menej často chorí, dokážu lepšie vyvážiť pracovný a osobný život a sú k svojmu zamestnávateľovi lojálnejší. Čím viac takýchto zamestnancov však na pracovisku je, tým nespokojnejší začínajú byť ich kolegovia v rovnakej kancelárii a výrazne sa u nich zvyšuje pravdepodobnosť, že z firmy odídu, zistil vo svojej štúdii Timothy Golden z New Yorku. Zamestnanci „ponechaní“ v kanceláriách majú z práce menšie potešenie, cítia menšiu osobnú väzbu ku kolegom a menší záväzok k zamestnávateľovi.
„Hoci dôvody takéhoto opačného efektu teleworkingu na ľudí, ktorí sú v kanceláriách, sa odlišujú, je možné, že príčinou je pocit zamestnancov, že sami musia pre teleworkera pracovať viac, pribudli im problémy s koordináciou úloh so vzdialenými kolegami a sami majú menšiu možnosť zorganizovať si svoju prácu podľa svojich potrieb,“ uviedol Timothy Golden, ktorý skúmal situáciu v stredne veľkej firme s 240 zamestnancami.
Viac osobného kontaktu
Ak chcú manažéri zachovať výhody vyplývajúce z teleworkingu a znížiť jeho negatívne dosahy, mali by urobiť dve veci. Po prvé, zabezpečiť čo najčastejší osobný kontakt teleworkerov s kolegami. A po druhé, dopriať aj zamestnancom v kanceláriách väčšiu flexibilitu pri organizovaní svojho času, aby necítili takú veľkú priepasť v porovnaní s kolegami teleworkermi.
Autor: tb