ROZHODUJÚCA VLASTNOSŤ, PODĽA KTOREJ TREBA VYBERAŤ NAVIGÁCIU, JE PRESNOSŤ MAPY

GPS do ruky nemusí v aute stačiť

Ďalším elektrospotrebičom, ktorý sa stáva v slovenských domácnostiach bežným, a bude hitom tohtoročných vianočných nákupov, je navigačný prístroj.

Navigácia s použitím technológie GPS prestala byť vecou špecialistov. Aj v jej prípade tým, čo rozhodlo o masovosti produktu, neboli úžitkové vlastnosti. Ich cena klesla na úroveň nedotovaných mobilov strednej triedy. Popularite pomohlo aj ich zaradenie do darčekových balíčkov napríklad mobilných operátorov.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Bez mapy ste stratení

Najdôležitejšou časťou GPS navigácie sú mapy, ktorých kvalita sa značne líši. Niektorí výrobcovia ponúkajú online prehliadanie mapových podkladov na ich stránkach, pri ostatných by sa o podrobnosti pokrytia treba presvedčiť v predajni. Zamerať sa treba hlavne na Slovensko a krajiny strednej a východnej Európy.

Netreba si robiť nádej, že nekvalitná mapa sa s aktualizá­ciou veľmi rýchlo zlepší. Nové prvky sú zapracovávané zvyčajne minimálne po roku. Zvýhodnené súpravy navigátorov s balíkom máp ušetria peniaze, no všímajte si aj dostupnosť a cenu aktualizácií.

Pri niektorých modeloch môžete počítať i s turistickými topografickými mapami, ktoré vám umožnia odhaľovať krásy prírody v teréne.

Súčasťou podkladov je aj databáza informácií o objektoch označovaných skratkou POI (body záujmu). Ide o informácie o umiestnení čerpacích staníc, ubytovacích a stravovacích zariadení či bankomatov, ktoré vám pomôžu zorientovať sa v neznámom prostredí.

Databázy je možné aktualizovať a na internete nájdete množstvo doplnkových dát tvorených používateľmi, ktoré prezradia i to, kde sú umiestnené radary pre meranie rýchlostí.

Plánovanie trasy

Od spracovania softvéru závisí aj komfort obsluhy. Ak si môžete trasy naplánovať priamo v počítači, vytvoriť si prednastavený zoznam destinácií a po jazde vygenerujete tabuľky s prehľadom jázd, získate lepšie možnosti pri vypracovaní knihy jázd. Čím viac vecí z počítača obslúžite, tým menej budete musieť prstami ťukať po displeji zariadenia. Je praktické, ak si cieľové a výjazdové destinácie môžete uložiť do pamäti. Prepojenie na aktualizácie z internetu by malo byť samozrejmé.

Prehliadnite si používateľské rozhranie navigátora a skúste si v predajni naplánovať trasu, vložiť do nej niekoľko prestupných bodov a preverte si funkciu zoomu. 2D a 3D pohľady na mapu sú dnes prehľadnejšie ako kedykoľvek v minulosti, zo zrozumiteľnosti strach mať nemusíte.

Komfort nadovšetko

Veľká uhlopriečka širokouhlého displeja a vysoký jas sú zárukou toho, že vás prístroj nebude pri jazde zdržiavať, ak budú svetelné podmienky nevhodné. Výrobcovia uvádzajú parametre čitateľnosti displeja na priamom slnku, nemali by ste ich prehliadať.

Hlasový výstup nahrádza pri jazde displej a zariadenie vás s dostatočným predstihom upozorní na križovatky, odbočenia či prekročenie rýchlosti. Lokalizácia by mala byť samozrejmosťou, linkový výstup je výhodou.

Navigačné zariadenia do automobilov sú okrem tlačidiel rýchlej voľby vybavené aj dotykovým displejom, ktorý pohotovo reaguje na vaše povely.

Čím je uhlopriečka displeja väčšia, tým menej presnosti ovládanie vyžaduje. S hrubými prstami na malom displeji zažijete viac problémov ako osohu. Tlačidlá s možnosťou programovania ovládanie zjednodušujú. Presvedčte sa, či k nim môžete priradiť najpoužívanejšie funkcie.

Pri havárii

Aj keď navigačné prístroje prispievajú k bezpečnosti jazdy a upozorňujú vás na rýchlostné limity, predsa len treba myslieť aj na prípadné kolízie.

Konzola na upevnenie zariadenia na palubnú dosku by mala byť robustná a nesmie pri náraze dopustiť, aby navigátor vykĺzol a spôsobil niekomu zranenie. Univerzálne držiaky vám bezpečnosť nezaručia, značkoví výrobcovia vás môžu o bezpečnosti uistiť certifikátmi.

Pozor, obchádzka!

Zariadenia vybavené takzvaným TMC modulom kombinujú navigáciu s informáciami z dopravného spravodajstva. Z RDS signálu FM vysielačov dekódujú informácie o dopravných zápchach, výlukách a obchádzkach.

Kým v zahraničí je táto služba štandardom, na Slovensku je prevádzka zatiaľ iba v plien­kach. Navigátor, ktorý je TMC prijímačom vybavený, si vyžaduje pripojenie externej antény na príjem FM signálu, niektoré modely je možné o túto funkciu dodatočne rozšíriť. Iba lepšie vybavené modely sú vybavené profilom pre nákladný automobil, kde treba pri výbere trasy prihliadnuť na jeho hmotnosť, rýchlostné možnosti a nadrozmerný formát.

Stačí navigácia v telefóne?

BRATISLAVA. GPS moduly sú dnes obsiahnuté v mobilných telefónoch či vreckových počítačoch PDA, dodávajú sa ako samostatné zariadenia s bluetooth­ rozhraním. Siahnuť možno aj po čistokrvnom navigátore určenom do automobilu alebo do terénu.

Výhodou mobilných telefónov a PDA je nízka cena, no treba pri nich počítať s obmedzeniami. Keďže nie sú pripravené na intenzívne teplotné výkyvy a navigačný softvér je závislý od operačného systému, drobným zlyhaniam sa nevyhnete.

Automobilový navigátor je zameraný na bezpečnosť pri jazde a komfort obsluhy, ručné zariadenia do terénu majú extrémnu výdrž batérií a odolávajú vode a nečistotám. Ak má byť navigačné zariadenie doplnkom na príležitostné použitie, PDA či mobil vybavený špeciálnym softvérom sú dobrou voľbou.

Komu ide najmä o navigáciu, ocení jednoúčelové zariadenia. Netreba sa nalákať na doplnkové funkcie, akými sú multimediálny prehrávač či prehliadač fotografií – tie vás do cieľa nedovedú. (mg)

domacnost.sme.sk

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 452
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 076
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 250
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 336
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 148
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 692
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 392
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 130
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 776
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 769

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Boli sme naivní, povedala NASA, keď videla prvé fotky podbruška Jupiteru

Nové fotografie pólov Jupitera od sondy Juno rozbili doterajšie teórie o fungovaní plynných obrov.

Bielenie Veľkej koralovej bariéry je ešte horšie, než sa čakalo

Koraly predstavujú živobytie nielen pre ľudí, ale aj pre milióny živočíchov.

Koniec latrín a chemických záchodov, nová toaleta odpad prefiltruje a spáli

Akademici sľubujú vyššiu hygienu pre chudobné kúty sveta.

Do mobilu pozeráme čoraz viac. V Brazílii aj päť hodín denne

Vybaviť hovor a prečítať správu - to je mobilná história, ktorá bola len skromným začiatkom dnešných dní.