BRATISLAVA. Slovenské školy by sa o štyri roky mali vyrovnať vyspelejším kolegyniam v Európe. Pomôcť majú počítače.
Ministerstvo školstva si predstavuje, že školy budú prepojené počítačovou sieťou a žiaci budú mať elektronické žiacke knižky. Klasické učebnice chce doplniť digitálnymi učebnými textami. Projekt informatizácie má stáť zhruba 11 miliárd korún.
Minister školstva Ján Mikolaj zo SNS hovorí, že to nie je problém. Pomôcť si chce európskymi fondmi, z ktorých chce na informatizáciu získať takmer sedem miliárd korún. Zvyšné štyri miliardy bude pýtať zo štátneho rozpočtu.
Ako prioritu si Mikolaj určil vytvorenie školského intranetu a centrálnej databázy. „Dôležité je vytvoriť siete, a to bude zabezpečené zo štátneho rozpočtu,“ hovorí. Z eurofondov sa budú napríklad nakupovať ďalšie počítače pre žiakov, ale aj pre učiteľov.
Minister počíta s 32tisíc laptopmi, jeden by vychádzal na dvoch učiteľov. „Dostanú aj dataprojektory, aby ich mohli využívať priamo na vyučovaní,“ hovorí Mikolaj.
Ministerstvo by malo pripravovať učiteľov aj na prácu s počítačom či internetom, upozorňuje analytik Inštitútu pre verejné otázky Marián Velšic. „Nebude stačiť, ak sa učitelia naučia pracovať s počítačmi, bude nutné zmeniť doterajšie metódy a štýl vzdelávacieho procesu.“
Ministerstvo plánuje učiteľov v tejto oblasti vzdelávať, v priebehu štyroch rokov by to malo stáť 2 miliardy korún, ktoré chce získať od únie.
Učitelia sú gramotní
Riaditeľ základnej školy v Bátovciach Roman Salinka upozorňuje, že ministerstvo školstva by malo myslieť aj na servis počítačov. Sťažuje sa, že počítače, ktoré dostali pred niekoľkými rokmi, sú už zastarané a nedajú sa prepojiť s novšími. Aj ich údržba je dosť drahá. Nebojí sa, že by učitelia nové počítače nevyužívali. „Moji učitelia sú kreatívni a chcú s počítačmi robiť už teraz.“
Nezáujmu učiteľov o počítače sa nebojí ani riaditeľka školy v Pčolinom Anna Mindošová. Za desať rokov sa vraj ich počítačová gramotnosť výrazne zlepšila, hoci priznáva, že „prinútiť“ pracovať s počítačmi starších kolegov bol trochu problém.
Aj Velšic hovorí, že práve staršia generácia učiteľov pri práci s počítačmi zaostáva za mladšou. Predpokladá však, že dobre uskutočnenými projektami sa môže aj ich digitálna gramotnosť zvýšiť.
(vev)