KOĽKO ĽUDÍ VYUŽÍVALO SLUŽBY MOBILNÝCH OPERÁTOROV V ROKU 2000?

Ako sa darilo mobilným operátorom od ich začiatkov

Mobilní operátori začali na Slovensku pôsobiť pred šesnástimi rokmi. Ako sa vyvíjali niektoré základné parametre ich biznisu?

Mobilní operátori začali na Slovensku pôsobiť pred šesnástimi rokmi. Pred desiatimi rokmi spustili siete v štandarde GSM. Ako sa vyvíjali niektoré základné parametre ich biznisu?

Počet klientov
Zlaté časy, keď mali mobilní operátori nárasty počtu zákazníkov rádovo v niekoľkých desiatkach percent, sú už zrejme nenávratne za nami. Ak vynecháme druhý rok (1998), kedy bol percentuálny nárast enormný, ale nominálne šlo o pomerne málo klientov, o boome mobilnej komunikácie môžeme hovoriť v rokoch 2001 až 2003. V tomto období pribudlo v sieti Orangeu (predtým Globtel) takmer 1,5 milióna používateľov a v sieti T-Mobile (predtým EuroTel) zhruba 1,1 milióna. penetracia2.jpg

Treba si však uvedomiť, že ide len o počet aktívnych SIM kariet, za ktorými nemusia byť reálni používatelia. V tomto smere ponúkla zaujímavý odhad spoločnosť Penta, keď sa snažila vyhrať tender na tretieho mobilného operátora vlani v lete. Ten hovorí, že napríklad v roku 2005 (Posledný rok, za ktorý mala Penta reálne údaje o počte klientov.) bolo zo 4,6 milióna SIM kariet len 80 percent reálnych používateľov.

Z tohto pohľadu je zaujímavý nárast počtu klientov v sieti Orange počas roka 2006. Spoločnosť totiž tvrdí, že mala na konci roka 2005 2,52 milióna klientov a na konci vlaňajška 3,01 milióna klientov. Nárast o 490-tisíc klientov v čase, keď sa prírastky pohybujú na menej ako polovičnej úrovni, je prekvapivý.

Pre vysvetlenie však treba zájsť na stránky France Telecomu, ktorý má na webe vývoj počtu klientov aj slovenského Orangeu. (Link "key figures", záložka v exceli "P-Customers".) Tu je ale na konci roka 2006 počet klientov 2,691 milióna. Dvestotisícový nárast je pritom porovnateľný s konkurenčným T-Mobilom. Rozdielnosť v číslach treba zrejme hľadať za zmenou metodiky na výpočet aktívnych používateľov. France Telecom je stopercentným majiteľom Orangeu Slovensko.

Priemerný výnos na klienta a podiel paušálnych zákazníkov
O tom, že sú klienti využívajúci paušálne služby pre operátora zaujímavejší, sa presviedčame takmer každý deň. Už len tým, že títo klienti môžu za mesačný poplatok niekoľko sto korún mesačne získať takmer zadarmo mobilný telefón a za zhruba 700 korún mesačne napríklad akciové bezplatné hovory alebo iné benefity.pausalisti2.jpg

Snaha presvedčiť používateľov predplatených kariet na paušál sa pomaly, ale isto prejavuje aj v rastúcom podiely paušálistov. Pre operátora je totiž paušálny klient lepší, ako klient predplatených kariet. Jeho mesačná faktúra je zväčša podstatne vyššia, ako minutý kredit na predplatenej karte a navyše zároveň sú paušálisti lojálnejší.

Trend zvyšovania podielu paušálistov je badateľný u oboch operátorov. V Orangei sa začal tento podiel zvyšovať v roku 2002, v T-Mobile to bolo o rok skôr. Treba pritom brať do úvahy fakt, že na počiatku mobilnej komunikácie boli len paušálni zákazníci. S príchodom predplatených služieb, ktoré nenútili klientov platiť mesačne niekoľko stoviek korún a umožňovali lepšiu kontrolu nad svojimi výdavkami, podiel paušálistov rýchlo klesal.arpu2.jpg

S prechodom na paušálne služby zrejme súvisí aj výška priemerného výnosu na zákazníka. Ten totiž do roku 2002 u oboch operátorov klesal. Z krásnych takmer tritisíc korún bolo za pár rokov šesť až sedem stoviek. Od roku 2002 však priemerný výnos pomaličky rastie. Ak by navyše operátori prestali do počtu klientov zahŕňať tzv. mŕtve SIM karty, ktoré už nikto dlhšie nepoužíva, vykázali by podstatne vyššie priemerné výnosy.

Rozdelenie trhu
V tomto roku sa konečne zmení rozdelenie trhu. Už tu totiž nepôsobia len dvaja operátori Orange a T-Mobile, ale aj O2. Tretí operátor naposledy vykázal 455-tisíc aktívnych SIM kariet.rozdelenie3.jpg

V minulých rokoch patrila väčšia časť koláča Orangeu, keď pravidelne dosahoval od 54 do 60 percent. Na konci minulého roka vykázal Orange 58 percentný podiel na trhu. To však platí v prípade, že počítame s troma miliónmi jeho klientov. Ak vezmeme do úvahy počet klientov, ktorý uvádza France Telecom, tak je podiel Orangeu na úrovni 55 percent.

V súčasnosti je ťažko odhadovať, ako skončí boj o zákazníka v tomto roku. O2 si dal za cieľ získať 5 percent trhu. Dá sa však predpokladať, že by mohol získať aj 10 percent. V takom prípade by mohlo byť rozdelenie zhruba takéto: Orange 50 percent - T-Mobile 40 percent - O2 10 percent.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí Osuský.

KOMENTÁRE

Prečo Trump nie je Roosevelt?

Legislatívne neúspechy počas prvých sto dní amerického prezidenta sú najlepšími správami o jeho chaotickom vládnutí.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

Neprehliadnite tiež

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti. Dýchali by v ňom pomocou tekutiny.

Nový výskum kostí mastodonta môže prepísať históriu človeka

Kontroverzný výskum tvrdí, že Ameriku osídlili predkovia ľudí o 100-tisíc rokov skôr ako sa doteraz myslelo.

Osobný asistent Amazonu začne pomáhať s výberom outfitov

Alexa už nebude spracovávať iba zvuk, ale aj obraz.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 965
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 079
  3. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 700
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 249
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 299
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 073
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 298
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 756
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 623
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 454

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop