SME

Bitku o Iowu zrejme ovplyvní aj internet

O tom, ako dopadne prvý volebný súboj americkej prezidentskej kampane, už rozhodujú aj komunitné portály, YouTube a samozrejme blogeri.

DES MOINES, BRATISLAVA. Iowčania budú hlasovať o svojom favoritovi už vo štvrtok. V tradičnej politickej kampani diktujú stratégiu volebné tímy, s nástupom nových médií sa však veci menia.

Internet sa stáva novou platformou politického procesu, debaty, zdrojom pre mienko­tvorné médiá a v neposlednom rade aj financií pre kandidátov.

Komunitný videoportál YouTube zorganizoval spolu so CNN dve debaty, internetové magazíny Huffington Post a Slate sa zase spojili s vyhľadávačom Yahoo a zorganizovali prvú online prezidentskú diskusiu. Komunitné portály sa stali jednou z priorít kampane.

Mocní blogeri

Blogeri v neobmedzenom virtuálnom priestore prichádzajú s témami, ktoré tradičné médiá nemôžu nechať chladnými. V Iowe je takýmto mocným blogerom iba 22-ročný Chase Martyn (na snímke newjournalist. org) z Iowa Independent.

Jeho sieť blogov noviny tento rok citovali 280-krát a jeho ľudia zaznamenali 170 televíznych vystúpení. Nie je to totiž samotný blog, ktorý dokáže ovplyvniť dianie, ale priestor, ktorý mu poskytujú tradičné médiá. Martynov rebríček, ktorý dáva Mikea Huckabeeho ako víťaza hlasovania v Iowe, dostal priestor v hlavnom vysielacom čase televízie Fox News.

Panelisti stanice o ňom diskutovali, akoby šlo o relevantné dáta. Pritom nielenže nešlo o prieskum, ale rebríček vznikol výlučne v hlave blogera.

Populárni Obama a Paul

Podobne je na tom aj novinár z iowského denníka Des Moines Register David Yepsen. Pre kampaň Hillary Clintonovej boli správy na jeho blogu také dôležité, že si od senátorky vyslúžil pozvanie na večeru. Šéfom internetovej kampane exguvernéra Huckabeeho je pritom tiež bloger – náboženský konzervatívec Joe Carter.

„Užívatelia Facebooku, Youtube, skupiny na MeetUp pracujú pre nás, nemusíme si tak budovať vlastnú sieť,“ vystihol v rozhovore pre Washington Post silu komunitných webstránok Jesse Benton z kampane Rona Paula.

Práve Paul je v strane najpopulárnejším internetovým kandidátom, v novembri sa mu za 24 hodín podarilo vyzbierať 4,2 milióna dolárov. U demokratov je obdobným prípadom Barack Obama, ktorého väčšina donorov je práve internetovými užívateľmi.

Blogy aj komunitné portály majú však jednu veľkú nevýhodu. Sú najmä pre mladých ľudí a v poslednom iowskom hlasovaní tvorila skupina 18­ až 24-­ročných voličov iba štyri percentá.

Nikdy by som si nemyslel, že niečo takéto sa môže dostať do médií.


Chase Martyn, bloger o svojom rebríčku na Fox News
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Orbánove médiá vykresľujú Pellegriniho ako mierotvorcu a Korčoka ako vojnového štváča.


Eduard Šebo (3 ku 2)

Eduard Šebo patrí medzi najbohatších Slovákov.


Kde a ako skončili prokurátori zo zrušenej špeciálnej prokuratúry.


a 2 ďalší

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Vaše telo sa ochladzuje, nie zohrieva - a vy to necítite.


a 1 ďalší
Ilustračné foto.

Nález baktérie vedci označili za mimoriadne vzácny objav.


TASR

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 3 ďalší
Ľudia nakupujú ovocie na trhu v Moskve 3. novembra 2023. Regály v moskovských supermarketoch sú plné ovocia, zeleniny, syrov a mäsa, ale mnohí kupujúci sa na ich výber pozerajú s hrôzou, pretože inflácia zvyšuje ich cenu.

Letné horúčavy znižujú zásoby potravín.


SkryťZatvoriť reklamu