
Zvýšenému predaju prospievajú klesajúce ceny komponentov, aplikácie ako video hry, sťahovanie hudby cez internet, rastúci záujem o prenosné počítače a úspech operačného systému Windows Vista u užívateľov.
Týmto trendom vďačia za svoj stúpajúci odbyt americké spoločnosti ako Hewlett-Packard, Dell, Apple a Acer. Slabý dolár im uľahčuje počítačový export do Európy.
Generálny riaditeľ firmy Ingram Micro – najväčšieho distribútora PC a počítačových produktov na svete – Gregory Spierkel hovorí: „Pod stromčekmi bude veľa laptopov, predávajú sa ako horúce žemle. Do konca roku to už tak zostane.“
Podľa prieskumu asociácie Consumer Electronics je najnovší zoznam top ľudských prianí takýto: počítač, mier, šťastie, veľkoplošná televízia, šaty a peniaze (v tomto poradí).
Medzi najväčších kupcov patria zákazníci z rozvojových krajín, ktorých rastúce príjmy im umožňujú prvýkrát nakúpiť drahší tovar. Firma IDC, ktorá sa zaoberá výskumom trhu, predpovedá až vyše 12,5-percentný celosvetový medziročný nárast v dodávkach osobných počítačov; vlani nebol ani 10 %. V treťom kvartáli tohto roku bol tento rast dokonca 15,5 %. Aj v Spojených štátoch je dôvera zákazníkov v ekonomiku vysoká – napriek výkyvom v cenách hypoték a neistote, sprevádzajúcej úrokové sadzby.
Oživenie na počítačovom trhu prichádza po jeho niekoľkoročnom relatívnom útlme; v nedávnej minulosti boli na prvých miestach zoznamu vianočných prianí digitálne prehrávače, mobily a elektronické hračky ako GPS.
Počítače už dnes nie sú iba spoľahlivými textovými procesormi, doručovateľmi elektronickej pošty a vykonávateľmi inej elementárnej počítačovej činnosti. Stali sa stredom, okolo ktorého sa točí celý život domácnosti. Môže za to najmä rýchlejší internet, ktorému vďačíme za kvalitný obraz na monitoroch.
Roger Kay, ktorý stojí na čele ďalšej firmy, zaoberajúcej sa výskumom trhu, Endpoint Technologies Associates, hovorí: „Predaj sa rozbehol a všetci sme boli prekvapení; veď sme si mysleli, že toho už ľudia majú dosť - ale nemajú... Vždy budú potrebné veľké obrazovky, najmä pre zábavu. Digitalizácia preto prekvitá. Koniec koncov audio a video možno optimálne zlinkovať práve pomocou počítača.“
Najúspešnejším predávajúcim na globálnom trhu je kalifornský Hewlett-Packard pred texaskou firmou Dell; nasledujú čínska Lenovo Group, taiwanský Acer a japonská Toshiba.
Apple, so sídlom v Kalifornii, si drží tretie miesto medzi americkými výrobcami; predaj Macintoshov stúpol za rok o približne 16 %, mnohé z nich kúpili školy. Firma ťaží aj z imidžu novátora – po tom, ako uviedla na trh prehrávač iPod a mobilný telefón iPhone, ktorý je v predaji od júna. Apple prišiel ako jeden z prvých s koncepciou domáceho počítača – spájajúceho PC, prehrávače a iný hardvér so softvérom a online službami.
„Sme veľkými optimistami,“ hovorí analytička IDC Loren Loverde. „Pred sviatkami sa budú počítače vo veľkom predávať - bez ohľadu na možné prasknutie bubliny s cenami nehnuteľností, na nie najlepšiu náladu v spoločnosti a na vysoké ceny ropy.“