Do diskusií, čo si skôr či neskôr kúpiť, sa na veľtrhu pravdepodobne dostanú tiež internetová televízia, televízne vysielanie v mobilnom telefóne či video na objednávku. Napísala agentúra Reuters.
IFA je najväčším európskym veľtrhom spotrebnej elektroniky; očakáva až štvrť milióna návštevníkov. Veľtrh sa verejnosti otvorí tento piatok 31. augusta a potrvá do 5. septembra.
Na veľtrhu sa predvedú i televízory s vysokým rozlíšením obrazu, ktoré komunikujú s digitálnym fotoaparátom, hudobnými prehrávačmi MP3 a počítačovými sieťami. O pozornosť zákazníkov sa budú uchádzať taktiež stále tenšie a úhľadnejšie televízory s prísľubom ostrejšieho obrazu a klesajúcich cien.
"Sklo ako televízor opäť začína byť obrovské," uviedol analytik prieskumnej agentúry Gartner Mike McGuire.
"Myslím si, že televízor o miesto v obývacej izbe zatiaľ nepríde," dodal.
Predpokladá sa, že sa tento rok celosvetovo predá viac ako 200 miliónov televízorov približne za 115 miliárd dolárov. Je to viac ako tretina svetového obratu za spotrebnú elektroniku celkom. I napriek tomu väčšina z predaných televízií budú ešte tradičné hlboké prístroje so zaobleným okrajom obrazovky.
Ploché televízory s plazmovou či LCD obrazovkou sú v priemere päťkrát drahšie. Výrobcovia ale počítajú s tým, že sa záujem zákazníkov zvýši potom, čo skončí analógové vysielanie v USA, Európe a niektorých oblastiach Japonska.
Gartner predpokladá, že televízory, hi-fi a ďalšie analógové zariadenia ustúpia počítačovým systémom v priebehu troch až štyroch rokov. Väčšina agentúr sledujúcich trh predpokladá, že tou dobou už začne predaj televízorov klesať.
Tento trend nepodporujú len výrobcovia počítačov. Napríklad Hewlett-Packard či Fujitsu-Siemens ponúkajú kompletné systémy domácej počítačovej zábavy už roky.
Na nový trh sa chystajú vstúpiť i telekomunikační operátori.
Tohtoročný ročník IFA preto zaradil do programu i celodennú konferenciu o internetovej televízii IPTV. Tomuto formátu zatiaľ bráni v rozmachu obmedzená kapacita širokopásmového spojenia a autorské práva k vysielanému obsahu.
Zatiaľ čo sa horúčkovitý dopyt po elektronike vrátane prehrávačov MP3 tento rok zmierňuje, predaj osobných počítačov oživuje. Presadiť svoj tovar ako ústrednú elektroniku obývačiek chcú ale i výrobcovia herných konzol, ktorí k nim navyše dodávajú prenosné verzie s ďalšími a ďalšími funkciami.
Analytik Gartneru McGuire pripomína, že sa nová mladá generácia presúva z obývacej izby, v ktorej sa sedí pri televízore, von.