Harry Potter a Fénixov Rád - mladí čarodejníci dospievajú

Náš malý kúzelníček nám dospieva a tak ako sa v knižnej predlohe začala do príbehu vkrádať omnoho temnejšia atmosféra, prispôsobujú sa aj filmové či herné spracovania. Postupne starnúce publikum si totiž žiada o niečo viac, než tomu bolo u prvých čisto pl

Náš malý kúzelníček nám dospieva a tak ako sa v knižnej predlohe začala do príbehu vkrádať omnoho temnejšia atmosféra, prispôsobujú sa aj filmové či herné spracovania. A ono to nie je len o tom, že Hermione dáme väčší výstrih a Harryho tvár bude zdobiť pubertálne ochlpenie. Postupne starnúce publikum si totiž žiada o niečo viac, než tomu bolo u prvých čisto plošinovkových záležitostiach. Na piaty diel sme všetci čakali s vidinou svetlej budúcnosti, pretože kroky, ktoré sa Electronic Arts chystalo uskutočniť, mali vynikajúcu víziu adekvátnej hrateľnosti, ktorú by virtuálny Rokfort mohol všetkým ponúknuť. Áno, Electronic Arts sa rozhodli vložiť do hry niečo viac, nehľadiac pri tom len na masové publikum, ktorému jednoducho stačí známe meno. Dá sa povedať, že čo nám herný gigant sľúbil, to aj splnil, dokonca v miere, s akou musíme byť jednoducho všetci spokojní. Ale škrípe to, škrípe to veľmi, pokým nemáte v ruke gamepad.

Uznávame, že oboznámiť vás hneď na začiatku recenzie s problémami nie je zvykom, avšak lepšie je dozvedieť sa to okamžite. Inak by ste dopadli ako my. Veď Fénixov Rád nielenže vyzerá dobre, on i ponúka výbornú zábavu, atmosféru, ktorá vám nežne do uška šepká, že sa máte cítiť ako Potter a... a ono to funguje a už nám chýbali len okrúhle okuliare, jedna jazva a kúzelná palička do ruky. Príbeh je pre potterofilov dobre známy a ostatní k hre určite dobrovoľne nepričuchnú, tak sa nebudeme zbytočne zaoberať patáliami okolo silnejúcej moci Voldemorta a Harryho odboji. Tou najdôležitejšou, najzásadnejšou zmenou, ktorá posúva túto sériu niekam vyššie medzi dospelé hry, je ponúkaná voľnosť. Začiatok vás síce hodí do uzavretých lokácií, no tie slúžiace ako tutorial, vysvetlia princípy ovládania a celá škola vám leží po pár minútach pri nohách.

Všetkých sedem poschodí s rozličnými miestnosťami vám poodhalí rozličné tajomstvá. Obrovské priestranné chodbičky striedajú tesné miestnosti alebo masívne haly, ktoré so svojou majestátnosťou vyrazia dych rovnako ako exteriéry, spoliehajúce sa na svetlejšie spracovanie scény. Po Rokforte a jeho okolí môžete behať takmer voľne. Na začiatku máte niektoré miestnosti zatvorené, chvalabohu však nemusíte prace skúšať každú kľučku, ale na dverách máte adekvátny obrázok upozorňujúci na nepriechodnosť. Behanie po škole je vytvorené v rámci možností a hoci voči nemu máme niektoré výhrady, pre mladšie publikum pôjde o dostatočne pôsobivú atmosféru. Po chodbách sa prechádzajú iní študenti, medzi ktorými občas natrafíte na niekoho známeho, môžete s ním hodiť reč alebo len tak počúvate osočovanie od konkurenčného Slizolinu. Rozhodne sa však dá prehlásiť, že na Rokforte to žije. Pokým sa rozhodnete len tak skúmať prostredie hradu, nikto vám v tom samozrejme brániť nebude. Úlohy začnete plniť až po ich aktivovaní u jednotlivých osôb.

Dôležitou súčasťou príbehu sú vaši dvaja kamaráti, Ron a Hermiona. Neustále putujú s vami, nemusíte sa o nich veľmi starať, v dôležitých veciach sa správajú automaticky. Tvoria výborné pozadie, aby ste sa necítili na potulkách osamelí. Túlať sa po Rokforte spočiatku budete, ale všetko sa zmení používaním špeciálnej mapy. Tá je síce len schematická, avšak nie je problémom zvoliť si osobu, ku ktorej sa potrebujete dostať a na podlahe sa začnú objavovať stopy. Stačí ich sledovať, čo pri ich miznutí a objavovaní býva pri behu problém, ale vždy to vyzerá prirodzenejšie ako označenie červeného bodu na mape či veľká šípka ukazujúca smer. Okrem toho si môžete so študentmi zahrať niektoré z minihier. Za výhru dostanete odmenu, čo sa týka aj zbierania akejsi modrastej aury. Po chodbách nájdete často rozbité predmety (tie opravíte kúzlom), zhasnuté svietniky (zapálite ohňom), či len premiestňujete kusy obrazu na správne miesto a podobne. Za všetko dostanete menu, za ktorú sa vám odomykajú bonusy v špeciálnej miestnosti. Nemusíte vôbec behať do menu, ide o miestnosť vytvorenú špeciálne pre Harryho trofeje. Občas sa tam zastavíte, zistíte, čo ste si odomkli, pozriete pokec s vývojármi alebo filmovými protagonistami. Všetko to je spracované až nadmieru prirodzene, čo je jednoznačné plus, bez ktorého by bolo hodnotenie iba priemerné.

GRAFIKA 7 / 10
Nebudeme síce plakať nad reálne vymodelovanými tvárami hlavných postáv, nebudeme hromžiť na slabšiu interakciu s prostredím. To všetko ide do úzadia, pretože s novým konceptom hry vyzerá celý Rokfort omnoho rozprávkovejšie, než tomu bolo v minulosti. Tam, kde pri knihe pracuje fantázia na plné obrátky a vytvára váš vlastný výzor, môže filmové spracovanie zaostať za očakávaním. Hra však dovoľuje voľne modelovať celé prostredie podľa fantázie autorov, čo samozrejme v Electronic Arts náležite využili a pripravili nám zmes temných i svetlých miest, dokonale pompéznych i chladných miestností. Všetko akoby tu malo svoje miesto, všetko je uveriteľne rozprávkové, čo napomáha stotožneniu sa s virtuálnym hrdinom. Na špeciálne efekty sa tu príliš nehrá, tie zazriete maximálne pri kúzlení, všetko je orientované na dizajn a prace budovanú architektúru. Je to skvelé vidieť Rokfort v tejto podobe, hlavne ak sa ním môžete tentoraz voľne prechádzať! Tento zásadný posun síce možno obmedzil vývojárov vo vyšperkovaní každučkej plochy čo najviac detailmi, avšak na škodu to nie je. Animácie pohybov reálne zohľadňujú detské pohyby, pričom žiadne krkolomné gestikulácie nečakajte.

INTERFACE 3 / 10
Dobre vidíte, hodnotenie interfacu a ovládania sa „pýši“ trojkou. V tejto položke je zahrnuté úplne všetko, čo novému Potterovi uškodilo. Vývojári totižto zvolili ako pohľad na hru fixnú kameru. Akčná hra z pohľadu tretej osoby to teda tak stále je, avšak na rozdiel od filmových náhľadov je kamera vo Fénixovom Ráde neskutočne mätúca a chaotická. No čo je najdôležitejšie, nemôžete si ju sami nastaviť.

Keďže väčšina PC hráčov nedrží v ruke gamepad, došlo k rozhodnutiu testovať hru na kombinácii klávesnica + myš. Neskutočné utrpenie spojené s neľudským týraním je cítiteľné už po pár minútach hrania. Natáčanie postavy je veľmi neprirodzené, používanie myši na zadanie smeru často nefunguje, pretože pohľad kamery sa neustále mení a neviete, ktorým smerom vôbec máte hlodavca posunúť. Nastavovanie klávesnicou sa samozrejme deje len po 90°. Je to nepraktické, neskutočne náročné, často nebudete vedieť nastaviť správny smer a rozbehnete sa úplne inam. Zamrzí to pri úlohách, ktoré vyžadujú presnosť, prípadne zastavenie na určitom mieste. Niekedy to ide a ak zatnete zuby, dá sa cez to preniesť, no túto kritiku nemôžeme ponechať len tak bez odozvy, pretože hra je primárne určená deťom. A tie sa z tak náročného ovládania zrejme radšej obesia na kábel od klávesnice. Riešenie v podobe gamepadu síce existuje, ale ako primárny ovládač v našich domácnostiach nie je evidovaný.

Kúzlenie pohybom myši má síce do dokonalosti ďaleko, ale je príjemným, pretože si stačí zapamätať niekoľko tvarov a ich kombináciu so stlačeným tlačidlom.

Rozhodne však mohla byť citlivosť o niečo menšia, pretože rukou sa najazdíte kilometre. Niekedy nám niektoré kúzlo ani za nič na svete nešlo vyvolať, hoci sú obrazce, ktoré musíte „nakresliť“ primitívne. Je to však stále najlepší systém, ktorý môže byť na podobnú hru aplikovaný. Konzolovitosť celého dobrodružstva je tradičným kazom, tentoraz si to najviac odniesla mapa. Môžete ju rozbaliť, potom klávesmi vyvolať ponuku osôb alebo miestností a ručne (znovu klávesmi, žiadny scrolling) tú ktorú osobu. Je to nemotorné, ale to je už patrí medzi klasické reptanie. Pôvod hry sa nezaprie, no tentoraz Harry Potter narazil do príliš pevnej betónovej steny. Na pohybujúcich sa schodoch vo vnútri školy totiž zažijete často doslova muky a práve na rozhodujúcom rázcestí strávite nenormálne veľa času. Ovládať sa to dá len so zaťatými zubami.

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Voľnosť rovnaká ako v prípade série Grand Theft Auto býva vždy vítaná a v prípade mladého kúzelníka je to výhoda dvakrát podčiarknutá. Má to svoje neskutočné čaro, ak beháte po známych miestach, stretávate známe tváre a len tak sa túlate, občas splníte príbehovú misiu, ktorá vás posunie ďalej, potom si zas idete po svojom, chvíľu sa venujete škole, chvíľu hľadáte bonusy. Je to skutočne uveriteľný svet kúziel a keby nebolo spomínaného úplne spackaného ovládania, hodnotenie hrateľnosti by vystúpilo ešte vyššie. Priaznivci tejto série si však svoje užijú, no celé to je určené výhradne im.

Pokým ste ešte nečítali knihu (hanba vám), prípadne nevideli film (aj keď radšej odporúčame knihu), nepochopíte úvod, ktorý bude pre neznalcov predstavovať rýchlu zmenu prostredia, pričom netušíte o čo ide. Je síce pravdou, že po tejto hre siahnu výhradne priaznivci, no môžu to byť i deti menšie, ktoré Pottera poznajú len z plátna kín a tie budú možno trochu v pomykove. Niekedy sa začína od stredu rozprávanie, vynechávajú sa dôležité časti príbehu, čím vynikajúco pracujúci stroj začína škrípať. Je to škoda, pretože mnohé situácie by sa patrilo bližšie objasniť. Ak sa však dostanete na Rokfort, brutálne nahodené tempo sa príjemne spomalí a môžete si čarokrásne miesto doslova užívať, hoci je to v kontraste s prichádzajúcim nebezpečenstvom. Inak prebieha všetko tradičným „potterovským“ štýlom, čiže ak niečo potrebujete niekde spraviť, stačí zvoliť jedno z niekoľkých kúziel a problém je vyriešený. Pomerne dlhú dobu strávite verbovaním členov do DA (znalci vedia), pričom toto poslíčkovanie vyzerá spočiatku nemotorne, napokon vďaka nemu získate prehľad o celom hrade, splníte mnoho menších úloh a... a dôležité je, že sa cítite aspoň z časti ako v skutočnom Rokforte. Teda až na momenty, kedy trieskate myšou o stôl pri nepodarenom ovládaní.

MULTIPLAYER
Hra ho logicky neobsahuje.

ZVUKY 7 / 10
Dabing patrí už tradične medzi hlavné devízy hry, keďže virtuálnych čarodejníkov nahovorili ich filmové predlohy. Detskí herci si túto prácu pochvaľovali, je počuť, že vložili do svojich postáv niečo zo seba. Pozadie tvorené klopkaním topánok po rôznych povrchoch, šum hlasov vo vstupnej hale, fúkanie vetra pri exteriéroch. Všetko je logicky na správnom mieste a nikoho neobťažuje.

HUDBA 7 / 10
Čarokrásne rozprávkové melódie vedia ako na správnu atmosféru a orchestrálny soundtrack nemá v tomto prípade žiadny veľký problém s udržaním dostatočne vysokej atmosféry. Jediným problémom sa môže zdať menší počet skladieb, avšak to je daň za voľnosť v pomerne rozsiahlom svete, kde jednoducho nemôže neustále niečo hrať a korešpondovať s okolím.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Celá séria Harryho Pottera sa vyznačuje menšou náročnosťou, väčšou prístupnosťou, jednoduchým riešením hádaniek – no proste je to hra pre všetkých a dokončia ju všetci bez zbytočného zaseknutia sa. S tým súvisiaca nižšia herná doba bola v minulosti menším bremenom, avšak otvoreným svetom sa všetko zmenilo. Samozrejme k lepšiemu, pretože si môžete len tak behať po Rokforte a čaká vás i mnoho nepovinných úloh. Nemôžeme tvrdiť, že sa teraz budete baviť desiatky hodín, na to je hra stále jedna z tých jednoduchších, avšak už sa nestane niečo také, že by ste po nedeľnom poobedí nemali do čoho pichnúť. Záleží však len na vás, či sa rozhodnete všetko do detailov preskúmať, nazrieť za každý roh, vedieť každé tajomstvo. Latka je postavené o stupienok vyššie, avšak postupne dozrievajúcemu publiku to určite veľmi vadiť nebude.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,8 / 10
Hodnotiť Harryho Pottera bol vždy tak trochu problém. Bola to hra určená pre síce široké spektrum ľudí, ale na svoje si často prišli iba tí, ktorých recenzie v herných médiách vôbec nezaujímajú. Fénixov Rád však dokázal, že v Electronic Arts chcú ísť spoločne s postupne dospievajúcimi fanúšikmi, upustili od jednoduchých plošinoviek a priniesli nám nádherný otvorený svet. A takúto možnosť tu hráči ešte nemali, veď prejsť sa virtuálnym Rokfortom je skutočne zážitok. Lenže napokon sa PC verzia zasekla na nepodarenom ovládaní, ktoré odrádza od hrania. Ak sa cezeň dokážete prehrýzť, pridajte si k hodnoteniu minimálne bod. Fanúšikovia mladého čarodejníka budú určite očarení a kúpením Fénixovho Rádu veľkú chybu nespravia. Ostatných však musíme upozorniť, že stoja v nesprávnom rade.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 11 252
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 194
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 874
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 256
  5. Moskva alebo Petrohrad? 3 171
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 408
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 406
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 330
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 889
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 694

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

REPORTÁŽ

Rafting v Líbyi. Kríza sa skončila, ľudia ďalej prichádzajú cez more

Na Sicílii sme blízko migračnej kríze.

KOMENTÁRE

Rusi stále trpia na štokholmský syndróm

Na prvý pohľad je to úplne nepochopiteľné.

Neprehliadnite tiež

Krachujúcim hudobníkom môže pomôcť veda. Ukázala, ako zmeniť vkus ľudí

Výskumníci dokonca ovplyvnili, akú sumu boli dobrovoľníci ochotní minúť za hudbu.

Google priznal zber údajov o polohe, aj keď bola vypnutá

Polohu vedel zistiť aj vtedy, ak zariadenie nemalo kartu SIM.

Intel predával roky čipy, ktoré majú bezpečnostné nedostatky

Hackeri môžu vďaka bezpečnostnej diere získať kontrolu nad počítačom.

Niekoľko stoviek webov dokáže zistiť každé stlačenie klávesnice

Bez vedomia ľudí sa môžu ich osobné údaje dostávať na servery, na ktoré nepatria.