Skate - Tony Hawk medzi porazenými

Tony Hawk so svojou sériou skejťáckych hier nemal v hernom obore žiadnu konkurenciu. Všetko sa však mení a projekt Skate od Electronic Arts vystrkuje pomaly rožky. Aký máme my názor a tento zaujímavý projekt?

Treba si priznať jednu vec. Na poli skejťáckych hier doposiaľ panovala nadvláda jediného kráľa, ktorého monopolné postavenie nás v poslednej dobe škrelo viac a viac. Vôbec nejde o kvalitu, tá bola v takmer všetkých prípadoch viditeľná, užíval si každý, len sme dostávali rok čo rok tú istú dávku adrenalínového skákania. Síce platí, že čo nie je rozbité, nemusíme nutne opravovať, v prípade série Tony Hawk´s však v niektorých prípadoch začalo všetko prekračovať únosnú mieru a ani next-gen pokračovanie nás nedostalo tak, ako bolo pôvodne propagované.

Je až ironické, že z tejto „one-man show“ nás musí dostať herný gigant Electronic Arts, známy svojimi pokračovaniami a nekonečnými sériami. Ak sa bližšie nevenujete next-genom, určite máte menší prehľad o novinkách, ktoré sa snažia do hrania vo svojich športových sériách priniesť, no posun to je markantný. Sprvoti sme ich projekt Skate považovali i my za alternatívu k známemu menu od Activision, ale zážitky z vlastného hrania hovoria úplne inou rečou. A prečo to nepriznať: stláčania gombíkov v Tony Hawk´s máme už plné zuby, tentoraz si to celé poriadne užijeme.

Začneme grafickým spracovaním, pre ktoré musíme mať len a len teplé slovo. Akonáhle vstúpite na tréningovú plochu, do očí vám udrie fakt, že tu nemáte vyšperkované okolie, ktoré môžete zničiť. Prostredie je vytvorené s ohľadom na realitu a pomerne prázdne priestranstvo sa v šedivých farbách priam utápa. Po prvých krokoch však zistíte, že je to len a len dobre. Tvorcovia sa totiž rozhodli nechať arkádovú konkurenciu za sebou a vytvorili realistickejšiu simuláciu so všetkým, čo k tomu patrí. Je to samozrejme aj okolie. Nikde sme nenatrafili na vyblýskané plochy, čerstvo namaľované zábradlie alebo romantický park so stromami a motýľmi poletujúcimi nad rozkvitnutými ružami. Reálne vyzerajúce prostredie pripomínalo skôr betónovú džungľu, pričom jednotlivé možnosti vytvárania trikov nepôsobili príliš rušivo, na druhú stranu sme nemali dojem, že jazdiť sa dá na všetkom – čo je prípad konkurencie. Skúšate si svoje prvé kúsky, získavate zručnosť v originálnom ovládaní a jednoducho sa za ničím neponáhľate, užívate si skákanie dokým môžete (časové obmedzenie dema).

Ovládanie je totižto druhým bonusom. Keď už nám EA spravilo prostredie, aké by ste mohli nájsť i za vašim domom, prispôsobili mu i ovládanie. Ľavou analógovou páčkou ovládate pohyb vašej postavy, pravou zas prácu nôh, ktorými roztáčate skejt do rôznych polôh. Nezvyčajné, sprvoti nepríjemné, no neskôr, ak sa len tak rozbehnete skrz plochu a robíte si triky len pre vlastné potešenie, spoznáte to pravé kúzlo Skate. Je vo voľnosti, v benevolencii – robte si kúsky v poradí akom chcete vy, vytvárajte si vlastné zostavy a nebuďte odkázaní na kombináciu X stlačení, ktoré vám vytvoria super kombo, no musíte stlačiť presnú kombináciu. Ovládanie dosky síce musí byť aspoň približne podľa predvolenej schémy, no nemusí sa zhodovať úplne a v tom prípade máte dopad vždy iný. Navyše je rozbiehanie spracované pre každú nohu zvlášť (tlačidlo X a B), pričom záleží na tom, či sa odrazíte na danom mieste ľavou alebo pravou nohou.

Najlepšie to uvedieme na príklade. Pohybom k sebe uvediete postavu do stavu pokrčenie a už len sami určíte, či postava len vyskočí alebo vytvorí nejakú rotáciu skejtu. Pohyb zdola nahor je ten najjednoduchší, no skúste zakomponovať do hrania trochu fantázie a vyskočíte z podrepu na zábradlie, pričom dopadnete bokom a získate ďalší bonus. Alebo sa rozbehnete, podarí sa vám jednoduchý kúsok a tesne pred dopadom pritiahnete jemne pravý analóg k sebe a dopadnete len na zadné kolieska skejtu a získate ďalší bonus, pokrčíte sa, vyskočíte znovu... možností je neúrekom a hranie sa tak nezvrháva len plnenie určitých úloh, ktoré si odškrtnete vykonaním len toho a toho kúsku. Môžete si robiť čo chcete, voľne sa učiť, požiadať o pomoc nejakého skúsenejšieho, ktorý vám všetko vysvetlí (triky + držanie skejtu), predvedie a po absolvovaní skúšky máte novinku doslova v malíčku.

Presne toto nám ponúkla hrateľná demoverzia na Xboxe 360. Stačí sa pohodlne usadiť a užívať si voľný štýl. Pôsobí to prirodzene, nie je to o agresívnosti a akčnom stláčaní tlačidiel. Isteže, vyššie hodnotené kúsky chcú riadny tréning a pri otáčaní analógom sa nie raz zapotíte, avšak celé je to omnoho živšie. Padnúť je nesmierne jednoduché, stačí ak vyskočíte v nesprávny okamih a program vás nenapraví ako to býva zvykom v TH, ale jednoducho spadnete. Za zranenia chvalabohu neboli žiadne postihy. Hudobnú zložku zatiaľ hodnotiť nemôžeme, nekompletný soundtrack nám to ani nedovolí, no od Electronic Arts nečakáme nič iné ako kvalitný, plne licencovaný soundtrack. Skate sa ukazuje ako skutočne novátorský projekt, čo berieme všetkými desiatimi a nám sa jednoducho hra páčila omnoho viac ako nový Tony Hawk´s: Proving Ground. Zaujímavé ovládanie a iný prístup robí hru otvorenejšiu širokému publiku, avšak skutočne kvalitnými sa stanú len tvrdo trénujúci. A to je rozhodne cesta, ktorá otvára dvere hrateľnosti i zábave.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 246
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 378
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 856
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 783
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 478
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 329
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 260
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 250
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 177
  10. Leto nekončí! 853

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

PRIMÁR

Opustení a nepripravení. Čo stresuje budúcich prvákov

Nápor z množstva zmien môže u čerstvého školáka vyvolať stres a fóbiu.

Neprehliadnite tiež

Nie je za tým len ideológia. Veda vysvetľuje, čo spraví z ľudí teroristov

Islamský štát prehrá, zhodujú sa vedci. Na otázku, či tým hrozba pominie, hovoria jednoznačné nie.

NASA má plán, ako zachrániť planétu pred výbuchom supersopky

Americký úrad navrhol spôsob, ako by sa dalo zachrániť ľudstvo.

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Polemika zástancov prudkého ekosociálneho rozvratu a pomalšie účinkujúcich vplyvov míňa podstatu. Pôsobilo oboje.