Konateľom spoločnosti, ktorá stojí za obedovat.sk, je 28-ročný Peter Paška. Keď ho pozvete na obed, porozpráva vám príbeh stránky. Nemá rád kameru, lebo vraj hovorí priveľa a niekedy aj veci, ktoré by na kameru hovoriť nemal. Často využíval frázu „off record“.
„Obedovat.sk vznikol z potreby. Takáto služba na webe chýbala,“ hovorí Paška.
Kedysi pracoval ako asistent daňového poradcu v centre Bratislavy. „S kolegami sme v čase obeda vždy blúdili po meste a hľadali menu, ktoré by vyhovovalo každému. Napadlo nám, že menu dáme na web, aby sme hľadanie uľahčili.“
Web spustili v roku 2004. Na začiatku mali na stránke len menu z približne 40 reštauračných zariadení, prevažne z bratislavského Starého Mesta. Cez kamarátov a cez známych e-mailom rozšírili, že takáto stránka vzniká a hneď v prvý deň mali 5 tisíc návštevníkov.
VIDEO: Kam ísť na obed s obedovať.sk
KAMERA: Lukáš Kodoň a Miro Šifra
Na otázku, či má toľko známych, sa Paška len pousmeje. „Prvý týždeň návštevnosť prudko poklesla. Na vyššie čísla sme sa potom postupne dostali len tvrdou prácou.“ Začiatky si Paška predstavoval inak. „Myslel som si, že majitelia reštaurácií sa budú chcieť hneď zaregistrovať, ale mali sme problém ich vôbec zastihnúť a vysvetliť im, o čo ide.“ Po roku sa to však zlomilo. Odvtedy reštaurácie netreba obehávať, hlásia sa samy.
Dnes si mesačne stránku pozrie skoro štvrť milióna ľudí. Tí si môžu na webe vybrať menu z približne poldruhatisíca reštaurácií.
Oproti začiatkom sa obedovat.sk rozšírilo aj do regiónov a nepokrýva len Bratislavu. Zoznam reštauračných zariadení rastie najmä vo veľkých mestách, kde má obedovat.sk svojich spolupracovníkov. Pre web v súčasnosti pracuje 20 ľudí, väčšina externe.
Zmenil sa aj obsah stránky a už neponúka len denné menu. „Množstvo ľudí vyhľadáva na stránke reštaurácie na firemné večierky, oslavy alebo rodinné stretnutia,“ hovorí autor. Pribudli fotky a zlepšila sa organizácia informácií. Zoznam sa rozšíril aj o ďalšie zariadenia ako čajovne, kaviarne a bary.
Podľa Pašku je portál dnes natoľko silný, že v čase obeda dokáže výrazne hýbať s návštevnosťou reštaurácie.
Spomína príklad majiteľa, ktorý zabudol poslať menu. „Zistil, že mu prišla len polovica zákazníkov.“ Večer volal, či by nemohol poslať aspoň menu na zvyšok týždňa. Paška tvrdí, že obedovat.sk dokáže zvýšiť návštevnosť podniku o 30 až 50 percent.
Napriek tomu, že je stránka úspešná, z Paškových slov cítiť, že úspech na slovenskom webe automaticky neznamená vysoké príjmy a pohodlný život. „Máme čo robiť, aby sme udržali chod stránky.“
Obedovat.sk je ešte stále riadené zo súkromného bytu, kanceláriu si nemôžu dovoliť. Paška si však myslí, že web má jednu výhodu – dobrý nápad sa na ňom dokáže presadiť ľahšie než v reálnom svete.
Tváre slovenského internetu
V novej rubrike každý týždeň prinášame príbeh jedného webu. Dnes predstavujeme autora stránky obedovat.sk. O týždeň vám prinesieme rozhovor s autorom servera imhd.sk.
Autor: Miroslav Šifra