SME

Deti chcú pod stromček, čo vidia v kine

Nároky detí na darčeky, ktoré by chceli dostať pod stromček, sú stále väčšie. Predajcovia hovoria, že deti túžia najviac po technicky prepracovaných hračkách. Tie sú každý rok drahšie.

BRATISLAVA. Mali by to byť moderné technológie, hračky, ktoré vyzerajú ako zo sveta dospelých a sú kópiou skutočných vecí. Nech to syčí, buble a dobrá je aj kuchynka na hranie.

Tak vidia tohtoročnú vianočnú sezónu predajcovia hračiek. A čo tradičné slovenské drevené hrač­ky? Tie môžu byť nanajvýš doplnkom k technicky vyspelej hračke.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Chcela by som pod stromček plyšového psa, keď ho stlačíš, tak vydáva zvuky a chodí,“ vysvetľuje dôrazne sedemročná Terezka. Šteniatko stojí 1100 korún, okrem toho by rada dostala aj nový mobil. „Ceny hračiek stúpajú,“ povedala hovorkyňa Aholdu Lenka Juríková a potvrdzujú to i ostatné väčšie reťazce.

SkryťVypnúť reklamu

Vysvetľujú to práve zvyšujúcimi sa nárokmi zákazníkov. Multifunkčná stojí aj 1500 korún.

Technika víťazí

„Hračky dnes musia byť technicky na úrovni, nestačí, aby bábika len plakala,“ hovorí Eva Štrbová z Alltoys. Deti chcú, aby s nimi hračka komunikovala, aby sa do hry mohli zapojiť a na podnety bábik odpovedať. Majú tak partnera na komunikovanie.

Hoci je väčšina výrobkov z Číny, vďaka čipom hovoria bábiky aj po slovensky.

Psychologička Eva Jaššová v technických hračkách problém nevidí. Napríklad hovoriace bábiky rozvíjajú citový život a učia deti starať sa o niekoho. „Technické skladacie hračky nerozvíjajú fantáziu a tvorivosť,“ povedala Jaššová. Možnosti, ktoré ponúkajú na rozvoj tvorivého myslenia, sa nedajú porovnať ani s obyčajnou plastelínou.

SkryťVypnúť reklamu

„Deti sú dnes určite náročnejšie na materiálne veci ako v minulosti,“ hovorí psychologička.

Rastúce nároky podľa nej súvisia aj s tým, že sa deti orientujú podľa tých najmajetnejších v školských kolektívoch. Skutočne dôležité by pri výbere hračky malo byť, aby rozvíjala tvorivosť a fantáziu detí.

Hrdinovia z kina

Želanie detí často ovplyvňujú hity v kinách a zvlášť chlapci inklinujú k hrdinom. Tento rok mali premiéru ďalší Piráti z Karibiku, Shrek, Spiderman. „Podľa reakcií zákazníkov v obchode sú pre chlapcov najlepším ťahákom postavičky z filmov,“ povedala hovorkyňa Tesca Oľga Hrnčiarová.

Tohtoročným hitom u chlapcov je preto Spidermanova pištoľ, ktorá obalí korisť hustou pavučinou, alebo Transformery. „Výhodou Transformera je, že si ho dieťa postaví samo a vďaka tomu sa má s čím hrať,“ hovorí Štrbová.

SkryťVypnúť reklamu

Dievčatá chcú ako každý rok bábiku Barbie. „V móde sú najmä víly so svetielkujúcimi krídlami,“ povedala Štrbová.

Počítačové hry

Podľa kníhkupcov sa najlepšie predávajú knihy o nadprirodzených bytostiach a príbehy, ktoré majú fantasticko-dobrodružný dej.

„Harry Potter je istota, predáva sa vždy,“ povedala vedúca predajne Svet knihy Jana Vlašičová.

„Dnešní malí čitatelia sú ovplyvnení autorkou Pottera Joanne Rowlingovou,“ potvrdzuje aj Mária Štefková z vydavateľstva detskej literatúry Buvik. Vyžadujú si rýchly príbeh, akčnosť. Tomuto podľa nej módnemu spôsobu čítania sa deti naučili v televízii, klasická autorka Pippi dlhej Pančuchy Astrid Lindgrenová sa už môže zdať takýmto čitateľom príliš rozvláčna.

Deti predškolského veku lákajú knihy, ktoré vyžadujú aktivitu, môžu si precvičiť zručnosti, zaujmú ich omaľovánky alebo zábavné úlohy.

SkryťVypnúť reklamu

Starší chcú elektroniku

„Deti s rodičmi utekajú často z kina k nám. Keď je nejaká novinka v kine, tak často vznikne a objaví sa na trhu aj hra,“ hovorí Michal Vranovský z predajne počítačových hier a kníh Brloh.

Okrem rozprávok sú hitom sci­fi a komiks. Hra na playsta­tion 2 - Ratchet & Clank je jedna z najpredávanejších. Vyšlo už päť častí a každá je veľmi úspešná. „Keď niekto nevie, čo chce, a chce niečo akčné, a nie drastické a dobrodružné, tak Ratchet je ten pravý.“

Podľa prieskumu spoločnosti GfK ľudia od 15 do 25 rokov by chceli na Vianoce dostať elektroniku. Najviac by si mladí želali pod stromčekom notebook, mobil, digitálny fotoaparát, mp3 prehrávač, ale aj LCD televízor a GPS navigátor.

Listy: päť až desať darčekov

SkryťVypnúť reklamu

„Priemerne sa v listoch objavuje päť až desať darčekov,“ hovorí o listoch pre Ježiška, ktoré deti píšu, hovorkyňa Slovenskej pošty Andrea Pivarčiová. Takmer za desať rokov podľa nej nároky jednoznačne stúpajú. „A rovnako ide hore aj počet darčekov.“

Najviac píšu deti vo veku od šiestich do jedenástich rokov a v ich želaniach sa najčastejšie objavuje mobil, lyžiarsky výstroj, snow­board, počítačové hry, lego, macko Pú, autá na diaľkové ovládanie, hovoriace bábiky.

Deti často v želaniach uvedú aj konkrétny obchod či nákupné centrum, kde sa dajú kúpiť.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Planéta zažíva už štvrtý globálny prípad bielenia koralov.


a 1 ďalší
Satelity vyniesla do vesmíru raketa Atlas V prevádzkovaná spoločnosťou United Launch Alliance.

Poskytovať budú širokopásmové internetové pripojenie s nízkou latenciou.


TASR 2
ISS.

Projekt s názvom Space Volcanic Algae povedie poľský astronaut Európskej vesmírnej agentúry.


TASR
Umelecká predstava exoplanéty K2-18b.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


23

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 401
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 006
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 303
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 089
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 681
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 659
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 633
SkryťZatvoriť reklamu