SME

Internet - kratšia cesta do banky

Záujem klientov o využívanie elektronického bankovníctva z roka na rok rastie. Banky evidujú dvojciferné medziročné nárasty. Hlavným dôvodom pre klienta je vyšší komfort pri komunikácii s bankou, široká škála ponúkaných produktov a služieb a najmä nižšie

poplatky. Klient nemusí chodiť na pobočku, väčšinu transakcií vybaví cez počítač alebo telefonicky. Navyše, transakcie realizované elektronicky sú podstatne lacnejšie ako transakcie na pobočke. Niektoré elektronické platby banky dokonca nespoplatňujú vôbec. Využívanie internetu a mobilnej komunikácie sa stáva nielen samozrejmou, ale najmä nevyhnutnou súčasťou dnešnej uponáhľanej doby. Banky si to uvedomujú, a preto služby elektronického bankovníctva technicky vylepšujú a aj rozširujú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

VÚB banka

SkryťVypnúť reklamu

V používaní internetu zaznamenáva banka dvojciferný percentuálny medziročný nárast v objeme a počte uskutočnených transakcií. "Tento aj budúce roky predpokladáme potvrdenie trendu nárastu používania internetbankingu spolu so zvyšujúcim sa používaním internetu na Slovensku. Do budúcnosti očakávame väčšie využívanie bankovníctva cez mobilný telefón a internet," uvádza hovorkyňa banky Alena Walterová.

Od roku 2005 vzrástol počet klientov, ktorí majú aktivovanú niektorú zo služieb elektronického bankovníctva (internetbanking, biznisbanking, mobilbanking, telefonická služba Kontakt), o takmer 21 percent. Dnes tak elektronické bankovníctvo používa takmer 590 tisíc klientov banky. Mesačný počet platieb zadaných elektronicky však za rovnaké obdobie vzrástol až o 160 percent na viac ako 1,8 milióna platieb mesačne. Zvyšuje sa aj podiel elektronických platieb na celkových platbách - zatiaľ čo v roku 2005 predstavovali 67 percent z celkového počtu platieb, dnes je to už 76 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Od júla 2007 rozšírila VÚB banka históriu transakcií v internetbankingu z pôvodných troch na 24 mesiacov. Klient tak má prístup k informáciám o pohyboch na všetkých svojich účtoch, ako aj o platbách jednotlivými platobnými kartami zrealizovanými až dva roky dozadu.

Po tom, čo vlani banka zaviedla SMS autorizáciu, teraz prináša do elektronického bankovníctva ďalší bezpečnostný prvok - GRID kartu. Tá nahrádza doteraz používané odpovede na tzv. záložné (kontrolné) otázky. GRID karta je plastová karta, ktorá obsahuje číselné kódy. Nimi klient potvrdzuje jednotlivé transakcie.

Slovenská sporiteľňa

Klienti SLSP vykonali v prvom polroku 2007 dvakrát viac transakcií elektronicky ako prostredníctvom pobočiek a ich záujem o elektronické bankové služby rastie. Podiel elektronických transakcií na celkovom počte uskutočnených transakcií k 30. júnu 2007 medziročne vzrástol zo 67 na takmer 70 percent. Internetové bankovníctvo využíva 416 tisíc klientov, takto pred rokom ich bolo 320 tisíc. Najviac retailových klientov využíva internetové bankovníctvo, u firemných klientov dominuje homebanking a databanking.

SkryťVypnúť reklamu

SLSP ako ďalší krok smerom k zvýšeniu informovanosti klientov o zavedení eura sprístupnila od apríla novú verziu internetového bankovníctva, ktorá zobrazuje obraty aj stavy účtov v korunách aj v eurách podľa aktuálneho kurzu. "Banky pritom nemajú povinnosť uvádzať v internetovom bankovníctve údaje v oboch menách," pripomína vedúci odboru platieb elektronického bankovníctva Michal Grajcar. Internetové bankovníctvo nepodlieha duálnemu zobrazovaniu cien a finančných hodnôt, vysvetľuje predsedníčka predstavenstva a generálna riaditeľka SLSP Regina Ovesny-Straka.

V minulom roku sprístupnila sporiteľňa internetové domény www.eurokancelaria.sk a www.europoradna.sk, ktoré obsahujú aktuálne informácie o zavedení eura na Slovensku. Prehľad o procese zavedenia eura možno získať aj na oficiálnej stránke Slovenskej sporiteľne www.slsp.sk v podsekcii Euro. Pre záujemcov o informácie o zavedení eura na Slovensku pripravila špeciálnu Europoradňu. Otázky môžu posielať na e-mailovú adresu euro@slsp.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Tatra banka

V súčasnosti sa 83 percent všetkých platieb v Tatra banke realizuje elektronicky. Najvyužívanejšou službou je internetbanking. Ten v súčasnosti využíva okolo 40 percent klientov a ich počet stúpa, v minulom roku banka zaznamenala nárast o viac ako 20 percent.

Prostredníctvom internetbankingu klienti najčastejšie zadávajú platobné príkazy (prevody medzi účtami do tuzemska aj do zahraničia, trvalé platby, inkasné platby) a zisťujú aktuálny stav na účte.

"K častejšiemu využívaniu elektronických služieb sa klientov snažíme motivovať aj nižšími poplatkami v porovnaní s transakciami uskutočnenými na pobočke, keďže elektronicky uskutočnená transakcia je lacnejšia, rýchlejšia a jednoduchšia tak pre klienta ako aj pre banku," vysvetľuje hovorkyňa Tereza Copláková.

SkryťVypnúť reklamu

Na začiatku tohto roka banka doplnila službu I:Invest o funkcionalitu umožňujúcu zobrazenie stavu konta podielnika. V prípade, že klient investuje do podielových fondov Tatra Asset Management (TAM), má možnosť zvoliť si záložku "Stav na konte" v časti I:INVEST. Následne sa mu, v prípade, že má na svojom konte evidované podielové listy, zobrazí aktuálny stav na konte k poslednému uzavretému obchodnému dňu, ku ktorému je možné vyčísliť sumárny stav na konte. Ak na konte už nie sú evidované žiadne podielové listy, resp. ak konto bolo zrušené, prostredie I:INVESTU klienta navedie, ako môže opäť investovať.

V máji 2007 pribudla do internetbankingu Tatra banky ďalšia funkcia pre majiteľov termínovaných účtov. Získali tak pohodlný prístup na termínovaný vkladový účet štandardný, termínovaný vkladový účet na dohodnutú lehotu viazanosti, termínovaný vkladový účet typu Overnight a na Garantovanú investíciu.

SkryťVypnúť reklamu

V auguste tohto roka Tatra banka sprístupnila novú verzia internetbankingu, ktorá prináša aj súbežné zobrazovanie zostatkov v slovenských korunách a v eurách. V novej verzii môžu klienti vidieť súbežne zobrazované zostatky v slovenských korunách aj v eurách na svojich bežných a termínovaných účtoch, úveroch a kreditných kartách. Na prepočet sa používa kurz devíza stred Tatra banky, platný pre aktuálny účtovný deň. Služba I:INVEST je doplnená o prehľad vykonaných transakcií a sporiace produkty.

Ľudová banka

V priebehu prvého polroka 2007 sa počet užívateľov elektronického bankovníctva zvýšil o 21 percent. "Najviac ich využíva internetové bankovníctvo a ich počet aj najrýchlejšie rastie. Najvyšší objem finančných prostriedkov (v tuzemsku i cezhranične) klienti prevádzajú prostredníctvom homebankingovej aplikácie winplat," pripomína riaditeľka marketingu Jana Lukáčová. Priemerne 70 percent zahraničných prevodných príkazov a 80 percent domácich platobných príkazov klienti vykonávajú elektronickými kanálmi.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudová banka pred niekoľkými týždňami priniesla klientom s aktivovaným elektronickým bankovníctvom novú verziu, cieľom ktorej bolo sprehľadnenie a zjednodušenie obsluhy elektronického bankovníctva. V rámci funkčnosti internetového bankovníctva sa doplnila možnosť prístupu jedného užívateľa k účtom viacerých právnických osôb pri jednom prihlásení. Pre klientov bolo pozitívne aj to, že autentifikačné prvky získajú hneď pri podaní žiadosti o elektronické bankovníctvo (v pobočke banky) alebo v oveľa kratšom čase ako predtým (pri žiadosti podanej elektronicky).

ČSOB

Počet klientov, ktorí využívajú ČSOB Linku 24, sa zvýšil ku koncu júla medziročne o takmer 25 percent a presiahol 107 tisíc. ČSOB Internetbanking 24 využívalo takmer 95 tisíc klientov, o 30,88 percenta viac ako pred rokom. Aj pri ostatných službách elektronického bankovníctva a telephonebankingu rástol počet klientov dvojciferným číslom.

SkryťVypnúť reklamu

"V minulom roku sme zvýšili podporu internetových prehliadačov Netscape, Mozilla, Firefox a Opera s potrebnou autorizáciou SMS kľúčom. V spolupráci so spoločnosťou Orange si od 8. augusta 2007 môžu klienti dobiť kredit Prima a Orange Click karty pomocou služieb ČSOB Internetbanking 24, ČSOB BusinessBanking Lite, ČSOB BusinessBanking 24, ČSOB Platobné tlačidlo, ČSOB Mobil 24, ČSOB Linka 24," hovorí Michal Ondrovič z útvaru elektronického bankovníctva ČSOB.

Klient si môže zvoliť dva spôsoby dobitia predplatenej karty: okamžité, kedy sa mu kredit pripíše okamžite po uhradení príslušnej sumy, alebo budúce, pri ktorom si zvolí dátum a čas (najskôr jednu hodinu od zadania požiadavky), kedy chce, aby mu bol kredit dobitý. Dátum dobitia môže pripadnúť aj na deň pracovného voľna. Taktiež môže dobiť kredit na vlastnej alebo inej predplatenej SIM karte Orange.

SkryťVypnúť reklamu

Banka rozšírila aj užívateľské nastavenia o možnosť zmeny formulára platobných príkazov, prehľadu pohybov na účte a prešla z technológie ASP na novšiu verziu .net.

Dexia banka

Za posledných 8 mesiacov stúpol počet klientov, ktorí mali záujem o služby elektronického bankovníctva, o 10 tisíc. Najväčší záujem mali o službu e-Banka a e-Banka offline. "Tu sme zaznamenali takmer 17-percentný nárast," konštatuje hovorca banky Michal Fúrik.

Dexia banka koncom roka 2006 nahradila službu Home Banking novou službou elektronického bankovníctva e-Banka offline. Pripravila ju aj v spolupráci s klientmi a na základe ich pripomienok.

V apríli 2007 pripravila banka novú službu PDA Banking pre klientov využívajúcich vreckový počítač PDA. Klient má prostredníctvom tohto zariadenia prístup do svojej e-Banky 24 hodín denne, sedem dní v týždni, prostredníctvom internetu z adresy https://eb.dexia.sk/pda. Okrem štandardných aktívnych a pasívnych služieb môžu náročnejší klienti realizovať prostredníctvom služby PDA Banking e-Treasury operácie.

SkryťVypnúť reklamu

Poštová banka

Záujem o služby elektronického bankovníctva Poštovej banky (EB) neustále rastie. Ku koncu roka 2006 evidovala 30 579 účtov (o 22 percent viac ako koncom roka 2005). Klienti Poštovej banky majú najväčší záujem o služby internet bankingu a v poslednom období rastie záujem aj o služby GSM bankingu.

V rámci internetbankingu banka v roku 2006 realizovala redizajn aplikácie (užívateľské rozhranie). Pri GSM-bankingu v prvom štvrťroku tohto roka rozšírila obsah SMS informácie odosielanej pri každej zmene zostatku na účte klienta. Od júla 2007 rozšírila poskytovanie služby Platba ONLINE (E-obchod) aj pre internetových obchodníkov, ktorí nemajú účet vedený v Poštovej banke.

OTP Banka

Medziročný nárast počtu klientov elektronického bankovníctva v OTP Banke presiahol 30 percent. "Z toho nárast počtu klientov internetbankingu predstavoval 31 percent," spresňuje hovorkyňa banky Katarína Kadasiová.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem klasických služieb elektronického bankovníctva, teda napríklad otázok ohľadne zostatkov na účtoch, histórie transakcií a platobného styku, si klienti OTP Banky môžu tiež zriadiť bežné a termínované účty cez internetbanking, riadiť POS limit platobných kariet prostredníctvom mobilbankingu aj internetbankingu, dobíjať SIM karty a podobne.

Istrobanka

Počet klientov využívajúcich služby elektronického bankovníctva v ISTROBANKE za rok 2006 vzrástol o 25 percent. Počet transakcií uskutočnených elektronickou formou za ostatné tri roky medziročne rastie o takmer 50 percent. "Mení sa aj pomer transakcií uskutočnených elektronickou formou a klasickým spôsobom," upozorňuje hovorkyňa Istrobanky Miroslava Pargáčová. Konkretizuje, že napríklad na konci roka 2006 uskutočnili retailoví klienti 38 percent operácií v rámci tuzemského platobného styku elektronickou formou a podnikatelia až 65 percent. V prípade zahraničného platobného styku dosiahol počet transakcií uskutočnených elektronicky 68 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Ivana Adamová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 265
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 395
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 903
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 241
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 043
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 823
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 798
SkryťZatvoriť reklamu