SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
V SNAHE ZÍSKAŤ LÁKAVÚ CENU, MÔŽE KLIENT ZAPLATIŤ VEĽA PEŇAZÍ. VÝHRU VÔBEC NEMÁ ISTÚ

Operátori reklamu neposielajú

Reklamné SMS správy ponúkajú rôzne výhry. Ak však nie je pod nimi podpísaný operátor, klient by si mal rozmyslieť, či sa do súťaže zapojí.

Ak sa rozhodnete odpovedať na reklamnú SMS správu, ktorú vám neposlal váš operátor, môže vás to vyjsť draho. A výhru nemáte aj tak istú.Ak sa rozhodnete odpovedať na reklamnú SMS správu, ktorú vám neposlal váš operátor, môže vás to vyjsť draho. A výhru nemáte aj tak istú. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Čitateľke Eve prišla reklamná SMS, že ak zavolá na audiotexové číslo, stane sa výherkyňou plazmového televízora alebo digitálneho rádia. To, že číslo je spoplatnené, text SMS nehovoril.

Reklamnú SMS však neposlal ani jeden z mobilných operátorov. Tí sa bránia, že za šírenie takýchto správ nemôžu a že často sa ich klient zaregistroval v rôznych hrách, preto takéto SMS správy dostáva.

Výhry sa nemusíte dočkať

Smernica Európskej únie o nekalých obchodných prakti­kách, ktorú sme prebrali aj do nášho zákona o ochrane spotrebiteľa hovorí, že „obchodná praktika sa považuje za klamlivú, ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil“.

Spotrebiteľ si teda kúpil tovar alebo službu, pretože dostal nesprávne informácie. V prípade reklamnej SMS ide o zavádzanie spotrebiteľa.

„Áno, je to agresívna obchodná praktika, ktorá vytvára falošný dojem, že spotrebiteľ vyhral. V skutočnosti je činnosť smerujúca k získaniu ceny podmienená tým, že spotrebiteľ si spôsobí náklady,“ povedala hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová.

Klientovi vzniknú náklady tým, že zatelefonuje na audio­texové číslo, čo ho môže vyjsť veľmi draho. Ceny za minútu volania sa pohybujú od pár až po sto korún. Ak sa po zavolaní na audiotexové číslo zákazník výhry nedočkal, nemožno takúto výhru ani vymáhať.

„V zmysle Občianskeho zákonníka výhry zo stávok a hier nemožno vymáhať ani súdnou cestou,“ povedala Krkošová. Zároveň dodáva, že v prípade našej čitateľky ide o hru, ktorej pravidlá súčasné právne predpisy neriešia. Zákazník však môže od firmy, ktorá reklamnú SMS poslala, vymáhať náklady, ktoré mu vznikli telefonovaním na audiotextové číslo.

Operátori sa bránia

Všetci traja mobilní operátori popreli, že by za klamlivou reklamnou SMS stáli oni. „Rozhodne neposielame žiadne reklamné SMS, ktoré by zákazníkov vyzývali na využitie akéhokoľvek hlasovania či súťaže,“ povedal hovorca O2 René Parák.

Rovnako aj T-Mobile sa od šírenia reklamných správ dištancuje. „Zatiaľ sme od našich zákazníkov nezaznamenali sťažnosť na takúto SMS,“ povedal hovorca T-Mobile Martin Vidan. Zákazník musí dať písomný súhlas, či si želá, alebo neželá zasielanie marketingových a reklamných SMS správ.

Aj Orange podľa jeho hovorcu Petra Tótha vyžaduje písomný súhlas klienta na to, aby ho mohli informovať napríklad o zmene služieb. Inšpekcia dáva operátorom za pravdu. „Za obsah odosielanej a publikovanej reklamy zodpovedá objednávateľ, nie šíriteľ reklamy,“ povedala Krkošová. Telekomunikačná spoločnosť nezodpovedá za obsah reklamnej správy.

Operátori v rámci propagácie služieb alebo súťaží rozposielajú klientom informácie formou SMS správ. Vždy je však na nich podpis operátora a klient si môže na infolinke informácie overiť, prípadne si zistiť, čo ho bude zapojenie do súťaže stáť. Všetci traja operátori pripomínajú, že ak klient o to požiada, nebudú mu takéto SMS správy posielať.

Treba zvážiť registráciu

Tóth z Orangeu hovorí, že zákazníci považujú za reklamné správy aj tie, ktoré dostávajú od tretích strán. V minulosti sa mohli zaregistrovať u prevádzkovateľov rôznych súťaží a pritom nevedia, že „účasťou v týchto hrách udeľujú prevádzkovateľovi súhlas na zasielanie reklamných SMS“.

Ich spoločnosť vie aj o prípadoch, keď boli zákazníkom zaslané SMS s výzvou zavolať pod zámienkou výhry na audiotexové číslo. „Zákazníkom odporúčame zvážiť, či na takéto výzvy budú reagovať, najmä ak sa nezaregistrovali v žiadnej súťaži a reklamnú SMS dostali bez ich súhlasu,“ povedal Tóth.

Operátori nevedia zabezpečiť, aby zákazník nedostával SMS od iných subjektov. „Takéto aktivity či komunikáciu nevieme regulovať,“ povedal Vidan. Jediné, čo vedia klientom odporučiť, je, aby svoje telefónne číslo neposkytovali bez premýšľania.

Za obsah odosielanej a publikovanej reklamy zodpovedá objednávateľ, nie šíriteľ reklamy.

Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie
Reklamná SMS

Gratulujeme, stali ste sa víťazom nového 42 plazma televízora alebo digitálneho rádia. Aby ste si mohli vyzdvihnúť Vašu výhru, zavolajte na 0986 715 732.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krajčí testoval, potom rokoval. Verí, že Slovensko bude príkladom (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Minister Marek Krajčí v Tvrdošíne.

Boris Kollár mal v Bratislave vážnu dopravnú nehodu

Predseda parlamentu je pri vedomí, previezli ho do nemocnice.

Predseda Národnej rady Boris Kollár.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Luka Modrič strieľa gól v zápase FC Barcelona - Real Madrid.

Neprehliadnite tiež

Najlepší lacný mobil do dvesto eur (jeseň 2020)

Je lepšie Lenovo, Huawei alebo Xiaomi?

Sonda OSIRIS-REx nabrala vzorky z asteroidu, ale stráca ich

Uzatvárací mechanizmus zablokovali kamene.

Na snímke z 11. augusta 2020 robotické rameno kozmickej lode amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Osiris-Rex počas skúšky odberu vzoriek z asteroidu Bennu.
Podcast Klik

Klik: Je Google monopol?

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik