Vaše auto bude raz jazdiť samo

Prestanú nás raz naše autá potrebovať? V súťaži Urban Challenge amerického ministerstva obrany sa prvýkrát automobily bez vodičov pokúšali zdolať nástrahy mestskej premávky.

Autá, ktoré jazdia bez vodiča, zatiaľ ešte na prvý pohľad nevyzerajú súce na zaradenie do bežného predaja.(Zdroj: DARPA.MIL)

Robotické automobily bez ľudskej posádky súťažili tento rok v novembri už tretíkrát. Namiesto známej prekážkovej dráhy v púšti, ktorú museli zdolať minulé ročníky, si však tento rok prvýkrát vyskúšali simulovanú premávku v uliciach mesta.

Na 88-kilometrovej trase riešili bez pomoci človeka parkovanie, prejazd úzkymi uličkami, križovatkami s obojsmernou premávkou, odbočovanie cez rušný jazdný pruh a množstvo ďalších nástrah. Aj keď si na túto úlohu trúfalo až 89 tímov, do cieľa sa dostalo iba šesť. V roku 2004 sa však k cieľu nepriblížilo ani jedno vozidlo a pred dvoma rokmi uspeli štyri tímy.

Autá vidia a rozmýšľajú
Počítače umiestnené v robotických autách musia vyhodnocovať tisícky rôznych faktorov. Aj preto je ich rýchlosť zatiaľ nízka – v špičke neprekročila hranicu 48 kilometrov za hodinu a priemerná rýchlosť bola iba polovičná.

Stereovízne kamery a radary v robotickom aute digitalizujú okolité prostredie tak, aby softvér vedel odhadnúť, akú situá­ciu bude musieť riešiť v najbližších desiatkach sekúnd.

Všetko sa točí okolo lidaru. Ide o laserový skener, ktorý v reálnom čase vytvára trojrozmerný model bezprostredného okolia automobilu prostredníctvom 64 laserových lúčov rotujúcich rýchlosťou desať otáčok za sekundu. Tie „ohmatávajú“ bezprostredné okolie, aby odlíšili pohybujúci sa automobil od pevnej prekážky, či oblak prachu od budovy. Získané informácie spracujú výkonné počítače, aby následne ovládali prevodovku, brzdy a riadenie.

Úspech i napriek nehodám
Už pri prvých rozjazdoch sa objavili komplikácie a niektoré automobily nezvládali obchádzanie prekážok a ohrozovali iné automobily na ceste.

Pri prvej úlohe sa jeden z autonómnych automobilov zrazil s vozidlom s ľudskou posádkou. Iný naopak nepredvídateľne zmenil smer jazdy o 180 stupňov a zacielil k sprievodnému automobilu, v ktorom sedel šéf organizátorov. Do semifinále sa bez vážnejších komplikácii prepracovalo iba 11 tímov.

Súťaž vyhral tím z univerzity Carnegie Mellon s vozidlom Boss, na ďalších priečkach sa umiestnila Stanfordská univerzita a tím Virginia Tech. Zaujímavosťou je, že všetkých šesť úspešných vozidiel postavili univerzity. Súkromné firmy neuspeli.

Autá bez šoféra v roku 2015
Organizátori za projektom vidia oveľa viac než tanky bez ľudí. Technológie použité v projekte môžu už v najbližších rokoch zvýšiť bezpečnosť na cestách a ponúknuť novú úroveň komfortu. Larry Burns, viceprezident automobilky General Motors, si myslí, že do roku 2015 by sa prvé autonómne automobily mohli objaviť v mestách i na diaľni­ciach.

„Nasadnete do auta a necháte sa odviesť tam, kam potrebujete. Keď sa budete chcieť vrátiť, zapískate na svoje auto, ako by ste to urobili, keby ste mali koňa a auto k vám príde z parkoviska, “ povedal Burns pre CNN. „Technológia vyvinutá pre robotické autá môže zachrániť životy, znížiť mestskú premávku a ušetriť energiu,“ dodal Burns.

Pre tanky bez vojakov
Za projektom Urban Challenge stojí americké ministerstvo obrany. Do roku 2015 musí na príkaz kongresu prezbrojiť vojenský vozidlový park tak, aby tretina automobilov plnila taktické úlohy samostatne, bez vodiča.

Armáda preto so štedrými dotáciami vyzvala univerzity a súkromné firmy, aby pomohli s vývojom technológií. Tímy mali možnosť získať milión dolárov na vývoj autonómneho automobilu, pre trojicu víťazov vyčlenili 3,5 milióna. Podmienkou je odovzdať kompletné know-how organizátorom.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Spoločnosti si je schopná zvoliť kohokoľvek.

Neprehliadnite tiež

Nudné úlohy zvládnu deti lepšie, ak sa prezlečú za Batmana, naznačuje štúdia

Deti, ktoré sa dokážu odosobniť, sa dokázali viac sústrediť aj na nezaujímavé úlohy.

V stredu pozorujte Geminidy, meteorický roj dosiahne maximum

Spolu s Geminidami bude možné na oblohe vidieť aj asteroid Phaeton.

OBJEKTÍV

Nakrútil na smrť vyhladovaného medveďa. Ukazuje budúcnosť druhu

Nedostatok morských ľadovcov spôsobuje problémy medveďom pri hľadaní potravy.

Ako vyhľadávať spoje MHD v Bratislave cez Google Mapy

Používatelia si môžu vyhľadať spoje podľa viacerých parametrov.

Vedci narazili na prvé genetické dôkazy homosexuality u mužov

Vedci upozorňujú, že pri homosexualite zohráva úlohu viacero faktorov.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 9 568
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 809
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 667
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 649
  5. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 249
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 218
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 842
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 532
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 508
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 335