SME

Painkiller: Overdose - anjel skrížený s diablom

Samostatne spustiteľný datadisk k arkádovej strieľačke prichádza nečakane a pokúša sa znovu priniesť na naše monitory jednoduchú hrateľnosť. Darí sa mu to?

Český vývojársky tím Mindware Studios má jednoducho smolu, sakramentskú smolu. A pri tom ide o ambicióznych vývojárov, ktorí vedia prísť so skvelým nápadom. Keďže v jeho čele stojí K.Papík, ktorý má skúsenosti i s vedením herného časopisu, dá sa povedať, že všetci tam rozumejú hrám ako takým a vedia, čo by mohlo zaujať poctivého hráča, nahnevaného z tisíc plus jednej zabehanej série. Isteže, dali nám Cold War, skvelú špionážnu hru, ktorá je zbytočne prehliadaná, ale ono to je trochu viac zamotané. Celé to pripomína dobrodružstvá Sama Fishera, lenže keď Mindware prišlo s nápadom na tento projekt, Sam ešte nebol v pláne. Napokon sa vývoj pretiahol, Sam sa stihol narodiť niekoľkokrát a Cold War bolo označovaný ako skvelá alternatíva práve k titulu Splinter Cell, ktorý získal ocenenia za originálny projekt. Zamrazený projekt Voodoo Nights zas vsadil na kooperatívne hranie: dvojica postáv kosí nepriateľov. A čo z toho, keď do hry nikto nechcel vstúpiť a investovať do nej? Áno, máme tu „novinky“ typu Army of Two a kopec ďalších, ktoré sú znovu originálne.

A keď to už vyzerá tak, že Mindware nebude mať do čoho pichnúť, nemá kam vložiť nápady, objaví sa datadisk, ktorý mal byť pôvodne modom k takmer štyri roky starej hre. Painkillera určite poznáte – akčná hra (alebo v tomto prípade skôr zúrivá arkáda), ktorá vsádza len a len na strieľanie. Vbehnete do miestnosti alebo otvoreného prostredia, za vami sa zabuchnú dvere a kosíte stupídnych protivníkov, valiacich sa na vás v hordách, až kým posledné monštrum naposledy nevydýchne. Otvoria sa dvere pred vami a máte voľný vstup do ďalšej miestnosti. Aby to nevyzeralo až tak primitívne, máme tu bossov (každý má svoje slabé miesto) a tarokové karty s rôznymi bonusmi, ktoré získate za splnenie špecifických úloh v danej úrovni. A zbierate duše, ktoré zas využívate na „prevtelenie sa“ do špeciálneho módu, v ktorom vidíte všetko čiernobielo (protivníci sú ohnivo-červeno-oranžovo-strakatí) a tykáte si s nesmrteľnosťou a zdrvujúcou útočnou silou. No, keďže toto viete, viete všetko aj o stand-alone datadisku Painkiller: Overdose. Nestačí?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V prípade Painkilleru by sa dala použiť Carmackova známa veta: Príbeh v strieľačkách je rovnako potrebná ako v porne. Bez zbytočného rozoberania chúlostivých situácií (veď predsa všetci pozeráme nahotinky kvôli zápletke, nie?!) sa dá táto veta aplikovať aj na Overdose, respektíve celý Painkiller. Chodíš, strieľaš, tak načo príbeh epických rozmerov? Ale máme ho tu, takže nejaký ten riadok sa oplatí venovať mu, hoci je úplne jedno, že tentoraz nedržíte za ručičku pôvodného hrdinu Daniela, ale potomka anjela a démona, Beliala. Dietko pomerne zaujímavé, so zlomenými anjelskými krídlami, rožkami na hlave a packou priamo z pekla. Podivná kombinácia, dobre že nás tvorcovia neoboznámili s detailmi zrodu tohto výtvoru. Lenže Belial nie je žiadaným bejby, nechce ho ten ujo na obláčiku, ani v tam dole v pekle a láska prarodičov vyústi k rozhodnutie vcelku drastické: Belial musí zomrieť. Lenže nestane sa tak, samotný Lucifer ho nechá v domácom väzení (respektíve skutočnom väzení) a stovky rokov nám tam Belial hnije. Ešteže to nie je simulátor väzňa – Lucifer zomiera, vrátka cely sa otvárajú a nahnevaný Belial sa rozhodne všetkým pomstiť. A vyzabíja pri tom tisícky a tisícky potvoriek.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže princíp hry je trápne jednoduchý (a bez váhania i jednoducho zábavný), nenarazíte tu na žiadne logické hádanky (leda tak odstrelím najprv toho diablika tam vľavo alebo toho tam vpravo... bum-bum a už je to jedno), žiadne tie moderné vymoženosti typu RPG prvky (dobre, sú tu spomínané tarokové karty), ovládanie vozidiel alebo kooperáciu s parťákom, ktorého musíte neskôr pomstiť. Vrhneme sa na novinky. Systém chodím a strieľam, kým všetko neleží, sa viac ani popisovať nedá. Príbeh za sebou už máme, tak napríklad úrovne. Je ich tu 16, pričom sú rozdelené na tri akty a každý je ukončený bacaním po zadku s nejakým tým gigantickým bossom. Na tom by nebolo nič nezvyčajné, keby každá z úrovní nebola diametrálne odlišná od predošlej. Belial totiž dokáže cestovať v čase a pozrie sa do skutočne bizarných miest, až radšej nechceme vedieť, kam na tie nápady tvorcovia chodia. Tak napríklad staroveký Egypt, rôzne kláštory, továrne, ulice mesta, asteroid, bitúnok, stredoveké Japonsko či farma, prostredie vojny Severu proti Juhu alebo fast foodová úroveň s reštauráciou prozaicky nazvanou Last Food.

SkryťVypnúť reklamu

Čo úroveň, to odlišní nepriatelia a v šialenosti sa pokračuje. Vymenovať favoritov je obtiažne, pretože každý z protivníkov je bizarný, každý má svoje čaro. Štyri desiatky protivníkov však zaručujú minimálne pestrosť. V Egypte je to škorpiónovitá háveď alebo múmie či roztomilé kostričky, v Japonsku zas občas vykukne gejša, občas samuraj, v továrni nás s otvorenou náručou (a nabrúsenou sekerou) privíta zmutovaná robotnícka trieda, ďalej tu máme šialené kurníky (útočia na vás rovnako šialené sliepky), torzá kráv, postavy s cirkulárkami miesto hlavy, v meste sú feťáci, motorkári a policajti (tí sa dokážu mlátiť aj medzi sebou) a takto by sa dalo pokračovať kostlivcami a maníkmi s obrovskou kosou alebo smrtiacimi rastlinami flusajúcimi zelený blivajz. Drogy sú zlé, áááno?

SkryťVypnúť reklamu

Zbrane prešli taktiež výraznou obmenou – všetko to síce poznáte, ale vyzerá to inak, správne diabolsky, ovešané lebkami a kosťami. Navyše má každá zbraň dva diametrálne odlišné módy streľby a keďže sú ich dve desiatky, dá sa v celom vercajku veľmi ľahko stratiť. Ale nevadí, brokovnica narobí poriadnu paseku, granáty pod nohami nepriateľov ich naučia lietať, upravená kuša ich prišpendlí k stene, rýchly samopal zas prepudruje a raketomet spôsobí pekný jauvajz. Je to všetko šialené, odpútané od reality, ale taký je a bol celý Painkiller, takže taký aj zostane a nikomu to vadiť nemusí a zrejme ani nebude. Chodím, strieľam a je mi dobre a keď sa na to pozrieme s nadhľadom, podobných projektov je poskromne, tak podobný relax nikomu neuškodí, veď je to už pekná doba, čo sme si potykali so Serious Samom. Mindware Studios však majú smolu – nie všetko dopadlo tak ako by malo alebo mohlo, no a od toho je tu hodnotiaca časť.

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 5 / 10
Engine hry sa za tie roky nezmenil. Nie, že by to znamenalo, že hru v pohode rozbeháte na niekoľko rokov starej šunke, pretože nahrávania sú až nesmierne zdĺhavé a pri väčšom množstve nepriateľov to začne nepekne sekať i na nadpriemernom stroji. Optimalizácia zrejme neprebehla úplne korektne, čo je v konfrontácii s minimálnym využitím moderných efektov pomerne smutné. Painkiller vsádza na rýchlosť a tam, kde pôvodná hra nemala žiadne problémy, Overdose zbytočne stráca dych. Aj tak sa však dá povedať, že všetko odsýpa pomerne svižne, ale niektoré momenty jednoducho zamrzia. Nech to je však akokoľvek, dá cez to preniesť, horšie je to však s architektúrou úrovní. Nie je príšerná, len jednoduchá. Dobre, je to iba brutálna rúbačka pracujúca na jednoduchom princípe uzatvorených miestností, no niektoré miesta sú zbytočne prázdne a na monumentálne čriepky narazíte v menšom množstve, než tomu bolo u predchodcu.

SkryťVypnúť reklamu

Overdose sa navyše rozbieha až nepríjemne pomaly a na vyšší prevodový stupeň prerazí až za polovicou úrovní, kedy to začína byť na obrazovke zaujímavo, tak správne šialené, tak ako to máme radi. Je to škoda a vyzerá to ako nahádzané za sebou bez ladu a skladu. Príliš mnoho nápadov a myšlienok na rôznorodosť prostredia skôr nedbanlivo zabíja ako robí z hry monotónnu záležitosť, hoci raz bežíte po piesku, inokedy sa premiestňujete futuristickými portálmi. Menej je niekedy viac a možno by sa radšej oplatilo rozvinúť nápady viac do hĺbky ako len predhadzovať vždy novú myšlienku. Lenže to je vec silne subjektívna, niekomu to vadiť vonkoncom nemusí a slabšiu hĺbku bude ignorovať práve vďaka pestrosti. V tomto je výber skutočne len na vás.

INTERFACE 8 / 10
Keďže na ovládanie nepotrebujete nič viac ako jednu funkčnú ruku položenú na klávesnici (pre pohyb) a druhú na myške (streľba), nepotrebuje ani ovládanie zbytočné plkanie o možnostiach tohto systému. Je už totiž rokmi preverený a funkčný, v tomto prípade aj jednoduchý a prehľadný. Ovládanie a zobrazený HUD pochopí úplne každý.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Ak chcete len behať a strieľať, je Painkiller nasledovníkom pomerne úžasným. Nie je tu nič špecificky objavné, niečo, čo by ste nepoznali. Princíp hry má svoje korene zapustené riadne hlboko a ak ich akceptujete, zdvihne sa i zábava. Žiadne epické rozmery konfliktu, žiadne priateľstvo, rozhovory. Čo vás ženie dopredu, je len chuť si trochu zastrieľať na bizarných nepriateľov pomocou rovnako bizarných zbraní v bizarných prostrediach. Nič viac, žiadna iná myšlienka tu nie je. To je základ, ktorý vám napovie, či je Painkiller: Overdose pre vás alebo sa mu vyhnete oblúkom. Aj keď však držíte v srdci sympatie k tomuto konceptu, budete spočiatku mierne zarazení nudným rozbehom, ktorý nechytí za srdce. Ten správny odrazový mostík príde neskôr, ale pretrpieť kvôli tomu hodiny priemernej hrateľnosti je otravné. Príliš mnoho zbraní robí z hrania trochu nelogicky akčnú hru s obrovským arzenálom zbraní, ale svojho miláčika tu paradoxne nenájdete, pretože musíte neustále zbrane meniť kvôli absencii munície. To je taktiež jeden z otravných faktorov, kde platí, že menej je niekedy viac. Určite nikto nechce, aby sa z Painkillera stala sofistikovanejšia záležitosť, ale v niektorých momentoch tu jednoducho chýba chytľavosť, čo je práve jeden z najdôležitejších prvkov podobného typu hier. Jednoduchý nápad vás musí chytiť a udržať a v tomto má Overdose veľké medzery.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER 7 / 10
Podpora viacerých hráčov si získala mnohých priaznivcov už v minulosti kvôli rýchlemu spádu a Overdose v tom pokračuje a ponúka riadnu dávku zábavy. Platí to isté pri hrateľnosti až na jeden dôležitý fakt: zábavnú hru si spravíte spoločne s ostatnými, pretože podobných „rýchlych“ projektov je v súčasnosti málo a hra ponúka tú správnu arkádovú a bláznivo rýchlu hrateľnosť.

ZVUKY 7 / 10
Je tam kopec vreskotu, kopec výbuchov a aby to nebolo všetko, náš hrdina všetko vtipne glosuje, pričom niekedy nenápadne odkazuje na dnešné kulty. Benderovské „Kiss my shiny metal ass“ je parafrázované s démonickým pozadím, inokedy zas pri zbieraní duší si pochutíte ako na kuratách a hubu proste Belial nezavrie. Frázy sa však začnú počas úrovne opakovať a to už veľmi pekné nie je. Nie, že by týmto kratučkým monológom chýbala zábavná vložka, ale na kráľov typu Blood, Shadow Warrior alebo aj starý Duke, to jednoducho nestačí. Ale poteší, že sa tvorcovia aspoň snažili, aj keď status kultu ako vo vyššie uvedených prípadoch Overdose nezíska.

SkryťVypnúť reklamu

HUDBA 3 / 10
Ono tam hudba možno aj je, možno aj hrá, ale je tak minimalistická, že ju ani nepostrehnete. A možno ani nebudete počuť, pretože sa vrhnete do ďalšej z miliardy prestreliek a všetko to bude búchať a vrieskať znovu a znovu. Hudbu však nemusíte vôbec vnímať a do celkového hodnotenia sa ani nijak nezapojila.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
V arkáde sa na prepracovanú umelú inteligenciu nikdy nikto nehral. Vidia vás, idú po vás. Občas sa zaseknú, ale pri nenormálne vysokom počte protivníkov to až taká boliestka nie je a rozdiel medzi tým, či zastrelíte 2765.nepriateľa zaseknutého pri stene alebo 2766.bežiaceho k vám, nie je žiadny. A keby bola tá zberba inteligentná, už by to nebolo ono a nefungoval by syndróm „umlátia vás čapicami“. Takže nad tým plakať nebudeme, horšie je to s obtiažnosťou. Už pôvodný Painkiller bol náročnejší, čo však berieme všetkými desiatimi, musíte mať postreh a presnú mušku, len Overdose to občas robí až neznesiteľne obtiažne. Niektoré momenty sú totiž až nepríjemne náročné a nával protivníkov je priveľký. Respawnujú sa za vašim chrbtom, neviete, kam sa máte skôr otočiť a už vám červená obrazovka a zomierate. Inými miestami zas prebehnete pohodlne bez väčších problémov. Obtiažnosť je v niektorých momentoch značne nevyvážená.

SkryťVypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5,5 / 10
Tak kde urobili súdruhovia chybu? Kopírovať predchodcu je fajn, len sa niekde na pol ceste zabudlo na to, v čom tkvela príťažlivosť Painkillera. Bol zaujímavý a pestrý. Datadisk Painkiller: Overdose je jednoducho len pestrý. Niekedy až príliš a to dokonca tak, že veľmi rýchlo zabúdate na zaujímavé momenty, ktoré... ktoré tu vlastne ani nie sú. Je to primitívna strieľačka, to áno a to nik neodcudzuje, ale zábava to stále nie je. Navyše je cena stanovená až príliš vysoko (v prepočte okolo tisícky) a keďže si pôvodnú hru zaobstaráte za niekoľko stoviek, je to investícia len pre výhradných fanúšikov Painkillera. Mindware Studios majú jednoducho smolu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  5. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  6. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 958
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 522
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 881
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 844
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 3 160
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 496
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 595
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 1 537
SkryťZatvoriť reklamu