BRATISLAVA. Pred štartom vianočných akcií sa medzi mobilnými operátormi zostril spor o prenositeľnosť čísla. Zodpovednosť, prečo systém nefunguje, zvaľujú operátori jeden na druhého.
Zákazníci spoločností T–Mobile a Orange a Telefónicy O2 si môžu pri zmene operátora vziať so sebou aj svoje telefónne čísla vrátane predvoľby. Ale len medzi T–Mobilom a Orangeom táto služba funguje elektronicky. Nový operátor Telefónica O2 ju musí vykonávať manuálne, čo ju na trhu pri získavaní zákazníkov znevýhodňuje.
Navyše, počet ľudí, ktorí na Slovensku majú mobilný telefón, je už taký vysoký, že jeden operátor môže získať ekonomicky zaujímavý počet zákazníkov len na úkor konkurencie.
Za zdraženie môže ten druhý
Na konci roku 2005 začali dvaja vtedajší operátori T–Mobile a Orange rokovať o technickom riešení prenosu čísla. Nútil ich do toho zákon. Bolo to v čase, keď už vedeli, že tretí konkurent bude na Slovensku pôsobiť.
T-Mobile odmietol tvrdenie, že by vtedy neuvažovali o príchode nového operátora do systému. „Technické riešenie bolo od počiatku navrhnuté tak, aby bolo použiteľné aj pre ďalších operátorov,“ povedal hovorca T-Mobile Andrej Gargulák.
Hovorca Orangeu Peter Tóth povedal, že so vstupom nových operátorov „sa počítalo ako s neistou, ale možnou budúcou udalosťou“.
Prečo však prenositeľnosť čísla elektronicky dodnes neexistuje medzi všetkými operátormi? Technické riešenie zabezpečuje pre Orange a TMobile firma Nokia Siemens Networks. Medzi týmito dvoma mobilnými operátormi si klient číslo elektronicky preniesť môže. S prepojením na Telefónicu O2 je však problém.
Súčasné zdržanie je podľa T–Mobilu spôsobené aj tým, že prenos čísla sa musí dostatočne otestovať a až potom spustiť ostrú prevádzku, povedal Gargulák.
Nokia Siemens Networks príčinu vidí v tom, že „O2 zatiaľ ku kontraktu nepristúpila“. Povedal to zástupca firmy Jozef Pavlík. Telefónica O2 však tvrdí opak. „Po technickej stránke je O2 pripravená spustiť penositeľnosť už od júla 2007,“ reagoval hovorca spoločnosti René Parák. Podľa neho O2 teraz čaká na potvrdenie ostatných operátorov, či sú pripravení na spustenie služby. T-Mobile aj Orange odmietli podozrenie, že sa spolu a Nokiou Siemens Networks dohodli, že budú čo najdlhšie blokovať O2 pri elekronickom prenose čísel.
Termín: začiatok budúceho roka
Spoločné rokovania medzi troma operátormi zatiaľ prebiehajú. Podľa Garguláka z T-Mobilu problém bude vyriešený „čo najskôr“.
Telefónica O2 odhaduje, že sa tak stane až po vianočných akciách v prvých dvoch mesiacoch budúceho roka.
Tento termín sa však nepáči Telekomunikačnému úradu. „Pre nás je neprijateľný,“ povedal jeho hovorca Vavro. Podľa neho mobilní operátori túto službu už mali poskytovať, a to od vstupu do Európskej únie. Vavro však upozornil, že úrad doteraz nedostal nijaký podnet od zákazníka aj s dôkazom, že mu operátor odmietol preniesť číslo ku konkurencii.
Ak by úrad takýto podnet mal a následne kontrolou zistil, že operátor si nesplnil zákonom stanovenú povinnosť, môže mu uložiť pokutu do výšky troch miliónov.
Žiadna dohoda nie je
V Orangei zaplatí klient za prenos čísla ku konkurencii 1190 a v T-Mobile 595 korún aj s DPH. O2 poplatok za prechod vo svojom cenníku uvedený nemá.
Vavro povedal, že k otázke regulácie prestupných poplatkov sa úrad zatiaľ nemôže vyjadriť, lebo sa otázkou zaoberá. „Dostali sme podnet, prebieha konanie a my nemôže prejudikovať jeho výsledok,“ povedal.
V budúcnosti je teda možné, že úrad určí maximálnu výšku poplatku, ktorý môžu operátori za odchod svojho klienta pýtať. Tým by sa mala posilniť konkurencia na trhu. Mobilní operátori by tak nemali vysokými cenami za prenos čísla odrádzať zákazníkov, aby prešli ku konkurencii.