SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky
VIANOČNÉ DARČEKY PRE DETI SÚ STÁLE NÁROČNEJŠIE NA TECHNIKU AJ NA PEŇAŽENKU RODIČOV

Deti chcú pod stromček, čo vidia v kine

Nároky detí na darčeky, ktoré by chceli dostať pod stromček, sú stále väčšie. Predajcovia hovoria, že deti túžia najviac po technicky prepracovaných hračkách. Tie sú každý rok drahšie.

BRATISLAVA. Mali by to byť moderné technológie, hračky, ktoré vyzerajú ako zo sveta dospelých a sú kópiou skutočných vecí. Nech to syčí, buble a dobrá je aj kuchynka na hranie.

Tak vidia tohtoročnú vianočnú sezónu predajcovia hračiek. A čo tradičné slovenské drevené hrač­ky? Tie môžu byť nanajvýš doplnkom k technicky vyspelej hračke.

„Chcela by som pod stromček plyšového psa, keď ho stlačíš, tak vydáva zvuky a chodí,“ vysvetľuje dôrazne sedemročná Terezka. Šteniatko stojí 1100 korún, okrem toho by rada dostala aj nový mobil. „Ceny hračiek stúpajú,“ povedala hovorkyňa Aholdu Lenka Juríková a potvrdzujú to i ostatné väčšie reťazce.

Skryť Vypnúť reklamu

Vysvetľujú to práve zvyšujúcimi sa nárokmi zákazníkov. Multifunkčná stojí aj 1500 korún.

Technika víťazí

„Hračky dnes musia byť technicky na úrovni, nestačí, aby bábika len plakala,“ hovorí Eva Štrbová z Alltoys. Deti chcú, aby s nimi hračka komunikovala, aby sa do hry mohli zapojiť a na podnety bábik odpovedať. Majú tak partnera na komunikovanie.

Hoci je väčšina výrobkov z Číny, vďaka čipom hovoria bábiky aj po slovensky.

Psychologička Eva Jaššová v technických hračkách problém nevidí. Napríklad hovoriace bábiky rozvíjajú citový život a učia deti starať sa o niekoho. „Technické skladacie hračky nerozvíjajú fantáziu a tvorivosť,“ povedala Jaššová. Možnosti, ktoré ponúkajú na rozvoj tvorivého myslenia, sa nedajú porovnať ani s obyčajnou plastelínou.

Skryť Vypnúť reklamu

„Deti sú dnes určite náročnejšie na materiálne veci ako v minulosti,“ hovorí psychologička.

Rastúce nároky podľa nej súvisia aj s tým, že sa deti orientujú podľa tých najmajetnejších v školských kolektívoch. Skutočne dôležité by pri výbere hračky malo byť, aby rozvíjala tvorivosť a fantáziu detí.

Hrdinovia z kina

Želanie detí často ovplyvňujú hity v kinách a zvlášť chlapci inklinujú k hrdinom. Tento rok mali premiéru ďalší Piráti z Karibiku, Shrek, Spiderman. „Podľa reakcií zákazníkov v obchode sú pre chlapcov najlepším ťahákom postavičky z filmov,“ povedala hovorkyňa Tesca Oľga Hrnčiarová.

Tohtoročným hitom u chlapcov je preto Spidermanova pištoľ, ktorá obalí korisť hustou pavučinou, alebo Transformery. „Výhodou Transformera je, že si ho dieťa postaví samo a vďaka tomu sa má s čím hrať,“ hovorí Štrbová.

Skryť Vypnúť reklamu

Dievčatá chcú ako každý rok bábiku Barbie. „V móde sú najmä víly so svetielkujúcimi krídlami,“ povedala Štrbová.

Počítačové hry

Podľa kníhkupcov sa najlepšie predávajú knihy o nadprirodzených bytostiach a príbehy, ktoré majú fantasticko-dobrodružný dej.

„Harry Potter je istota, predáva sa vždy,“ povedala vedúca predajne Svet knihy Jana Vlašičová.

„Dnešní malí čitatelia sú ovplyvnení autorkou Pottera Joanne Rowlingovou,“ potvrdzuje aj Mária Štefková z vydavateľstva detskej literatúry Buvik. Vyžadujú si rýchly príbeh, akčnosť. Tomuto podľa nej módnemu spôsobu čítania sa deti naučili v televízii, klasická autorka Pippi dlhej Pančuchy Astrid Lindgrenová sa už môže zdať takýmto čitateľom príliš rozvláčna.

Deti predškolského veku lákajú knihy, ktoré vyžadujú aktivitu, môžu si precvičiť zručnosti, zaujmú ich omaľovánky alebo zábavné úlohy.

Skryť Vypnúť reklamu

Starší chcú elektroniku

„Deti s rodičmi utekajú často z kina k nám. Keď je nejaká novinka v kine, tak často vznikne a objaví sa na trhu aj hra,“ hovorí Michal Vranovský z predajne počítačových hier a kníh Brloh.

Okrem rozprávok sú hitom sci­fi a komiks. Hra na playsta­tion 2 - Ratchet & Clank je jedna z najpredávanejších. Vyšlo už päť častí a každá je veľmi úspešná. „Keď niekto nevie, čo chce, a chce niečo akčné, a nie drastické a dobrodružné, tak Ratchet je ten pravý.“

Podľa prieskumu spoločnosti GfK ľudia od 15 do 25 rokov by chceli na Vianoce dostať elektroniku. Najviac by si mladí želali pod stromčekom notebook, mobil, digitálny fotoaparát, mp3 prehrávač, ale aj LCD televízor a GPS navigátor.

Listy: päť až desať darčekov

Skryť Vypnúť reklamu

„Priemerne sa v listoch objavuje päť až desať darčekov,“ hovorí o listoch pre Ježiška, ktoré deti píšu, hovorkyňa Slovenskej pošty Andrea Pivarčiová. Takmer za desať rokov podľa nej nároky jednoznačne stúpajú. „A rovnako ide hore aj počet darčekov.“

Najviac píšu deti vo veku od šiestich do jedenástich rokov a v ich želaniach sa najčastejšie objavuje mobil, lyžiarsky výstroj, snow­board, počítačové hry, lego, macko Pú, autá na diaľkové ovládanie, hovoriace bábiky.

Deti často v želaniach uvedú aj konkrétny obchod či nákupné centrum, kde sa dajú kúpiť.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda parlamentu a predseda Sme rodina Boris Kollár.

Pandémia si vyžiadala 4 411 obetí.

8 h
DNES PÍŠE MATÚŠ RITOMSKÝ

Antigény sú v tom nevinne

Publicista Matúš Ritomský.

Antigénové testy sú užitočným nástrojom v boji s pandémiou.

1 h
GameStop.

Cielia na bezcenné firmy.

18 h
Pôvodné vizualizácie projektu Pharos Park.

Časť pozemkov je dlhodobo na predaj.

27. jan

Neprehliadnite tiež

Nielen o relativite času a priestoru, ale aj o filozofickej relativite všetkého diskutujú Jakub a Jaro

5 h

Ako sa stali čísla nástrojom na skúmanie prírody.

19 h

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 19 739
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 571
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 18 052
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 16 936
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 8 705
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 672
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat 7 443
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 406
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 307
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 6 870