SME

Google sa Slovensku vyhýba

Príchod Google do Česka pohol ľadmi na tamojšom webe. Slovensko na väčší záujem Google a vlastnú pobočku stále čaká.

Petra Popluhárová reprezentuje Slovensko v Googli. Na Slovensku však Google nereprezentuje nikto.Petra Popluhárová reprezentuje Slovensko v Googli. Na Slovensku však Google nereprezentuje nikto. (Zdroj: GOOGLE – TREVOR BLACKWELL)

V pražskej reštaurácii visí viacero upravených log Google, takzvaných Doodles, ktorými internetový gigant ozvláštňuje stránku svojho vyhľadávača počas rôznych výročí a sviatkov. Za jedným zo stolíkov sedí mladá Slovenka Petra Popluhárová v tričku Google, pije kávu a rozpráva kolegovi, aká bola cesta z Ameriky. Vedľa nej sedí Košičan Marcel Zavacký, takisto oblečený v korporátnej mikine, a hrá sa so svojím mini vrtuľníkom na diaľkové ovládanie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Česká pobočka Google usporiadala minulý týždeň pre médiá raňajky s Čechmi a Slovákmi, ktorí vo firme pracujú. Jediným slovenským médiom, ktoré dostalo na stretnutie pozvánku, bolo SME. Českých novinárov zaujímalo napríklad to, či si Petra Popluhárová, prvá slovenská softvérová inžinierka v Google, môže do práce nosiť psa. My sme sa pýtali, prečo Slovensko v lokalizácii služieb Google do nášho jazyka oproti Česku tak zaostáva.

SkryťVypnúť reklamu

VIDEO: Slovenka Petra Popluhárová hovorí o vymoženostiach, ktoré jej ponúka Google


Univerzálne služby
Google sa v Česku činí. Každý mesiac vypustí miestnu verziu jednej z jeho služieb. Česi sa napríklad nedávno dočkali spravodajskej Google News alebo služby na sledovanie návštevnosti webov Google Analytics.

„Google internacionalizuje vo vlnách. Snažíme sa produkty spúšťať v rovnaký čas vo všet­kých európskych krajinách. Niekedy sa to darí, niekedy nie, záleží na zdrojoch,“ hovorí Lukáš Morávek, ktorý má v českej pobočke na starosti vzťahy s obchodnými partnermi. Podľa neho sa darí v tom istom čase na Slovensko a do Česka dostať najmä služby, ktoré sú vo svojej podstate univerzálne, a teda nevyžadujú podporu lokálnej pobočky. Ako príklad uvádza e-­mailovú službu Gmail. „Gmail stačí lokalizovať a môžete ho vypustiť kdekoľvek vo svete.“

SkryťVypnúť reklamu

Skúsenosti s lokalizáciou podobnej univerzálnej služby ako Gmail má aj Marcel Zavacký, ktorý má na starosti testovanie a spustenie reklamného systému AdSense pre slovenčinu a češtinu.

Nesedí však v Bratislave ani Prahe, ale v európskej centrále Google v Dubline. Slovenská pobočka podľa neho pri lokalizácii nie je nevyhnutná, pretože Google je internetová firma a nepotrebuje fyzické zastúpenie. „Priznávam, že lokálna pobočka vie do určitej miery lokalizáciu urýchliť, ale nemyslím si, že nejako kvadraticky,“ dodáva.

Správy v slovenčine nebudú
Kým pri univerzálnych službách Zavacký ani Morávek problémy nevidia, horšie je to so špecifickými službami, ktoré lokálnu podporu potrebujú. Ide napríklad o služby ako Google News­ alebo Mapy. Tam Morávek priznáva problémy.

SkryťVypnúť reklamu

Českú verziu Google News predstavil Google koncom novembra, o verzii pre Slovensko môžeme bez lokálnej pobočky len snívať. „Na Google News je kopa práce v pozadí. Potrebujete mať podporný tím, ktorý je napríklad schopný komunikovať s vydavateľmi novín a doplňovať zdroje,“ vysvetľuje Morávek. Česká verzia v súčasnosti disponuje 400 zdrojmi.

Mapy a český YouTube
Kateřina Holcmanová na otázku, aké ďalšie služby je obťažné lokalizovať, odpovedá dvoma príkladmi: mapy a YouTube. Obe služby majú možnosť pridávania užívateľského obsahu a tam sú podľa Holcmanovej potrební miestni editori. „V USA máte napríklad v Google ma­pách nástroj, ktorým môžete zmeniť adresu svojho domu, ak je zle určená. Za tým však musia stáť editori, ktorí túto zmenu potvrdia.“ Google mapy v Česku už existujú a stále sa zlepšujú – napríklad odnedávna na mape Prahy pribudli aj zastávky električky a obrysy budov. Bude v Česku existovať aj lokálna verzia YouTube, ktorú spomína ako druhý príklad? Google všeobecne odmieta potvrdiť, čo pripravuje, a ani pri raňajkách nie sú jeho zamestnanci zhovorčivejší. O českej verzii však už špekuloval server Lupa.cz, ktorému riaditeľka českej pobočky Google Taťána le Moigne potvrdila záujem o takúto lokalizáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Tri dôvody
Slovenská pobočka by rozvoj miestnych služieb Google výrazne urýchlila. Prvým dôvodom, prečo stále neexistuje, je samotné zameranie pobočiek firmy. Majú na starosti najmä reklamné systémy AdWords a AdSense. „Väčšina príjmov Google pochádza práve z reklamy. A český trh je väčší,“ sucho konštatuje Lukáš Morávek.

Druhý dôvod odkrýva Lukáš Morávek priznaním, že pre Google je český trh veľkou výzvou. „Google sa tomuto trhu viac venuje a kladie naň dôraz práve preto, že je veľmi vyspelý a je tam veľká konkurencia. Google chce ukázať ľudom, že mu na tomto trhu záleží a že je pre neho schopný urobiť niečo navyše. Podobne robí aj v Rusku alebo Číne.“ V Česku kraľuje medzi vyhľadávačmi Seznam.cz. Ten má oproti Google dvojnásobný podiel na trhu. Na Slovensku Google podobne veľká výzva chýba.

SkryťVypnúť reklamu

Tretí dôvod sa dozviete pri pohľade na Slovákov a Čechov z Google. Za bezstarostným hraním sa s vrtuľníkom a vychvaľovaním vlastného psíka, že „je najlepší Gugláč“, sa skrýva prís­ny výber. Google si predtým, než niekoho prijme, preveruje niekoľko mesiacov a na Slovensku sa mu zatiaľ dosť schopných ľudí nepodarilo nájsť – šéfa miestnej pobočky hľadala firma márne veľkú časť tohto roka.

Prijímací pohovor do Google mal deväť kôl

V decembri minulého roku Google ponúkol reklamnú službu AdSense umožňujúcu na webe zarábať aj malým stránkam aj pre slovenský trh. Hovorili sme s Marcelom Zavackým, ktorý bol za spustenie služby zodpovedný.

Ako ste sa dostali do Google?

„Na stránke firmy som zistil, že majú voľné pozície v dublinskej pobočke. Dovtedy som nevedel, že Google má aj európsku centrálu, stále som si firmu spájal s Kaliforniou. Pozrel som si požiadavky, poslal som životopis a o niekoľko dní sa začal celý proces prijímania.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako vyzeral?

„Pozostával z deviatich interview cez telefón a trval pol roka. Bola to previerka trpezlivosti a všetkého možného. Volali mi deviati rôzni ľudia, s ktorými som mal rozhovory na rôzne témy, od 30 do 90 minút. Boli to otázky aj o práci, ale najmä o tom, aký som tímový hráč a ako budem vychádzať s kolegami v práci. A nakoniec prišiel e–mail: OK, berieme vás, tu je naša ponuka.“

Mohli ste si vybrať, čo konkrétne chcete v Google robiť?

„Keď som tam prišiel, pozreli sa bližšie na moju kvalifikáciu. Ponúkli mi AdSense a povedali: „Pozri, tento produkt nie je pre češtinu a slovenčinu, ak chceš na tom participovať, je to pre teba šanca“. Povedal som si: „Wow, môžem byť pri niečom, čo sa spúšťa!“, a vzal som to. Teraz sme mali výročie – jeden rok, odkedy prišiel AdSense na Slovensko.“

SkryťVypnúť reklamu

VIDEO: Košičan Marcel Zavacký pôsobil počas rozhovoru uvoľnene. Hovoril nielen o začiatkoch v Google, ale aj o prekvapujúcej dôvere vedenia

Mali ste voľnú ruku v tom, kedy sa služba spustí?

„Ja som to celé testoval a išlo o to zhodnotiť, či je produkt pripravený na spustenie. Bol som až prekvapený, ako vedenie verilo v môj posudok. Povedali: „Marcel, povedz že je to okej, spustíme to, povieš že nie, poč­káme ešte pol roka.“

Keď ste prišli s AdSense v slovenčine a češtine, podobné riešenia už existovali, napríklad eTarget.

„My sme si povedali, že Slováci sú dosť vzdelaní v IT a vedia, o čom je internet a ako funguje, a prečo by sme im neponúkli takúto službu, keď už ju máme pre iné jazyky.“

Myslíte si, že je AdSense v súčasnosti na Slovensku úspešný?

SkryťVypnúť reklamu

„To je ťažké povedať. V každom prípade od ľudí, ktorí využívajú AdSense, dostávame pozitívne ohlasy. Vyjadrujú spokojnosť, lebo im umožnil „speňažiť“ stránku, na ktorú sa nehodili žiadne bannerové a podobné riešenia.“

Prišli ste na slovenský trh s tým, že porazíte podobné lokálne služby?

„Hlavným heslom Google je „Dont be evil!“, teda v preklade „Nebuď zlý, nebuď negatívny k ostatným!“ Podľa našich pravidiel je všetko o používateľoch, čiže my sme neprišli na slovenský a český trh niekoho porážať. Prišli sme poskytnúť užívateľom čo najlepšie riešenie. Je to aj naše poslanie: dodávať čo najviac dostupných informácii všade, kde je to možné. Zobrazovať reklamy AdSense na stránkach, ktoré čítate každý deň, je jeden z takýchto spôsobov.“

Autor: Praha

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu