Sega Rally - rýchlo, arkádovo a s blatom na kapote

Arkádové preteky akoby z našich monitorov vymizli a mohli by sme ich s pokojom zaradiť medzi vyhynutý druh, keby nebolo Segy. Pred rokom nás dostali arkádou Outrun: Coast 2 Coast a teraz medzi nás prichádza oživenie legendy Sega Rally.

Arkádové preteky akoby z našich monitorov vymizli a mohli by sme ich s pokojom zaradiť medzi vyhynutý druh, keby nebolo Segy. Pred rokom nás dostali arkádou Outrun: Coast 2 Coast a teraz medzi nás prichádza oživenie legendy Sega Rally. Akokoľvek sa môžete tešiť na rely, akokoľvek môžu obrázky pôsobiť vynikajúco, na žiadnu simuláciu sa tu nehrá. Arkáda so všetkým, čo k tomu patrí – ale to zistíte sami po niekoľkých sekundách jazdy, takže to Rally v názve hry je len dôvodom, prečo sa jazdí v tých a tých prostrediach. Ak vám pamäť dobre slúži a máte nahrané aj niečo pred prvým Half-Lifeom, určite si spomeniete na staré dobré časy automatových hier, keď dokonca aj pri PC konverziách svietil na obrazovke nápis Insert Coin. Úplne prvé Sega Rally prišlo na PC pred viac než 10 rokmi, v roku 1999 sme sa dočkali pokračovania a vždy išlo o to isté. Vizuálne nádherný zážitok so silne arkádovými prvkami na vymyslených tratiach so skutočnými vozidlami. Išlo len o zábavu, žiadne osamotené jazdenie v naháňačke za čo najlepším časom. Šestica aut bojuje o najlepšie umiestnenie, za ktoré získava body a za tie sa odomykajú nové autá, trate a iné bonusy. Takto v skratke by sa dalo popísať aj nové Sega Rally. Na nič sa nehrá, chce ponúknuť len zábavu, kde nemusíte nič nastavovať, stále sa strachovať o svoje vozidlo a dokonale poznať trať či dokonca brzdiť. Podľa nastavenia ovládania však brzda v hre prítomná je, no akosi ju využívať nikto nebude. A vadí to?

Ak si uvedomíte, že je pred vami obyčajná arkáda, kde všetko okolo vás sviští, autá lietajú na trati, vyberajú zákruty nereálnymi šmykmi, tlčiete sa o seba a nemáte kam vyraziť do okolia či nebodaj zničiť si vozidlo, ste za vodou. Potom si Sega Rally užijete. Vynecháme teraz jednotlivé módy (time trial, quick race), šampionát je vrcholom ľadovca, ktorému obetujete väčšinu času. Na začiatku toho nemáte veľa odomknutého, no to sa zmení. Celkový počet tratí sa vyšplhal nad dve desiatky, pričom ide vo svojej podstate o 5 prostredí (tropická džungľa, púšť, zimná krajina, africké prostredie a hory), ku každému sú priradené 3 trate a občas nás poteší zrkadlový obraz. Aby bolo všetko jasné, nečakajte ani šialene dlhé rýchlostné skúšky, jazdí sa na kolá, pričom jedno máte zvládnuté maximálne za minútku, dve. Zapamätať si prostredie a problematické úseky tak nie je vôbec náročné, dôležité je určiť si vlastný štýl, akým sa budete predierať dopredu. Vozidiel je v hre 34, nájdeme tu mnohé značky, ktoré nesmú chýbať v žiadnom rely, takže to vezmeme len v skratke: Mitshubishi Lancer Evo IX, Ford Focus, Peuegot 206, Škoda Fabia, Citroen Xsara, Subaru Impreza a neskôr si odomykáte ďalšie triedy, napríklad aj veteránov (Trieda B s Audi Quattro alebo Ford Escort Cosworth) či špeciály (Hummer či Mini Cooper). Ku každému nájdete neskôr aj rôzne textúry meniace výzor vozidla, hoci vlastnosti sa nemenia (niekedy ani medzi konkurujúcimi si značkami), aspoň nepozeráte stále na tú istú karosériu.

Inak je to staré dobré Sega Rally, pri ktorom ide len a len o rýchlosť, každá sekunda je dobrá, každú zákrutu musíte zvládnuť čo najlepšie a pri tlačení sa plechu na plech so súperom im nesmiete darovať ani milimeter miesto. Je to arkáda, až sa niekomu môžu vrátiť spomienky na starší Screamer. Skutočne sa od hry nedá čakať nič špeciálne sofistikované, noha na plyn a ide sa ďalej, stále za lepším časom a umiestnením. Arkáda ako má byť.

GRAFIKA 8 / 10
Po prvom pohľade vás Sega Rally ohúri. Spracovanie je skutočne nádherné, všetko akoby svieti a láka vás na obzeranie prostredia, ktoré je vyvedené v pestrých farbách. V tomto momente však zarazí trochu vyššia hardvérová náročnosť – minimálne konfigurácia je skutočne minimálna a budete pri nej zatínať zuby. Konzolová konverzia si jednoducho vyžiadala krutú daň. Ten obraz však stojí za to, či ide o prostredie alebo detailne vymodelované vozidlá, ktoré akoby vypadli reálnym predlohám z oka. Je síce pravdou, že na trati nič nezničíte, nevybočíte z tunelu s neviditeľnými stenami ani o centimeter z trate a vozidlo si nepoškodíte, no pozerať na to stojí za vyskúšanie. Aj keď ide o arkádu, nemožnosť nikam z rozbahnenej cesty uniknúť trochu zamrzí.

Hranice sú totiž možno až príliš striktne navrhnuté a často budete vyberať zákruty práve opieraním sa o neviditeľné steny. Keďže vás nič nepoškodí a len v zákrutách dáte (možno) nohu z plynu dole, je aj hrateľnosť zameraná týmto smerom. Rýchlosť, všetko sa okolo vás musí mihať a že sa nedá vyjsť na hríby, je zbytočné komentovať. Je to arkáda. Ale vizuálne nádherná. Navyše sa tvorcovia pohrali so samotnou vozovkou, ktorá sa dynamicky mení. V blate nájdete vyjazdené koľaje, od kolies vám odfrkáva blato, po prašnej ceste si to šiniete so špinavým vozidlom, ale po prejazde vodou sa vám všetok ten bordel zmyje. Dynamické trate navyše určujú vašu stratégiu pri jazde – prechodom v brázdach sa vaše vozidlo spomalí, takže je vhodné nájsť si kúsok, ktorý ešte žiadny jazdec nepoškvrnil svojimi kolesami. Či už ide o blato, piesok alebo sneh, vždy sa to výborne pozerá a rýchlosti to dodáva ten správne arkádový šmrnc, ktorý chýbal práve Outrunu. Dokonca by sa hodilo prirovnanie k MotorStormu z PS3, ale tu je všetko akosi farebnejšie a viditeľnejšie, Sega Rally je omnoho viac dirty ako posledný Colin McRae a proste si všetku tú nádheru užívate a pasiete sa na nej očami, až napokon kruté ohraničenie trate prestanete brať ako výrazný zápor, ale nutné zlo, na ktoré sa oplatí zabudnúť. Je to predsa arkáda.

INTERFACE 7 / 10
Omieľať stále dokola to budeme stále: je to arkáda. Akčná a rýchla. Ovládanie je opajcnuté z X360 verzie či už ide o systém menu a konzolovo pôsobí aj ovládanie. Dokonca aj zobrazenie ovládacích prvkov je znázornené na gamepad z tejto konzoly a treba priznať, že práve s vibrujúcim ovládačom si hru najlepšie užijete. Skúšali sme hrať aj na klávesnici a vo svojej podstate sa veľká chyba nájsť na tomto spôsobe zatáčania nedala (teda ak si zapamätáte, že toto je arkáda a autá zatáčajú nerealisticky, plávajú na trati a celý šampionát sa vlastne šmýkate), len to vibrovanie pri prejazde koľajami je za nezaplatenie. Výrazne dvíha atmosféru, vhodne pôsobí na rýchlu jazdu a je to zážitok. Vyjazdených stôp je mnoho, veď pretekáte celkovo šiesti a v poslednom kole to je riadna oranica. Vizuálna (auto sa prechodom cez jednotlivé stopy nádherne kýva) i ovládaním, keď každý prejazd koľajou cítite. Ak máte averziu voči konzolovým projektom s výraznou príchuťou arkády, istotne sa neubránite znechuteniu a na akčné ovládanie budete nadávať ako pri futbale Slovenska s Walesom, ale... ešte to nemáte vypálené na čele, takže: Sega Rally je arkáda.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10

Krátke trate, biedny fyzikálny model, nemožnosť poškodenia vozidla, úzky koridor, po ktorom môžete jazdiť, akčné ovládanie. No a grafika je fajn a keď chcete, aby vám vietor vial okolo hlavy, nechcete sa zaoberať žiadnym nastavovaním či dokonca používaním brzdy alebo sústrediť sa na moment, kedy musíte presne v tej a tej milisekunde zatočiť s odchýlkou jedného milimetra, máte to vyhrané. Tu sa láme chlieb, pretože tak rýchlu hru, navyše tak rýchlu rely arkádovú hru sme tu už dlho nemali. Možno vám to bude pripadať ako ohraná pesnička, ale keď si chcete len zajazdiť na niekoľko desiatok minút, jednoducho vypnúť a sústrediť sa len a len na stlačenie plynu na maximum, viete, čo by vás mohlo potešiť. Spojenie grafiky a hrateľnosti je v tomto prípade neuveriteľne markantné. Na každej trati nájdete hneď niekoľko povrchov, takže neustále síce uháňate vpred, ale vďaka tomu, že sa všetko okolo vás mení, sa cítite ako v zrýchlenom filme, je to jedno veľké „bžuuum“, blato strieka na obrazovku, v jednom kuse bojujete so súpermi o svoju pozíciu. Koncept hrania tak zostal totožný s predchodcami, ide o číru zábavu a užívanie si. Ťažko sa to popisuje, to musíte zažiť – ak nám neveríte, najlepšou ukážkou možností ako dokáže vo svojej podstate primitívna hra chytiť, je demo. Otázne však je, na ako dlho vám to vydrží. Pri Sega Rally určite nepresedíte dlhé hodiny, ale ako chvíľková zábava na odreagovanie je tento titul ako stvorený.

MULTIPLAYER 7 / 10
Split-screen by mal byť oneskorene prítomný s patchom, inak si zablatíte auto klasicky online so šiestimi rovnako naladenými súpermi. Gro multiplayeru je totožné so singlom, ale trošku sa akosi vytratilo jeho čaro a hoci si môžete nastaviť vlastné parametre šampionátu, podpora viacerých hráčov až tak rýchlej hre nesadne, pretože to jednoducho nie ja zábava na príliš dlho.

ZVUKY 7 / 10
Ono to zvučí akčne, motor neustále buráca, prostredie sa nenecháva zahanbiť a je to jedna veľká mela, ak do toho zapojíte päticu prítomných jazdcov. Zvukové efekty tak plnia svoju funkciu dokonale, avšak ide vo svojej podstate o monotónne audio.

HUDBA 6 / 10

Rýchla a energická muzika je to správne, čo k hre patrí. Neznie nijako prekvapivo, nezapamätáte si ju, nebude nijako prekážať ani rozptyľovať, ani kaziť arkádovú atmosféru. Je tu, ale je v pozadí, preto len tak málo bodov.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Jediné, čo by sa dalo ostatným jazdcom vytknúť, je jazdenie vo vopred navrhnute ideálnej stope, pričom na vás neberú žiadny ohľad. Isteže, vyzerá to umelo a vy tým pádom „beháte“ po trati ako splašený kôň, ale aspoň si súboje užijete a v arkáde to až tak veľmi nevadí. Nedá sa hovoriť o krátkosti hry, stále môžete zlepšovať svoje časy, odomykať to a tamto, len sa po naučení správnych momentov, kedy pustiť aspoň trochu plyn, stane hra monotónna. Vaša snaha dostať sa do čela je teda brzdená len vašim výkonom, pri ktorom nesmiete poľaviť a stále sa hnať vpred. Typická arkáda, v ktorej mnoho umelej inteligencie nie je, protivníci sa vás nesnažia vytlačiť z trate, nikto vám nebrnká na nervy tesnou jazdou za zadkom a čakaním na chybu. Sega Rally sa však na nič také nehrá, preto to nemusíte brať až tak tragicky ako to môže vyzerať. Hlavnou postavou ste tu vy a vy robíte výsledky, vy miešate poradím, veď ostatní medzi sebou vôbec nebojujú, sú to len prekážky vo vašej ceste. Príjemné je, že arkádové korene hra opustila aspoň v bodovaní: nemusíte byť vždy prví, odmena je za každé umiestnenie, ale čím vyššie sa umiestnite, tým viac si toho otvoríte.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,1 / 10
A sme na konci. Sega Rally by sa dalo popísať jedným, dvoma odsekmi, dokonca pri troche preháňania i jedným slovom: arkáda. Akceptujete to, viete do čoho ide. Ak nechcete nič prepracované, nechcete sa učiť postup, akým prekonať zložité pasáže, ale si len užívať rýchlosť, uháňať s blatom o preteky a poriadne si to užiť, je Sega Rally tým správnym vozidlom, do ktorého sa oplatí nasadnúť. Hra je u nás predávaná s českými titulkami, ale to je zbytočné. To najdôležitejšie sa odohráva na trati. Na nádhernej trati, kde stačí držať plyn a vysoké otáčky.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 028
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 232
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 999
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 507
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 494
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 387
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 386
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 164
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 947
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 911

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Neprehliadnite tiež

Narazili naň ešte špióni v 60. rokoch. Našli stratené mesto Alexandra Veľkého

Mesto sa nachádza na trase, ktorou Alexander pravdepodobne prenasledoval Dareia III.

OBJEKTÍV

Ako vyzerá zrodenie hviezd? Pozrite si jasle v Mliečnej ceste

Herschelov teleskop pomohol astronónom pri skúmaní vzniku hviezd nevídaným spôsobom.

Vedci vystresovali ryby. Dokázali, že majú osobnosť

Niektoré gupky znehybnia, iné sú odvážnejšie.

Po Únii začne tlačiť na technologické firmy aj USA

Vládam sa nepáči, že morálka na internete sa rozchádza s tou, ktorou sa riadime pri spoločenskom vystupovaní.