
Pri príležitosti tohto výročia Fahlman spoločne s tímom kolegov vyhlásili študentskú súťaž v oblasti inovácií elektronickej komunikácie. Cena The Smiley Award, sponzorovaná spoločnosťou Yahoo, zahŕňa finančnú odmenu 500 dolárov (v prepočte približne 12 500 slovenských korún). Lingvisti tvrdia, že "smajlíkovia" dávajú možnosť ľuďom vyjadriť v e-mailoch a písomnej komunikácií emócie, ktoré by sa dali inak len veľmi ťažko dešifrovať.
Fahlman použil prvý raz "smajlíka" 19. septembra 1982 na elektronickej nástenke, počas debaty o hraniciach humoru v elektronickej podobe. Chcel tým poukázať na spôsob, ako dať najavo, že autor nemyslí svoju správu úplne vážne. Podľa univerzity sa Fahlmanove "smajlíky" úspešne ujali aj na iných univerzitách a nakoniec prenikli do celého sveta prostredníctvom internetu, v čase, keď si toto nové médium získalo masovú popularitu.

Pôvodný "smajlík" sa skladal z dvojbodky, pomlčky a okrúhlej zátvorky - teda ":-)". Neskôr sa pridali rozličné variácie, napr. žmurkajúci "smajlík" a podobne. Dnes sa chatovacie softvéry bez "smajlíkov" už prakticky nezaobídu. Komunikačné programy väčšinou ponúkajú celú ponuku "smajlíkov" znázorňujúcich širokú škálu emócií.
"Je to fascinujúce sledovať, ako sa tento fenomén rozrástol z tej malej správy, ktorú som písal zhruba desať minút, do celého sveta," uviedol Fahlman. "Smajlíci" sú dnes nenahraditeľní najmä preto, že umožňujú ľuďom vyjadriť svoje emócie. Tie sa dajú z písaného textu len ťažko odhadnúť, pretože v reči sa emócie vyjadrujú tónom hlasu.
"Emotikony" (smajlíci) poskytujú používateľom mechanizmus, prostredníctvom ktorého môžu prejaviť svoje emócie aj bez použitia hlasového prejavu," povedal profesor komunikácie na Stanford University Clifford Nass a dodal, že emotikony sú prirodzeným vývojom na poli elektronickej komunikácie.