KOĽKO ĽUDÍ VYUŽÍVALO SLUŽBY MOBILNÝCH OPERÁTOROV V ROKU 2000?

Ako sa darilo mobilným operátorom od ich začiatkov

Mobilní operátori začali na Slovensku pôsobiť pred šesnástimi rokmi. Ako sa vyvíjali niektoré základné parametre ich biznisu?

Mobilní operátori začali na Slovensku pôsobiť pred šesnástimi rokmi. Pred desiatimi rokmi spustili siete v štandarde GSM. Ako sa vyvíjali niektoré základné parametre ich biznisu?

Počet klientov
Zlaté časy, keď mali mobilní operátori nárasty počtu zákazníkov rádovo v niekoľkých desiatkach percent, sú už zrejme nenávratne za nami. Ak vynecháme druhý rok (1998), kedy bol percentuálny nárast enormný, ale nominálne šlo o pomerne málo klientov, o boome mobilnej komunikácie môžeme hovoriť v rokoch 2001 až 2003. V tomto období pribudlo v sieti Orangeu (predtým Globtel) takmer 1,5 milióna používateľov a v sieti T-Mobile (predtým EuroTel) zhruba 1,1 milióna. penetracia2.jpg

Treba si však uvedomiť, že ide len o počet aktívnych SIM kariet, za ktorými nemusia byť reálni používatelia. V tomto smere ponúkla zaujímavý odhad spoločnosť Penta, keď sa snažila vyhrať tender na tretieho mobilného operátora vlani v lete. Ten hovorí, že napríklad v roku 2005 (Posledný rok, za ktorý mala Penta reálne údaje o počte klientov.) bolo zo 4,6 milióna SIM kariet len 80 percent reálnych používateľov.

Z tohto pohľadu je zaujímavý nárast počtu klientov v sieti Orange počas roka 2006. Spoločnosť totiž tvrdí, že mala na konci roka 2005 2,52 milióna klientov a na konci vlaňajška 3,01 milióna klientov. Nárast o 490-tisíc klientov v čase, keď sa prírastky pohybujú na menej ako polovičnej úrovni, je prekvapivý.

Pre vysvetlenie však treba zájsť na stránky France Telecomu, ktorý má na webe vývoj počtu klientov aj slovenského Orangeu. (Link "key figures", záložka v exceli "P-Customers".) Tu je ale na konci roka 2006 počet klientov 2,691 milióna. Dvestotisícový nárast je pritom porovnateľný s konkurenčným T-Mobilom. Rozdielnosť v číslach treba zrejme hľadať za zmenou metodiky na výpočet aktívnych používateľov. France Telecom je stopercentným majiteľom Orangeu Slovensko.

Priemerný výnos na klienta a podiel paušálnych zákazníkov
O tom, že sú klienti využívajúci paušálne služby pre operátora zaujímavejší, sa presviedčame takmer každý deň. Už len tým, že títo klienti môžu za mesačný poplatok niekoľko sto korún mesačne získať takmer zadarmo mobilný telefón a za zhruba 700 korún mesačne napríklad akciové bezplatné hovory alebo iné benefity.pausalisti2.jpg

Snaha presvedčiť používateľov predplatených kariet na paušál sa pomaly, ale isto prejavuje aj v rastúcom podiely paušálistov. Pre operátora je totiž paušálny klient lepší, ako klient predplatených kariet. Jeho mesačná faktúra je zväčša podstatne vyššia, ako minutý kredit na predplatenej karte a navyše zároveň sú paušálisti lojálnejší.

Trend zvyšovania podielu paušálistov je badateľný u oboch operátorov. V Orangei sa začal tento podiel zvyšovať v roku 2002, v T-Mobile to bolo o rok skôr. Treba pritom brať do úvahy fakt, že na počiatku mobilnej komunikácie boli len paušálni zákazníci. S príchodom predplatených služieb, ktoré nenútili klientov platiť mesačne niekoľko stoviek korún a umožňovali lepšiu kontrolu nad svojimi výdavkami, podiel paušálistov rýchlo klesal.arpu2.jpg

S prechodom na paušálne služby zrejme súvisí aj výška priemerného výnosu na zákazníka. Ten totiž do roku 2002 u oboch operátorov klesal. Z krásnych takmer tritisíc korún bolo za pár rokov šesť až sedem stoviek. Od roku 2002 však priemerný výnos pomaličky rastie. Ak by navyše operátori prestali do počtu klientov zahŕňať tzv. mŕtve SIM karty, ktoré už nikto dlhšie nepoužíva, vykázali by podstatne vyššie priemerné výnosy.

Rozdelenie trhu
V tomto roku sa konečne zmení rozdelenie trhu. Už tu totiž nepôsobia len dvaja operátori Orange a T-Mobile, ale aj O2. Tretí operátor naposledy vykázal 455-tisíc aktívnych SIM kariet.rozdelenie3.jpg

V minulých rokoch patrila väčšia časť koláča Orangeu, keď pravidelne dosahoval od 54 do 60 percent. Na konci minulého roka vykázal Orange 58 percentný podiel na trhu. To však platí v prípade, že počítame s troma miliónmi jeho klientov. Ak vezmeme do úvahy počet klientov, ktorý uvádza France Telecom, tak je podiel Orangeu na úrovni 55 percent.

V súčasnosti je ťažko odhadovať, ako skončí boj o zákazníka v tomto roku. O2 si dal za cieľ získať 5 percent trhu. Dá sa však predpokladať, že by mohol získať aj 10 percent. V takom prípade by mohlo byť rozdelenie zhruba takéto: Orange 50 percent - T-Mobile 40 percent - O2 10 percent.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Parlamentné voľby by vyhral Smer, Kollár predbehol SNS

Kotlebova strana sa by sa podľa prieskumu dostala až na šieste miesto.

SVET

Asad necháva státisíce ľudí umierať od hladu

Vojna proti Islamskému štátu sa skončila.

EKONOMIKA

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí.

Neprehliadnite tiež

Firefox chce zvýšiť bezpečnosť. Označí weby, ktoré hackli

Prehliadač upozorní na riziká tých, čo nečítajú technologické spravodajstvo.

Tesla dokončila megabatériu v Austrálii, idú ju nabiť

Obrovský blok s kapacitou 100 megawattov vstupuje do testovacej prevádzky.

EÚ obmedzí vývoz špehovacích a hackerských nástrojov

Technologické firmy budú čeliť licenciám, ktoré rozhodnú o tom, kam môžu ich produkty smerovať.

Zlyhávajúcemu srdcu môže s pumpovaním krvi pomôcť robot

Pokusy prebehli na tlčúcich srdciach prasiat.

Na Zemi strácame tmavú noc. Svetelný smog je stále jasnejší

Umelé svetlo je každým rokom jasnejšie a rozšírenejšie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 756
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 949
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava 6 035
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 451
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 972
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 912
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 343
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 733
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 479
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 291