SME

Blog, blogovanie a blogeri

Ak ste ešte nepočuli alebo nečítali slovo blog, patríte zrejme k tým šťastlivcom, ktorých nepohltila krútňava vedecko-technickej revolúcie alebo minimálne vás obišiel jeden z momentálne najpopulárnejších fenoménov na internete.

Gabina Weissová získala v kategórii blog Novinársku cenu za rok 2006. Bolo to vôbec prvýkrát, čo sa cena udeľovala aj za blogy. Weissová začala blog písať v polovici roku 2006 a zaplnila ho osobnou skúsenosťou s anorexiou a bulímiouGabina Weissová získala v kategórii blog Novinársku cenu za rok 2006. Bolo to vôbec prvýkrát, čo sa cena udeľovala aj za blogy. Weissová začala blog písať v polovici roku 2006 a zaplnila ho osobnou skúsenosťou s anorexiou a bulímiou (Zdroj: Archív G.W.)

Ak ste ešte nepočuli alebo nečítali slovo blog,patríte zrejme k tým šťastlivcom, ktorých nepohltila krútňavavedecko-technickej revolúcie alebo minimálne vás obišiel jedenz momentálne najpopulárnejších fenoménov na internete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Človek je tvor spoločenskýa jeho základnou prirodzenosťou je potreba výpovede. U niekoho jesilnejšia, u niekoho mizivá, ale vždy je prítomná a čakajúca na svojupríležitosť. Ak dáme bokom klasickú ústnu výpoveď, tak práve písomná výpoveď,písaný text, je na prvom mieste ľudskej komunikácie - prinajmenšom od čias, keďGutenberg vynašiel kníhtlač. Zároveň však vznikla aj veľká, takmerneprekonateľná bariéra - medzi autorom správy a jej príjemcom. Príjemcommohol byť každý, kto sa k textu dostal (a vedel čítať). Autorom však moholbyť len ten, kto 1. vedel písať, 2. zažil nejakú udalosť, 3. mal prístupk médiu, ktoré jeho správu uverejní. S príchodom internetu však tátobariéra začala padať a so vznikom blogovania už padla úplne. V prostredítzv. virtuálnej reality môže každý človek byť zároveň konzumentom aj tvorcom, stačí,aby vedel čítať a písať. Médium má takpovediac doma na stole v podobepočítača pripojeného na internet. A udalosťou, o ktorej chce podaťsprávu, môže byť čokoľvek, a to doslova.

SkryťVypnúť reklamu

Blog

Slovo blog vzniklo skrátenímanglického slova weblog, ktoréznamená záznam zapísaný na webovej stránke. Dokonca poznáme aj presný deň jehoprvého použitia - 17. december 1997, keď ho John Barger použil na svojej webovejstránke robot­wis­dom.com. Za najrýdzejšiu formu blogu sa považuje komentovanýodkaz denníkového charakteru - väčšina blogov je niečo medzi denníkoma komentárom, ktoré šikovnejší blogeri dopĺňajú aj o fotografie,obrázky a najnovšie aj videá. Veľa ľudí nesúhlasí s pevným dátumomvzniku prvého blogu - poukazujú na to, že blog je klasickou formou zápisu textu,nové je len médium, teda internetová stránka. Aj preto recesisti tvrdia, že pravekénástenné maľby v jaskyni Lascaux sú v podstate prvými fotoblogmi -rovnako ako kedysi Lasicov inžinier Bobo Bobó vysvetľoval, že zrezaný peň jevlastne prvá slovenská elpé platňa.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo sa z blogov stalfenomén až teraz? Je to podobný mechanizmus ako pri iných vynálezoch. Keď sapočítač scvrkol z niekoľkoposchodovej budovy na malú škatuľu (a rovnakoklesla aj jeho cena), okamžite sa stal novým fenoménom. Kým bolo treba ovládať základy internetovéhojazyka HTML (HyperText Markup Language), aby sa aj ten najjednoduchší textzobrazil v programe nazývanom prehliadač, „blogovala" len skupinatechnicky zručných ľudí. V okamihu, keď vznikli špecializované stránkys nástrojmi na vkladanie a úpravu textov na internet (nazývané ajredakčné systémy), mohlo sa blogovanie rozbehnúť na plno.

Ako sa stať blogerom?

Blogerom sa môže stať každýgramotný človek, ktorý vlastní počítač pripojený na internet. To je základnápodmienka. Druhou je schopnosť vidieť a zaznamenávať udalosti okolo seba aleboešte presnejšie, mať silný motív na písanie. Nemusíte si hneď predstavovať, žebloger musí mať nejaké výnimočné zamestnanie, aby mal o čom písať. Väčšinablogov sa týka práve úplne obyčajných a často až všedných vecí. Súblogeri, ktorí píšu o svojich problémoch s nadváhou, iní si všímajú životokolo seba, ďalší píšu o výchove detí, o domácich zvieratách čisvojich koníčkoch. Sú cestovateľské blogy, kuchárske blogy, blogy hudobnýchfanúšikov, vyznávačov rôznych športov, ale aj vysoko odborné blogy zaoberajúcesa napríklad hĺbením tunelov, reklamou či literatúrou. Tém je neprebernémnožstvo a čitateľov tiež, takže sa vynára ďalšia podmienka blogovania -schopnosť písať zaujímavo. Zbytočne si budete navrávať, že vaše témy súzaujímavé, ak neovládate aspoň základy štylistiky a výstavby textu, vášblog bude len nesúvislým bľabotaním, ktoré prestanú čítať aj vaši najbližšípriatelia.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa rozhodnete blogovať, hneďna začiatku si ujasnite, aký obsah budú mať vaše texty a do akéhoprostredia s nimi vstúpite. Budete písať pod vlastným menom alebo podpseudonymom? Nesprávna voľba totiž môže mať katastrofálne dôsledky. Ako sebe zverejníte dôverné informácie a ešte k tomu pod vlastnýmmenom, môžete zažiť aj nepríjemné prekvapenie. Virtuálna realita, v ktorejste sa doteraz pohybovali, sa ľahko premení na reálnu skutočnosť, ktorá vámzasiahne do života. Mladík, ktorý na blogu SME zverejnil svoju homosexuálnuorientáciu, takto opisuje svoju skúsenosť: „Blog mi priniesol veľanepríjemností. Opovrhujúce pohľady na ulici, ohováranie a stratu niekoľkýchblízkych priateľov. Byť gayom na Slovensku a priznať sa k tomu na verejnostistále nie je žiadna výhra, verte mi."

SkryťVypnúť reklamu

Diskusie - povzbudia, ale aj znechutia

Veľmi zásadným aspektomblogovania sú aj diskusie k príspevkom. Každý bloger uverejňuje svojetexty, aby boli čítané a aby okolo textu vznikla diskusia. Diskusiea tým aj vytváranie istej komunity patria k tomu, čo blogy odlišujeod iných webových stránok. Bloger sa takmer okamžite dozvie názor na svoj príspevok- niekto ho pochváli, iný doplní a ďalší vyvráti jeho tvrdenia. Bloger takzíska pocit, že jeho text nie je zbytočný a že má svojich čitateľov,okruh, ktorý súhlasí s jeho pohľadom na svet. Lenže do diskusie môže bezobmedzenia (a anonymne) vstúpiť každý a bloger by mal byť na to pripravený- nie každý diskutujúci jeho text pochváli a nie každý sa vyjadruje slušne.Veľa blogerov skončilo len preto, že nevydržali tlak diskusie, ktorá vie byť ajpekne ostrá a výsmešná.

SkryťVypnúť reklamu

Únava z blogovania

Okrem schopnosti vyberať sitémy a gramotne písať, potrebuje bloger aj výdrž. Exspiračný čas blogera saodhaduje na dva až tri roky. Niektorí blogeri skončia po dvoch trochpríspevkoch, pretože nemajú o čom písať alebo ich zlikviduje diskusnáúderka. Kým spočiatku sa zdá, že všetko je „blogovateľné", bloger postupnezisťuje, že tém ubúda, a keď nie je profesionál, ktorý sa vie vyrovnaťs rutinou každodennej reflexie, veľmi rýchlo sa vypíše. Zvlášť, ak píšev prostredí, kde nie je jediným prispievateľom a v okamihu, keďaj niečo vytvorí, zistí, že kolega bloger sa už na danú tému vyjadril omnoho výstižnejšie.Jedna vec je totiž možnosť písať pre každého a druhá, či má každý čopovedať. Jedného dňa sa tak môže naplniť chmúrna vízia spisovateľa MilanaKunderu, že raz sa každý prebudí ako spisovateľ a nastanú časy všeobecnejnezrozumiteľnosti a hluchoty. Písať budú všetci, ale nikto to nebudečítať.

SkryťVypnúť reklamu

Z blogu na poličku kníh

Napriek tomu, že texty nablogoch sa môžu dostať k obrovskému počtu čitateľov, existujú ľudia, prektorých je blog prestupnou stanicou ku knihe. Pravdepodobne je to dané tým, žekniha je ešte stále vnímaná ako prestížna záležitosť. Ak zadáte do vyhľadávačafrázu napríklad Turning blog into book(zmena blogu na knihu), dostanete sa k desiatkam blogov, ktoré ponúkajúnávod, ako postupovať, aby sa texty z internetu zmenili na viazanú alebo aspoň brožovanú knižku. Pretých, čo sa nechcú spoliehať na vydavateľstvá, existujú online služby,prostredníctvom ktorých možno vytlačiť si knihu vo vlastnom náklade - napríkladlulu.com prípadne česká služba knihovnicka.cz. Minimálny počet kníh je desaťa maximum 2000.

Príkladom úspešnej zmenyblogera na spisovateľa môže byť v Česku veľmi populárny blog Ostraváka naostravak.bloguje.cz, ktorý počas svojej kariéry vydal päť kníh úspešného blogu.Koncom roka slovenské vydavateľstvo Motýľ vydalo román Na lásku sa nezomiera,ktorý začala autorka Anna Adamová písať na stránkach blogspotu patriaceho podGoogle. A Slovenský spisovateľ vydal v minulom roku knižku Petra MoskaľaCestopis, v ktorom sú dve poviedky pôvodne publikované na blogu SME.

SkryťVypnúť reklamu

Celebritám blogy nesadli

Jednou z prekvapivýchčŕt blogovania vo svete, ale aj na Slovensku je veľmi malá schopnosť známychosobností byť aktívnym a hlavne zaujímavým blogerom. Na internete môžete nájsťblog iránskeho prezidenta (www.ahmadinejad.ir), dokonca aj Fidela Castra, ale tiepôsobia skôr dojmom akejsi povinnej jazdy ako skutočný živý blog. Soslovenskými celebritami je to ešte horšie. Stačí si pozrieť stránkublog.aktualne.sk, kde sa to nimi len hemží a po krátkom preklikanízistíte, že takmer žiadna z osobností nemá viac ako tri články. MilanLasica to vo svojom jedinom príspevku zhrnul viac než úprimne a možno ajza iných: „Priatelia, dostal som ponuku na spoluprácu. Na úvod len toľko:Doteraz som nemal potuchy, čo je to blog. Teraz už viem, že jeto „stránka, na ktorej môžem bez obmedzenia vyjadrovať svoje názory". Takže tohneď využijem: momentálne nijaké názory nemám, ale určite sa to zmení a rád sapríležitostne ozvem. So srdečným pozdravom Milan Lasica."

SkryťVypnúť reklamu

Pre politikov sa stávajúblogy významným prostriedkom komunikácie s voličmi. Ako už býva pravidlom,najviac sa to prejaví v predvolebnom období. Kým pri prezidentskýchvoľbách v USA v minulosti stačili webové stránky kandidátov, dnes jesituácia výrazne iná. Volebné štáby úzko spolupracujú s blogermi a tradičnémédiá citujú stanoviská z blogov. V Čechách majú svoje blogy politiciMiroslav Macek, Jiří Paroubek, Ivan Langer, na Slovensku blogovala ZuzanaMartináková, Ľudovít Kaník a poslankyňa Európskeho parlamentu Anna Záborská,lenže tí všetci už dávno skončili, ledva boli vyhlásené volebné výsledkyv roku 2006. Väčšiu snahu a výdrž prejavujú aktivisti rôznych občianskychzdružení, niektorí regionálni politici alebo ľudia združení v OKS.

Budúcnosť blogov - bulvár a nekvalita?

SkryťVypnúť reklamu

Budú naozaj všetci písaťa nikto nebude čítať? Budú vychádzať len knihy, ktoré predtým vyšli nablogu? Zničia blogeri gramatiku? Na tieto otázky sa ťažko hľadá odpoveď, alenemusíme byť skeptickí. Všetci blogeri píšu dovtedy, kým ich niekto číta, takžesa nemusíme báť, že nás blogy zavalia. Horšie je to s gramatikou. Ukazujesa, že rastúci počet blogerov vedie k úpadku kvality textov. Skúsenejšíčitatelia, ktorí si potrpia na pravopis a dobrú štylistiku, navštíviablogy len raz a potom sa ešte dlho v noci budia od hrôzy, ktorú tam zažili.Veľa blogerov naozaj neovláda ani len základy slovenčiny, vybrané slová čiinterpunkciu. Mnohí majú zjavné problémy sformulovať to, čo chcú povedať,pretože ich slovná zásoba je na úrovni neandertálca. Nuž a prenezanedbateľnú časť je blogovanie formou autoterapie, potrebujú sa vytárať,uľaviť si, posťažovať sa a nejaké budovanie textu či pravopis ichnezaujíma.

SkryťVypnúť reklamu

Iným zaujímavým javom jeprispôsobivosť blogerov. Mnohí veľmi rýchlo zistili, že dobrý nadpis a výbertémy dokáže s návštevnosťou zázraky. Takže za často bulvárnymi nadpismia vysokou čítanosťou sa skrýva banálny nahlúply text, v ktoromnenájdete ani jednu originálnu myšlienku.

S istotou môžeme povedaťlen jedno - blogy sú (väčšinou) texty, ktoré treba čítať. A pre ne platíto isté, čo pre „klasickú" literatúru - o trvalejšom úspechu rozhodujekvalita textu, zaujímavý pohľad na vec, schopnosťou rýchlo a jasnevyjadriť myšlienku či emocionálna sila textu. Takýchto blogov je málo,a o to viac poteší, že ich autori zostávajú blogovaniu vernía zvyšujú kvalitu svojho písania až tak, že zaujmú editorov z časopisova novín a tí im ponúknu možnosť písať aj pre „oficiálne" médiá. Väčšinablogerov však tvorí svoje texty ako vo vtipe, ktorý koluje na internete: „Nemámčo povedať." „Tak o tom bloguj!"

SkryťVypnúť reklamu

Chcete sa stať "úspešným" blogerom?

Chcetesa stať blogerskou superstar? Chcete sa trvalo usadiť na špičke čítanostiblogov? Ponúkame vám niekoľko rokmi overených trikov, ako tento cieľ dosiahnuť.

Základom úspechu je bulvárny nadpis

Venujte maximálnu pozornosť titulkom.Mali by byť priamočiare a pokiaľ možno mieriť na prvú signálnu sústavu. Titulkyako Moja prvá návšteva sexshopu alebo Návod pre ženy, ako sa stať dobroumilenkou z vás dokážu urobiť zo dňa na deň blogohviezdu. Pamätajte, žekonkurencia je silná, a ak zaváhate, môžete ľahko skončiť v blogozabudnutí.

Ignorujte gramatiku

Možno pre niekoho prekvapivázásada. Ignorovanie gramatiky je však dôkazom vášho nadhľadu a vzbury protikonvenčným pravidlám. Ste kúl, ste freš, ste in! Ak sa náhodu nájde niekto, ktovás upozorní na skloňovanie prídavných mien, prípadne na vybrané slová,vytiahnite okamžite do boja za zrušenie ypsilonu a prihláste sa k Bernolákovejtradícii - píš, ako počuješ.

SkryťVypnúť reklamu

Buďte konfrontační

Nesnažte sa ulahodiť každému.Milota je cestou do blogového pekla zabudnutia. Naopak, hneď od začiatku savymedzte politicky, nábožensky či tematicky. Keby pre vašich čitateľov nebolidostatočne radikálne názory v článku, pritvrďte v diskusiách.

Buďte trendoví

Sledujte, aké témy letia.Neváhajte pridať tisícprvý článok o morálnom úpadku, interrupciách,úbohosti bulváru alebo o trápnosti reality show. Nič to, že prežujete toisté milióntykrát, aspoň opäť dáte dohromady tradičnú skupinu podobne rozhnevanýchblogerov a diskutérov a uľaví sa vám.

Buďte ohnivým diskutérom

Aktívne sa venujte diskusiámnielen pod vlastným článkom, ale všade, kde sa dá. Majte svoj nezameniteľnýštýl a v rámci pravidiel buďte čo najostrejší. Časom sa môžete staťlídrom tzv. grcajúcich úderiek, ktoré v diskusiách odpília nejedného málo otupenéhoblogera, ktorý s plačom opustí svoj blog aj blogovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Hrajte na city

Ak sa vám protiví priamybulvár, hrajte na city. Vytiahnite príbehy umierajúcich rodinných príslušníkov,zabudnutých učiteľov či staré lásky. Dojemný príbeh boduje takmer vždya vaša popularita bude rásť do nebies. Vítané sú aj básničky či fotografiekvietkov a chrobáčikov.

Priznajte sa k zmene viery alebosexuality

Ak ste konvertovali na inénáboženstvo alebo sa priznali k zmene sexuálnej orientácie, je blog týmpravým pre vás. Vaše priznanie nenechá nikoho chladným, čo len potvrdia stovkybúrlivých reakcií. Ak ste zmenou neprešli, stačí veľmi silne zdôrazniť, že vašekonzervatívne alebo liberálne postoje sú jediné správne a ich neuznanie jespôsobené všeobecným úpadkom.

Ak vám tieto zásady nebudúfungovať, skončite s blogovaním alebo začnite blogovať na inom portáli,kde vás ešte nepoznajú.

SkryťVypnúť reklamu

Poznámka autora: Všetkyzásady sú odpozorované počas troch rokov adminovania blogov a platia viac-menejvšeobecne.

Projekt Blog.sme.sk

Denník SME začal poskytovaťblogy v novembri 2004. Vytvoril tak nový priestor na spoločenskú diskusiu,ktorá by mala byť voľnejšia a zároveň odbornejšia, ako diskusie k článkom.Priestorom na komunikáciu medzi novinármi, expertmi a čitateľmi - a zároveňmiestom, kde sa každý čitateľ môže stať novinárom, pretože určite existujeoblasť, v ktorej je sám odborníkom. V prvých mesiacoch blogovalo len párplatených autorov, v súčasnosti je zaregistrovaných vyše 8500 blogerov,pričom aktívnych je približne desatina z nich. Blogy na sme.sk sa odlišujúod iných aj v možnosti hodnotiť autorov čitateľmi. Takzvaná karma článkuje kombináciou čítanosti a ocenenia kvality článku. Hoci by mala slúžiťpredovšetkým čitateľom na orientáciu v tom, ktorý článok najviac zaujal,prax ukázala, že neraz ovplyvňuje aj autorov. Vysokú karmu totiž zvyknú maťčlánky s konfrontačným alebo citovým obsahom. Na druhej strane čitateliadokážu vcelku rýchlo identifikovať, kto píše úprimne a kto len hrá nacity. Od decembra 2007 môžu blogeri na sme.sk k článkom pridávať aj video.Vysoká čítanosť blogov SME je zabezpečená vďaka prepojeniu s titulnou stránkousme.sk a jej podstránkami. Licenciu na blogovací systém SME používajú ajniektoré české stránky napríklad Idnes.cz, týždenník Respekt a Lidovénoviny. Kvalita blogov na sme.sk sa odrazila aj pri udeľovaní Novinárskej cenyza rok 2006, kde všetci finalisti v kategórii blog sú blogermi SME - TomášPráznovský - Marihuana vs. Alkohol (praznovsky.blog.sme.sk), VladimírSchwandtner - séria článkov o drogovej závislosti (schwandtner.blog.sme.sk),Gabina Weissová - séria článkov o anorexii a bulímii (weissova.blog.sme.sk). Cenua finančnú odmenu 25 000 korún získala nakoniec Gabina Weissová.

SkryťVypnúť reklamu

Adresy, na ktorých si môžetezaregistrovať blog

Blogger.com

Služba, ktorej vlastníkom jespoločnosť Google, umožňuje vytvorenie blogu na tri kroky.

V prvom si človekvytvorí konto na službe Gmail, vyberie si adresu blogu a nakoniec šablónupre vzhľad stránky. Pravidlá služby štandardne zakazujú propagáciu násilia, pornografie, hanobenierasy, národa a náboženstva. Google však zároveň upozorňuje, že obsahnemonitoruje, a preto vzhľadom na charakter lokality sa v blogoch môženachádzať urážlivý a nepravdivý obsah. Užívateľ si môže kontrolovať ajdiskusné príspevky.

www.blogger.com/start

Blog.sk

Systém prevádzkuje denníkPravda. Pri registrácii si človek zvolí názov blogu a jeho adresu. Medzipovinné údaje patrí meno, priezvisko a e-mailová adresa. Na Blog.skdozerajú admini, ktorí si vyhradzujú kontrolu obsahu a komentárov.

blog.pravda.sk

Bloguje.cz

Český blogovací systém.Podobne ako v prípade blog.sk vyžaduje po súhlase s pravidlami službylen voľbu užívateľského mena a hesla. Stránka umožňuje anonymnéblogovanie.

bloguje.cz

Blog.SME.sk

Má najprísnejšie podmienkypre registráciu. Užívateľ musí uviesť svoje meno a priezvisko, kompletnúadresu bydliska a fotografiu. Ak by chcel písať o citlivých témach,môže požiadať o pseudonym, redakcia však musí poznať aj jeho skutočnémeno.

www.blog.sme.sk

Zaujímavé blogy

weissova.blog.sme.sk

Blog o anorexii, ocenenýaj novinárskou cenou.

schwandtner.blog.sme.sk

Články o liečeníz drogovej závislosti.

drahovsky.blog.sme.sk

Autor sa venuje problematikenesprávneho dopravného značenia.

baranek.blog.sme.sk

Blog obsahuje pravidelnýseriál Varíme s Medveďom.

vrablanska.blog.sme.sk

Zaujímavý fotoblog.

sedivy.blog.sme.sk

Zaujímavé cestopisy s „túlavým"bicyklom.

vlckova.blog.sme.sk

Texty, ktoré pohladia dušu. Dávkovať ako dobré víno.

nataliablahova.blog.sme.sk

Pohľad do sveta detských domovov a adopcie.

liang.blog.sme.sk

Čínske dievča Chen Lidka Liang a jej pohľad naSlovensko.

chanum.blog.sme.sk

O Iráne zvnútra.

ostravak.bloguje.cz

Jeden z najúspešnejšíchblogov v rámci česko-slovenského prostredia, v súčasnosti nie jeaktualizovaný.

Počítač UNIVAC v roku 1954. Jeho „strojovňa“ zaberala niekoľko poschodí, takže na použitie v domácnosti a písanie blogov sa príliš nehodil.

PROFIMEDIA

Casey Serin (1984) je kurióznou postavičkou medzi blogermi – označujú ho za najnenávidenejšieho blogera USA. Toto označenie si vyslúžil svojimi podvodmi na realitnom trhu, o ktorých začal písať blog – vraj aby sa poučili ostatní ľudia. Blog si všimli oficiálne médiá a vďaka nim sa Serin stal známou osobou. Ostatní blogeri označujú jeho blog za rafinovanú formu žobrania, pretože Serin má na krku dlh 2,2 milióna dolárov a v peňaženke prievan.

PROFIMEDIA

Lulu Blooks Award je cena, ktorá sa od roku 2006 udeľuje najlepším knihám, ktoré vznikli na základe blogu. V roku 2007 ju v kategórii non-fiction získal iracký veterán Colby Buzzell za knihu (blog) My War: Killing Time In Iraq. Buzzel slúžil v roku 2004 v Iraku ako guľometčík a na svojom blogu popisoval každodenný život v americkej armáde. Vojaci, píšuci blogy o svojich zážitkoch sa označujú ako „milbloggers“.

PROFIMEDIA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu