
ako s mobilnými telefónmi.
Možno si nepamätáte prvé telefóny z počiatkov deväťdesiatych rokov. Stáli okolo päťdesiattisíc korún, čo vtedy bolo viac peňazí ako dnes. Vtedy ich jediný monopolný operátor zákazníkom ponúkal na splátky. Dnes desaťkrát menšie a desaťkrát výkonnejšie prístroje rozdáva za korunu. S jednou podmienkou. Že uzavriete zmluvu a budete využívať jeho služby. Má spočítané, že miniete toľko, aby sa mu oplatilo dať vám mobil zadarmo. No a predsa rovnaký model by mohol fungovať aj pri autách.
Cena priemerného ojazdeného auta je dnes údajne nižšia ako priemerná suma, ktorú majiteľ minie ročne za benzín. Tvrdí to biznismen Šai Agassi, ktorý pred pár týždňami ohlásil vznik novej firmy. Tá chce vytvoriť infraštruktúru dobíjajúcich staníc pre elektromobily. Zákazníkov chce podľa vzoru mobilných operátorov získavať tým, že im autá bude rozdávať alebo predávať s veľkou zľavou. Očakávania investorov sú veľké.
Prvé komerčne ponúkané vozidlá by sa mali objaviť na trhu už na budúci rok. Nepochybne nebudú dokonalé. Výrobcovia sa boja nízkeho záujmu zákazníkov. Ale pokiaľ budú zadarmo?