Bonn. Pred 10 rokmi sa začala v Nemecku liberalizácia telekomunikácií. Vtedy existovalo v krajine počas pracovného dňa 6 tarifných pásiem. Za minútu miestneho hovoru zákazníci platili 4 centy. Minúta diaľkového hovoru pevnou sieťou vnútri Nemecka stála 32 centov a 66 centov sa platilo za minútu hovoru cez mobilnú sieť. Avšak už dva roky po skončení štátneho monopolu na telefónne služby klesli ceny pre zákazníkov až o 90 %.
Kým v polovici roka 1998 stál 2,5-minútový diaľkový hovor 74 centov, v súčasnosti pri využití viacerých možností na zľavy, zákazník môže za tento hovor platiť len 3 centy. Napriek tomu telekomunikačné spoločnosti zarobili vlani 63,7 miliardy eur (2,1 bilióna korún), kým pred 10 rokmi dosiahli ich tržby 41,7 miliardy eur.
Posledných 10 rokov v nemeckých telekomunikačných službách prinieslo aj niekoľko nepriaznivých momentov. "Trh sa stal pre spotrebiteľov veľmi neprehľadným," povedal Michael Bobrowski z centrály pre ochranu práv spotrebiteľov. Šéf spolkovej telekomunikačnej agentúry Matthias Kurth pridáva aj ďalšie negatíva, zneužívanie volacích čísel, spamy, nevyžiadané emaily, alebo nesprávne účty. Napriek tomu dodáva, že "desať rokov regulácie a s tým spojené otvorenie tohto trhu sú obrovským úspešným príbehom".
Informoval o tom nemecký denník Die Welt.