SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Skate - Tony Hawk medzi porazenými

Tony Hawk so svojou sériou skejťáckych hier nemal v hernom obore žiadnu konkurenciu. Všetko sa však mení a projekt Skate od Electronic Arts vystrkuje pomaly rožky. Aký máme my názor a tento zaujímavý projekt?

Treba si priznať jednu vec. Na poli skejťáckych hier doposiaľ panovala nadvláda jediného kráľa, ktorého monopolné postavenie nás v poslednej dobe škrelo viac a viac. Vôbec nejde o kvalitu, tá bola v takmer všetkých prípadoch viditeľná, užíval si každý, len sme dostávali rok čo rok tú istú dávku adrenalínového skákania. Síce platí, že čo nie je rozbité, nemusíme nutne opravovať, v prípade série Tony Hawk´s však v niektorých prípadoch začalo všetko prekračovať únosnú mieru a ani next-gen pokračovanie nás nedostalo tak, ako bolo pôvodne propagované.

Je až ironické, že z tejto „one-man show“ nás musí dostať herný gigant Electronic Arts, známy svojimi pokračovaniami a nekonečnými sériami. Ak sa bližšie nevenujete next-genom, určite máte menší prehľad o novinkách, ktoré sa snažia do hrania vo svojich športových sériách priniesť, no posun to je markantný. Sprvoti sme ich projekt Skate považovali i my za alternatívu k známemu menu od Activision, ale zážitky z vlastného hrania hovoria úplne inou rečou. A prečo to nepriznať: stláčania gombíkov v Tony Hawk´s máme už plné zuby, tentoraz si to celé poriadne užijeme.

Začneme grafickým spracovaním, pre ktoré musíme mať len a len teplé slovo. Akonáhle vstúpite na tréningovú plochu, do očí vám udrie fakt, že tu nemáte vyšperkované okolie, ktoré môžete zničiť. Prostredie je vytvorené s ohľadom na realitu a pomerne prázdne priestranstvo sa v šedivých farbách priam utápa. Po prvých krokoch však zistíte, že je to len a len dobre. Tvorcovia sa totiž rozhodli nechať arkádovú konkurenciu za sebou a vytvorili realistickejšiu simuláciu so všetkým, čo k tomu patrí. Je to samozrejme aj okolie. Nikde sme nenatrafili na vyblýskané plochy, čerstvo namaľované zábradlie alebo romantický park so stromami a motýľmi poletujúcimi nad rozkvitnutými ružami. Reálne vyzerajúce prostredie pripomínalo skôr betónovú džungľu, pričom jednotlivé možnosti vytvárania trikov nepôsobili príliš rušivo, na druhú stranu sme nemali dojem, že jazdiť sa dá na všetkom – čo je prípad konkurencie. Skúšate si svoje prvé kúsky, získavate zručnosť v originálnom ovládaní a jednoducho sa za ničím neponáhľate, užívate si skákanie dokým môžete (časové obmedzenie dema).

Ovládanie je totižto druhým bonusom. Keď už nám EA spravilo prostredie, aké by ste mohli nájsť i za vašim domom, prispôsobili mu i ovládanie. Ľavou analógovou páčkou ovládate pohyb vašej postavy, pravou zas prácu nôh, ktorými roztáčate skejt do rôznych polôh. Nezvyčajné, sprvoti nepríjemné, no neskôr, ak sa len tak rozbehnete skrz plochu a robíte si triky len pre vlastné potešenie, spoznáte to pravé kúzlo Skate. Je vo voľnosti, v benevolencii – robte si kúsky v poradí akom chcete vy, vytvárajte si vlastné zostavy a nebuďte odkázaní na kombináciu X stlačení, ktoré vám vytvoria super kombo, no musíte stlačiť presnú kombináciu. Ovládanie dosky síce musí byť aspoň približne podľa predvolenej schémy, no nemusí sa zhodovať úplne a v tom prípade máte dopad vždy iný. Navyše je rozbiehanie spracované pre každú nohu zvlášť (tlačidlo X a B), pričom záleží na tom, či sa odrazíte na danom mieste ľavou alebo pravou nohou.

Najlepšie to uvedieme na príklade. Pohybom k sebe uvediete postavu do stavu pokrčenie a už len sami určíte, či postava len vyskočí alebo vytvorí nejakú rotáciu skejtu. Pohyb zdola nahor je ten najjednoduchší, no skúste zakomponovať do hrania trochu fantázie a vyskočíte z podrepu na zábradlie, pričom dopadnete bokom a získate ďalší bonus. Alebo sa rozbehnete, podarí sa vám jednoduchý kúsok a tesne pred dopadom pritiahnete jemne pravý analóg k sebe a dopadnete len na zadné kolieska skejtu a získate ďalší bonus, pokrčíte sa, vyskočíte znovu... možností je neúrekom a hranie sa tak nezvrháva len plnenie určitých úloh, ktoré si odškrtnete vykonaním len toho a toho kúsku. Môžete si robiť čo chcete, voľne sa učiť, požiadať o pomoc nejakého skúsenejšieho, ktorý vám všetko vysvetlí (triky + držanie skejtu), predvedie a po absolvovaní skúšky máte novinku doslova v malíčku.

Presne toto nám ponúkla hrateľná demoverzia na Xboxe 360. Stačí sa pohodlne usadiť a užívať si voľný štýl. Pôsobí to prirodzene, nie je to o agresívnosti a akčnom stláčaní tlačidiel. Isteže, vyššie hodnotené kúsky chcú riadny tréning a pri otáčaní analógom sa nie raz zapotíte, avšak celé je to omnoho živšie. Padnúť je nesmierne jednoduché, stačí ak vyskočíte v nesprávny okamih a program vás nenapraví ako to býva zvykom v TH, ale jednoducho spadnete. Za zranenia chvalabohu neboli žiadne postihy. Hudobnú zložku zatiaľ hodnotiť nemôžeme, nekompletný soundtrack nám to ani nedovolí, no od Electronic Arts nečakáme nič iné ako kvalitný, plne licencovaný soundtrack. Skate sa ukazuje ako skutočne novátorský projekt, čo berieme všetkými desiatimi a nám sa jednoducho hra páčila omnoho viac ako nový Tony Hawk´s: Proving Ground. Zaujímavé ovládanie a iný prístup robí hru otvorenejšiu širokému publiku, avšak skutočne kvalitnými sa stanú len tvrdo trénujúci. A to je rozhodne cesta, ktorá otvára dvere hrateľnosti i zábave.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Útočník v Nice zabil troch ľudí, viacerí sú zranení

Útočník zabíjal vo francúzskom meste Nice

Ilustračné foto.

Kde išlo o veľa, tam sa objavil. Kto je právnik Zoroslav Kollár?

Zadržaný právnik má zaujímavú minulosť.

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.

Neprehliadnite tiež

Podcast Zoom

Zoom: Vedci odmerali dosiaľ najkratší čas

Týždenný prehľad noviniek z vedy.

Vedátorský podcast

Čo poháňa rozpínanie vesmíru? Vedci zvažujú rôzne možnosti

Tmavá energia je jedna z najväčších záhad vo fyzike.

Rôzne pohľady na kométu Čurjumov-Gerasimenko zo sondy Rosetta.

Kozmická loď nesúca robotické vozidlo je na polceste k Marsu

Vesmírna loď už od svojho štartu prekonala vzdialenosť 235,4 milióna kilometrov.

Z Mysu Canaveral v americkom štáte Florida odštartovalo vo štvrtok 30. júla 2020 k planéte Mars robotické vozidlo Perseverance.