Majú koraly oči? Áno, pred sexom vidia spln

Vedci rozlúštili štvrťstoročné tajomstvo rozmnožovania koralov.

Veľká koralová bariéra pri pobreží Austrálie je dlhá takmer dvetisíc kilometrov.(Zdroj: JPL/NASA, NOAA)

Tieto živočíchy uvoľňujú spermie a vajíčka do vody raz za rok v cykloch, ktoré zjavne súvisia s fázami Mesiaca. Ako sa ukázalo, dokážu vnímať jeho svetlo v splne, ktoré ich stimuluje na najväčší rozmnožovací rituál na planéte.

Koraly sú nazývané pre svoje krásne farby aj živočíšne kvety. V symbióze s riasami a inými organizmami vytvárajú najväčšie a najpestrejšie pobrežné ekosystémy na Zemi. Po stáročia si vedci mysleli, že sú to iba primitívne stvorenia bez mozgu a očí, ktoré nevedia nič o mesačnom svite, o prílive či odlive, ani o iných tajomstvách prírody. V roku 1981 však odhalili čudesný rituál ich rozmnožovania. Raz do roka uvoľnia koraly počas niekoľkých dní do teplých oceánskych vôd miliardy vajíčok a spermií, ktoré k sebe hľadajú cestu. Krúžiace vajíčka a spermie sa spoja a odplávajú, pričom sformujú embryá, ktoré sa potopia na dno oceánu. Vo vhodných podmienkach tam vytvoria nové kolónie. Rozmermi a presným načasovaním je to najväčšia a možno aj najzaujímavejšia udalosť tohto druhu na svete.

Reagujú ako ľudia

Mesačné fázy kontrolujú príliv a odliv. To je pre koraly veľmi dôležité, pretože môžu žiť iba v plytkých vodách. Mesiac teda nevyhnutne musí nejako nastavovať biologické hodiny, zlaďujúce rozmnožovanie stoviek druhov koralov. Až doteraz však nebolo jasné, ako by mohli vnímať svit Mesiaca. Majú azda tieto "primitívne" mäsožravé živočíchy, ktoré patria k najstarším na Zemi, oči?

Rozšifrovanie fúzatej záhady oznámilo sedem vedcov z Austrálie, Izraela a USA v týždenníku Science. Skúmali rituál, prebiehajúci pod vplyvom Mesiaca na Veľkej koralovej bariére pri pobreží Austrálie, najväčšom súvislom systéme koralov na svete. Zistili, že koraly majú jednoduché fotoreceptory, ktoré možno so štipkou fantázie pokojne prirovnať k očiam, alebo minimálne k ich evolučným predchodcom. Experimenty ukázali, že chemikálie, citlivé na svetlo, sú ukryté vo vrchných vrstvách koralov a reagujú na mesačný svit rovnako ako zamilovaní ľudia.

Fotoreceptory v koraloch objavil Oren Levy, mladý izraelský vedec, ktorý sa dostal v roku 2004 do laboratória Oven Hoegha-Guldberga na austrálskej Queenslandskej univerzite. Levyho fascinovali fotoreceptory zvané kryptochromy už dlho. Pôvodne ich našli v rastlinách, potom ich vedci vystopovali v hmyze, rybách a cicavcoch vrátane človeka. Levy veril, že ich môžu mať aj koraly.

Evolučné hry na modrých púšťach

Jedným z kľúčov k tajomstvu kryptochromu je, že reaguje na modré svetlo. Táto svetelná frekvencia dobre preniká morskou vodou, preto majú oblasti koralových útesov prezývku Modré púšte. Spolu s kolegom Levy študoval druh koralu, ktorý dokáže vyrásť 30 cm do šírky a obsahuje tisícky polypov, tvoriacich dospelé spoločenstvo koralov. Vo vonkajších vrstvách koralov našli dva druhy kryptochromu, z ktorých jeden rozlišoval jasné a tmavé fázy Mesiaca (pre odborníkov - tieto dva druhy kryptochromu vyrábajú dva gény - cr1 a cr2).

Objav Levyho a jeho kolegov objasňuje nielen skryté aspekty rozmnožovania koralov, ale môže byť aj zaujímavým príspevkom k odhaleniu doteraz skrytých ciest evolúcie. Vznik oka k evolučným záhadám nepochybne patrí, preto bol v minulosti jedným z argumentov kreacionistov, ktorým chceli podporiť nevyhnutnosť zásahu "inteligentného konštruktéra".

Podľa vedcov sa však receptory reagujúce na svetlo mohli zrodiť vo vývoji živočíchov prekvapujúco skoro. "Náš objav," napísali vedci v Science, "predpokladá, že základné mechanizmy umožňujúce vnímať svetlo sa zrodili spolu s mnohobunkovými živočíchmi." Skameneliny prvých mnohobunkových živočíchov sa našli v horninách austrálskej Ediacary, starých 600 až 700 miliónov rokov.

Podľa Hoegha-Guldberga existujú aj dôkazy, že rozmnožovanie koralov podľa fáz Mesiaca prebiehalo ešte skôr, ako sa začala planéta zohrievať. Koncom prekambria, približne pred 850-600 miliónmi rokov totiž prišla séria obrovských zaľadnení, ktoré pokrývali takmer celú Zem. Potom však nastal doteraz neobjasnený rýchly vývoj života, nazývaný kambrická explózia.

Boli pri vzniku života?

Koraly žijú na Zemi viac ako pol miliardy rokov. Mohli teda byť pri postupnom vzniku komplexného života v dlhej fáze prekambria. Vtedy bola ochranná ozónová vrstva slabá a na Zem prenikalo množstvo smrteľného ultrafialového žiarenia. Jediným úkrytom pre život bol oceán. V jeho hlbokých vodách zrejme kryptochrom signalizoval organizmu, kedy sa má skryť pred ostrým Slnkom, a kedy je bezpečné vrátiť sa na povrch za potravou. Molekula kryptochromu sa časom zmenila a nadobudla odlišné funkcie. Stále však zohráva úlohu regulátorov vnútorných biologických hodín.

"Tento objav však neznamená koniec, ale začiatok celého príbehu," povedal Levy pre New York Times. "Bude trvať minimálne päť rokov, kým odhalíme celé tajomstvo svetelných senzorov."

Dozvedieť sa o živote koralov viac je nevyhnutné, ak chceme zachovať aspoň časť ich krásy pre budúce generácie. Úbytok koralových útesov je totiž oveľa rýchlejší ako vedci doteraz predpokladali. Za uplynulých 40 rokov zmizlo takmer tisíc štvorcových kilometrov koralových útesov, a tento vývoj je rovnako rýchly v oblasti Veľkej koralovej bariéry alebo v prakticky nechránených morských rezerváciách na Filipínach. Pri talianskom, španielskom a francúzskom pobreží Stredozemného mora je kriticky ohrozených vyše 200 druhov koralov. A takto by sme mohli pokračovať. Pod vymieranie koralov sa podpisuje rastúca priemerná teplota oceánov a ich stúpajúce znečistenie, ale aj masová "ekoturistika".

Robert Roth: Označili ma za potetovaného feťáka. Ako to mám vysvetliť dcére?

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

Rodičia zlyhávajú a vinia dieťa. Film Nina je drsnejší ako horor

Nový slovenský film sa nechce páčiť.

Microsoft rozseká Windows 10 Mobile, chystá modulárnu Andromedu

Nová stratégia zníži náklady na vývoj i podporu. Microsoft chce byť dostupnejší pre výrobcov.

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

Klimatológovia: Hurikány spôsobili tento rok najdrahšie škody v histórii

Čo hovoria odborníci na tohtoročnú rekordnú sezónu hurikánov.

Google začal linkovať adresy a telefónne čísla

Ak často prepisujete v mobile kontaktné údaje, už to nebudete musieť opakovať.

2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy