SME

Webové videá sú ako vírusy

Videá sa na internete šíria ako vírus - ľudia si ich preposielajú a navzájom sa nimi infikujú. Ako vznikajú úspešné webové videá?

Janek Rubeš (napravo) z Noisebrothers zisťoval, či je skutočne slávny aj mimo webu. Z desiatich opýtaných ľudí ho v Prahe spoznal akurát manažér miestneho McDonaldu. A ten ho z fastfood-u vyhodil. Viac vo videu nižšie.Janek Rubeš (napravo) z Noisebrothers zisťoval, či je skutočne slávny aj mimo webu. Z desiatich opýtaných ľudí ho v Prahe spoznal akurát manažér miestneho McDonaldu. A ten ho z fastfood-u vyhodil. Viac vo videu nižšie. (Zdroj: SME – Lukáš Kodoň)

Devätnásťročný Janek Rubeš sa na jednej párty votrie medzi české celebrity. Tvári sa, že je redaktor televízie MTV, ktorý prišiel do Prahy zisťovať, ako sa žije českým celebritám. Tie na jeho návnadu skočia. Janek ich naivné odpovede a kostrbatú angličtinu zverejní na webe. Video je úspešné. Videli ho státisíce ľudí.

Rubeš takéto videá nerobí sám, ale spolu so svojimi kamarátmi. Volajú sa Noisebrothers a za rok existencie nakrútili nielen celebrity, ale aj šéfa českých komunistov, expremiéra a prezidenta. Vedia sa spropagovať a predať.

České médiá si ich začali všímať, keď sa na otázku: „Poznáte Noisebrothers?“ pýtali aj českého vicepremiéra, ktorý v tom čase čelil škandálu. „Dnes už pod nálepkou Noisebrothers nemôžeme spraviť zlé video,“ hovorí Rubeš pre SME.

VIDEO: SME skúšalo, či Noisebrothers poznajú ľudia nielen na webe, ale aj v "offline" svete - desaťročné deti, ktoré nevedia, kde je Slovensko, dotieravý policajt a manažér McDonaldu.

Video: Lukáš Kodoň

Vírus na úteku
Noisebrothers sú videofenomén. Ako na svojom blogu píše Patrick Zandl, ktorý založil český videoserver Stream.cz, existuje jednoduchý spôsob, ako zistiť, čo je a čo nie je hodné tejto nálepky. Lakmusovým papierikom je podľa neho záujem klasických médií. Noisebrothers sa dostali napríklad na titulnú stranu Lidových novin.

Noisebrothers však nevznikli v hlavách talentovaných amatérov, ale v profesionálnej reklamnej agentúre a pôvodne mali byť len lacnou reklamou na mobilný telefón Nokia. Rubeš a jeho kamarát zo strednej školy nakrúcali bláznivé videá. Všimla si ich reklamná agentúra, ktorá im dala mobilný telefón, vymyslela im názov a pomáhala s nakrútením videí, ktoré ho nepriamo propagovali. Tie potom zverejňovali na YouTube.

Po štyroch mesiacoch však s Nokiou spoluprácu ukončili pre video, na ktorom otravujú vicepremiéra. „Keď to videla Nokia, povedali: nie, my nechceme žiadnu politiku. V poriadku. Začali sme robiť vlastné veci a baví nás to,“ hovorí Rubeš.

Televízia je mŕtva
Základom úspechu na webe je nápad. Noisebrothers nemajú zaručené recepty na skvelé nápady, väčšina vznikne náhodne. Napríklad ako reakcia na neobľúbenú profesorku, ktorá ich podpichuje, že ich videá sú len zábavou, tak odídu z vyučovania a nakrútia českého vice­premiéra.

Janek Rubeš sa pri výrobe videí najviac riadi pravidlami, ktoré sám na webe odpozoroval. „Ak ma video nezaujme do desiatich sekúnd, tak ho vypnem. A len čo má video viac ako päť minút, viem, že to je zlé.“ Noisebrothers natočili svoj výlet autostopom do Paríža. Na web postupne zverejňovali sedem častí. Neskôr sa ho Rubeš pokúsil zostrihať do jedného video, malo však 20 minút. Pustil to spolužiakom a „video ich uspávalo“. Na otázku, ako teda vyzerá ideálne webové video, odpovedá stručne: „Krátke. Klipovité.“

Pre Noisebrothers je zároveň dôležité, aby sa ich videá odlišovali od televíznej produkcie. „Televízia je mŕtva, o chvíľu skončí. V televízii je cenzúra a musíte dodržiavať formát. Na webe si človek môže dovoliť viac,“ tvrdí Rubeš. Noisebro­thers majú so Stream.cz dohodu, že svoje videá budú zverejňovať výlučne u nich. Chcú však byť obyčajným užívateľom, nie oficiálnym programom tohto videoportálu. Rubeš totiž nesúhlasil, aby ich videá boli vedľa reportáže o spodnej bielizni celebrít. „Mám s tými reportážami fakt problém. Videli ste ich? Sú televízne,“ pohoršuje sa Janek Rubeš.

Stream.cz za exkluzívne práva na videá Noisebrothers platí. Peniaze však autori podľa Rubeša minú najmä na výrobu videí. Keď cestovali stopom do Paríža, Stream.cz im preplatil letenku naspäť. Väčšie peniaze majú vďaka reklame. Po Nokii propagovali pevnú linku od operátora 02 a dostali za to slušne zaplatené. „Herci hrajú v divadle a potom spravia pár reklám, v ktorých zarobia toľko, čo v divadle za tri roky. Je to ten istý princíp,“ hovorí Rubeš.

Slovenskí kamionisti
Existujú aj na Slovensku videofenomény podobné Noise­brothers? Michal Pastier z reklamnej agentúry Istropolitana D'Arcy tvrdí, že áno: „Najbežnejším príkladom je reklama z televízie, ktorá sa uchytí medzi ľuďmi a začnú si ju sami preposielať. Internet je tiež prirodzeným prostredím na šírenie hudobných klipov.“ Spomína aj príklady: reklamu poisťovne, v ktorej zaspávajú kamionisti, videlo na webe približne 100 ­tisíc ľudí. Klip Horkýže Slíže na YouTube bol prehraný viac ako 600 ­tisíc ráz. A platí aj Zandlova teória – o úspechu oboch videí na webe sa hovorilo aj v klasických médiách.Horkýže Slíže má na YouTube 600-tisíc prehratí.

Inou kávou sú reklamné videá určené špeciálne pre web. Michal Pastier ich v agentúre pripravoval viacero. Najväčším problémom je vraj presvedčiť klienta, že sa oplatí spraviť video aj pre web a postarať sa o to, aby sa šírilo. Pre klientov je to neistá pôda. „Zrazu im zmiznú opory ako ratingy, podiely, počúvanosť. Sú však, našťastie, aj takí, ktorých cieľová skupina je na internete a majú dôvod ju osloviť. Reklamy pre web sú však pre istotu nízkonákladové.“

Ak sa video má šíriť, nesmie mu chýbať „originalita, erotika, záhada, prekvapenie, zábava, zábava a zábava,“ hovorí Pastier.

O reklamnej účinnosti samotných Noisebrothers však pochybuje. „Vedia dosiahnuť, aby sa o nich hovorilo. Myslím však, že robia lepšiu reklamu sami sebe a Stream.cz ako produktom, ktoré dostanú do rúk.“

Reklama na O2: „Všetci nám to zožrali“

Na jednom zo svojich videí Noisebrothers sedia pred kamerou a vyhlasujú, že prišli na spôsob, ako je z jedného kupónu možné dobiť kredit na mobile dvakrát.

Najskôr dobijú kredit normálne, potom pomocou špeciálneho kódu a pevnej linky. Podarilo sa – na mobil príde potvrdzujúca SMS od operátora s dvojnásobným kreditom.

Čo sa skrývalo za špeciálnym kódom? Portál Mobil.cz ich trik „odhalil“: operátor O2, ktorého pevná linka a kupón vo videu účinkovali, im potvrdil, že prvýkrát bol mobil skutočne dobitý cez kupón, druhýkrát však bol kredit dobitý cez internetbanking, a teda im niekto za kamerou pomáhal.

Noisebro­thers divákom zatajili, že video je súčasťou reklamnej kampane na pevnú linku od O2 a dostali zaň vopred zaplatené.

VIDEO - "Dobitie" kupónu nadvakrát

Zdá sa vám to príliš priehľadné a určite by ste tomu neuverili? „Všetci to zožrali,“ hovorí Janek Rubeš. Ilúziu Rubeš vytvoril aj pomocou komentárov pod videom. „Za jeden večer som si na Stream.cz, kde sme to video uverejnili, vytvoril sto profilov a pod video som pridával komentáre typu: To je husté, ono to funguje.“ Oklamať sa dokonca dalo aj samotné O2. „Prišiel nám e–mail od tlačového hovorcu Telefónica O2, že to video porušuje dobré meno spoločnosti, a nech ho okamžite stiahneme, lebo nás budú žalovať. Ani tlačový hovorca nevedel, že si to zaplatili oni sami a že je to ich reklama.“

Keďže dohoda s O2 bola, že spravia dve videá, v druhom prečítali e–mail od hovorcu a ospravedlnili sa netypickým darčekom. „Zadarmo“ spravili teleshoping, v ktorom zákazníkom 02 napríklad vysvetľujú, ako funguje prenos dát na internete – podľa Noisebrothers dáta prenášajú poštové holuby.

VIDEO - Noisebrothers robia teleshoping

Rubeš: Nemám rád, keď sa ľudia bijú

Českí neonacisti chceli v novembri minulého roku pochodovať cez židovskú starú Prahu. Anarchisti im v tom chceli zabrániť - fyzickým násilím. Noisebrothers šli na miesto natáčať svoju reportáž.

„Považoval som za občiansku povinnosť ísť tam a povedať: nechceme vás tu,“ hovorí Rubeš.

Janek Rubeš najskôr spovedá skupinu neonacistov, prečo prišli. Keď mu klamú, že si prišli pozrieť pamiatky, Rubeš sa do nich púšťa s ešte väčšou drzosťou a skúša ich, či pamiatky poznajú.

Pri týchto otázkach však zábava končí. Noisebrothers sa dostávajú do bitky anarchistov a neonacistov. Rubeš medzi nich vbeháva s kamerou a viackrát kričí na agresívnejších anarchistov: „Nekop ho!“ Novinári sa tomu len prizerajú.

„Jeden fotograf mi povedal: ty nie si novinár, keď do toho zasahuješ, to je potom tvoje divadlo. Ale mne sa v tej chvíli zdalo, že keď niekoho kopú do hlavy – nech je to kto chce – zasiahnuť treba.“

VIDEO - Noisebrothers v bitke medzi anarchistami a neonacistami

V uliciach po ňom anarchisti kričali, že je nacista, keď nacistov bráni, a v podobné reakcie dostával aj neskôr „Dostal som e-mail od anarchistu, že by ma vraj poslal do plynu, aby som vedel, čo Židia zažili. Odpísal som mu: vieš, ja som Žid a moji prarodičia zomreli v koncentráku. Mňa len nijako neteší, keď sa ľudia bijú. Tou odpoveďou som si vyslúžil ďalšie nadávky.“

Týždeň po „prehliadke pamiatok“ nacisti hovorili, že boli potlačené ich práva a plánovali spraviť demonštráciu, na ktorej by pochovali slobodu slova. „Chcel som im ukázať, že sú hlupáci. Zorganizoval som ešte hlúpejší protest – proti Paroubkovej svadbe.“ Vedľa protestu nacistov tak skupinka Rubešových kamarátov máva s transparentmi proti svadbe českého expremiéra. Noisebrothers natočili reportáž aj o tom.

VIDEO - Protest proti svadbe Jiřího Paroubka

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu